Veelgestelde vragen
Chat met onze medewerkers
Coöperatie DELA
Ja, het klopt dat DELA u belt over digitale communicatie voorkeuren. Tijdens dit gesprek wordt aan u gevraagd of u uw e-mailadres wilt doorgeven en of uw e-mailadres gebruikt mag worden voor:
- Berichten in het kader van de uitvoering van uw verzekeringsovereenkomst en onderzoeksdoeleinden, zoals informatie over uw verzekering of een herinnering van betalingsachterstanden.
- Uw digitale verzekeringspolis(sen)
- Informatie over onze verzekeringsproducten, onze ledenvoordelen en onze digitale nieuwsbrief.
Per onderdeel kunt u aangeven of u akkoord gaat met communicatie per e-mail. Na het gesprek ontvangt u een e-mail met hierin een overzicht van uw voorkeuren. In de e-mail wordt gevraagd of u de e-mail wilt bevestigen. Als u dit heeft gedaan, zijn uw voorkeuren vastgelegd.
Waarom doet DELA dit?
Digitale communicatie is duurzamer en bespaart kosten. Ook is dit een mogelijkheid om u nog beter te informeren.
Over het DELA LeefdoorPlan
Tijdens de looptijd van de verzekering
De premies van een overlijdensrisicoverzekering kunt u niet aftrekken bij uw inkomstenbelasting.
Uitkering bij overlijden
Over een uitkering betaalt de ontvanger geen inkomstenbelasting in box 1. Wel is het mogelijk dat de ontvanger erfbelasting moet betalen. Partners die samenwonen op basis van partnerschapsvoorwaarden of die op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, kunnen mogelijk zo erfbelasting voorkomen. Dat kan door de premie van de dekking op het leven van de ander te betalen. Dat heet kruislings verzekeren. Zijn er twee verzekerden op eenzelfde dekking? Kiest u dan voor premiesplitsing. Daardoor kan de ene partner weer de premie van de dekking op het leven van de ander betalen. Zo voorkomt u heffing van erfbelasting. U kunt via deze manier helaas geen erfbelasting voorkomen wanneer u gehuwd of samenwonend bent op basis van gemeenschap van goederen.
Vooruitkering bij leven
Als u gebruik maakt van de vooruitkering bij leven is het verstandig om een adviseur te vragen naar een advies over uw specifieke situatie. Ook de situatie van de ontvanger van de uitkering kan dan worden meegenomen.
Lees meer informatie over erfbelasting.Voor personen die niet roken, hebben wij een lager niet-rokentarief. U heeft recht op het niet-rokentarief als de verzekerde niet rookt en minimaal 24 maanden direct hiervoor niet heeft gerookt. Wij stellen het gebruik van nicotine houdende middelen gelijk aan roken. Denk bijvoorbeeld aan nicotinepleisters, nicotinekauwgom en elektronische sigaretten.
Tussentijds stoppen met roken
Stopt u tijdens de duur van de verzekering met roken? En heeft u dat minimaal 24 maanden volgehouden? Dan kunt u ook gebruik maken van het lagere niet-roken tarief. Daarvoor is een schriftelijke verklaring nodig dat de verzekerde voldoet aan de voorwaarden voor niet-roken. Een formulier hiervoor kunt u bij DELA opvragen.
Tussentijds beginnen met roken
Als de verzekerde (opnieuw) begint met roken of met het gebruik van nicotinehoudende middelen, zijn u en de verzekerde verplicht dit direct aan ons te melden. Vanaf dat moment geldt het rokentarief. Het is belangrijk dat u een verandering van het rookgedrag op tijd en schriftelijk aan ons meldt. Een onjuiste niet-rokenpremie leidt tot een vermindering van een uitkering met 40% (algemene voorwaarden - artikel 8).
Veelgestelde vragen over de spaarverzekering
De spaarverzekering keert uit zodra de door jou bepaalde einddatum is bereikt. Tussentijds opnemen is niet mogelijk. Je kunt wel je verzekering beëindigen. Je ontvangt dan het saldo in de verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij een beëindiging na 10 jaar, keren wij het volledige saldo uit zonder afkoopkosten. Als de verzekerde overlijdt, keert DELA het tot dan toe opgebouwde bedrag plus 10,00% extra uit. Daarna stopt de verzekering.
Wil je jouw spaarverzekering beëindigen binnen tien jaar na de begindatum? Dan betaal je € 150 aan kosten. Deze houden wij in op het saldo. Na tien jaar kun je jouw spaarverzekering beëindigen zonder kosten. Wij maken het saldo dan aan je over.
Als je de spaarverzekering direct bij ons afsluit, gelden de advies- en/of distributiekosten uit ons Dienstverleningsdocument Vermogen opbouwen. Distributiekosten zijn kosten voor het informeren over de verzekering en het verwerken van een verzekeringsaanvraag. Sluit je de verzekering online af? Dan betaal je eenmalig € 10,50. Download hier de bijlage Inleg en kosten >
Over het DELA UitvaartPlan
Met het dienstenpakket zijn de belangrijkste zaken van een uitvaart verzekerd. Uiteraard kunnen nabestaanden hier van afwijken. Wilt u bijvoorbeeld een bijzondere kist of een koets om de overledene te vervoeren? Dan is dat altijd mogelijk. Het kan wel zijn dat hier extra kosten aan zijn verbonden.
Meer informatie over het DELA UitvaartPlan
Benieuwd naar wat een uitvaart ongeveer kost? Bereken de uitvaartkosten.
U bent verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten en voor een aanvullend verzekerd bedrag van € 621. Het aanvullende verzekerd bedrag kunnen nabestaanden vrij besteden voor uitvaartdiensten die niet in het pakket uitvaartdiensten zitten. Denk bijvoorbeeld aan een koffietafel of een volgauto.
De drie meestgestelde vragen over uw nieuwe polis
Met het DELA UitvaartPlan regelt en verzorgt DELA uw uitvaart. Deze uitvaartverzekering bestaat uit een Dienstenverzekering en een Geldverzekering. Met de Dienstenverzekering bent u verzekerd voor een basispakket aan uitvaartdiensten. Met de Geldverzekering heeft u een vrij te besteden bedrag voor extra wensen. Bijvoorbeeld een luxe uitvaartkist. Bekijk ook hieronder ons YouTube filmpje. Daarin leggen wij u precies uit hoe het zit.
Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaartverzekering. Er staat op waarvoor u verzekerd bent, wie er verzekerd zijn en wat uw nieuwe premie is vanaf 1 januari 2020.
Meestal kunt u uw nieuwe polis ook digitaal ontvangen. Heeft u een Mijn DELA-account? Dan kunt u na het inloggen bij 'Mijn contactvoorkeuren' aangeven dat u uw polis voortaan graag digitaal wilt ontvangen. Heeft u nog geen Mijn DELA-account? Dan maakt u makkelijk een Mijn DELA-account aan.
Let op! U kunt uw nieuwe polis niet digitaal ontvangen als u uw verzekering heeft afgesloten via een onafhankelijk financieel adviseur. U kunt uw polis dan ook niet bekijken of aanpassen in Mijn DELA.
Medische acceptatie
DELA heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de premies zo laag mogelijk blijven. Daarnaast willen we dat de premie voor iedereen eerlijk is en ook zo blijft.
In de basispremie zijn alleen de risico’s opgenomen die voor iedereen gelijk zijn. Bijvoorbeeld het risico op een verkeersongeval of het ontstaan van een ziekte nadat de verzekering is afgesloten. De risico’s die niet in de basispremie zijn opgenomen, beoordeelt DELA op het moment dat je een verzekering afsluit of een verzekering verhoogt. Wanneer bij de beoordeling blijkt dat er extra risico’s zijn, bepaalt DELA tegen welke voorwaarden je verzekerd kunt worden.
Bij een verhoogd risico zijn er twee mogelijkheden:
- je betaalt meer premie
- je kunt niet worden verzekerd en ontvangt een afwijzing
Is het risico niet verhoogd? Dan ontvang je van ons zonder tegenbericht jouw polis.
Onderstaande video van het Verbond van Verzekeraars geeft uitleg en tips over het invullen van de gezondheidsverklaring.
Voor een DELA UitvaartPlan (uitvaartverzekering) is geen medische keuring nodig. Als je een DELA LeefdoorPlan (overlijdensrisicoverzekering) aanvraagt, kun je wel uitgenodigd worden voor een medische keuring. Dit kan als:
-
Je een bedrag van € 360.001 of meer wilt verzekeren én 50 jaar of ouder bent.
-
Je een bedrag van € 500.001 of meer wilt verzekeren.
-
De informatie uit de door jou ingevulde gezondheidsverklaring niet voldoende is om je gezondheid goed te kunnen beoordelen. Waar je op gekeurd wordt, hangt dan af van de informatie die je in de gezondheidsverklaring hebt ingevuld.
Het doel van de medische keuring is om een goede inschatting te maken van het risico op overlijden. De medisch adviseur van de verzekeraar beoordeelt je gezondheidssituatie en stelt het risico vast. Op basis daarvan geeft hij een medisch advies aan de verzekeraar. Je ontvangt van de verzekeraar, in dit geval DELA, vervolgens definitief bericht over je acceptatie.
Als er een medische keuring nodig is, wordt er contact met je opgenomen voor het maken van een afspraak.
Lees meer over:
UitvaartPlan tegen koopsom
Wilt u het het kapitaal overbrengen naar een andere financiële instelling, laat dit dan schriftelijk aan ons weten.
Wij hebben van u nodig:
1. Brief met handtekening met daarin uw verzoek tot waardeoverdracht. Vermeld hierbij uw polisnummer;
2. Kopie van uw identiteitsbewijs;
3. Kopie van de offerte van de financiële instelling waar u het kapitaal wilt onderbrengen.
Stuur uw brief met bijlagen naar:
Coöperatie DELA, afdeling Klantendiensten
Postbus 522
5600 AM Eindhoven
O.v.v. Kapitaaloverdracht
Zodra wij uw verzoek en alle kopieën ontvangen hebben én zodra de opdracht is goedgekeurd, zetten wij de overdracht van het kapitaal in gang. Wij versturen dan een overdrachtsformulier naar de toekomstige financiële instelling en maken het kapitaal binnen 14 kalenderdagen over. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan geldt de eerstvolgende werkdag als 14e dag.
Andersom kan ook: u kunt ook kapitaal van een andere financiële instelling naar DELA overbrengen. Neem hiervoor contact op met de instelling die het kapitaal nu beheert. Zij zorgen voor de overdracht.
Depositofonds
Het DELA Depositofonds is een deposito voor iedereen. Met het DELA Depositofonds zet u voordelig geld opzij voor uw uitvaart. Uw nabestaanden kunnen het bedrag gebruiken voor uw begrafenis of crematie. Wanneer u overlijdt, keert DELA het bedrag uit dat op dat moment in uw Depositofonds zit. Bekijk hier alle informatie over het Depositofonds.
De hoogte van de rente is afhankelijk van het aanvangsbedrag in uw Depositofonds. De rente voor het nieuwe jaar wordt jaarlijks op de laatste dag van het oude jaar bepaald. Welke rente u exact gaat ontvangen, is dus pas bekend op de laatste dag van het oude jaar. Hieronder lichten we aan de hand van een tabel en een voorbeeld toe hoe de rentebijschrijving werkt.
Hoogte van uw aanvangsbedrag | Rente die u elk jaar ontvangt |
Minder dan € 450 | Minimaal 2,5% en maximaal 5,5%. De exacte rentevergoeding voor het komende jaar baseren we op de depositorente die de Europese Centrale Bank gebruikt. We nemen het percentage van 31 december van het oude jaar en verhogen dat met 0,75%. |
Tussen € 450 en € 1.350. Daarnaast heeft u geen andere DELA-verzekering. | |
Tussen € 450 en € 1.350, én u heeft ook een DELA UitvaartPlan. | Minimaal 3% en maximaal 6%. De exacte rentevergoeding voor het komende jaar baseren we op de depositorente die de Europese Centrale Bank gebruikt. We nemen het percentage van 31 december van het oude jaar en verhogen dat met 0,75%. |
Hoger dan € 1.350 |
Voorbeeld: Stel het bedrag in het Depositofonds is € 4.000.
Op 31 december van dat jaar is de ECB- depositorente 1%.
We verhogen dit percentage met 0,75 %-punt naar 1,75%.
Dit is lager dan de minimale rente van 3%. Daarom ontvangt
u toch 3%. Het bedrag na de rentebijschrijving is dan € 4.120.
- U heeft een bedrag naar het DELA Depositofonds overgemaakt.
- U had ooit een DELA UitvaartPlan of Natura Uitvaartverzekering en bent daarmee geheel of gedeeltelijk gestopt. Wij hebben de afkoopwaarde toen overgemaakt naar het DELA Depositofonds.
Regels van De Nederlandsche Bank
Volgens deze wet is het verboden om bij te dragen aan elke ondersteuning van een activiteit of transactie van een gesanctioneerd persoon, entiteit of land. Dit betekent o.a. dat wij moeten controleren of onze verzekeringnemers, verzekerden of uitkeringsgerechtigden voorkomen op een van de (internationale) sanctielijsten.
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)
Deze wet bestaat uit 2 onderdelen:
- Het voorkomen van witwassen. Dit houdt in dat illegaal verkregen vermogen legaal wordt gemaakt, zodat de illegale herkomst niet langer zichtbaar is.
- Het voorkomen van het financieren van terrorisme. Er is sprake van terrorismefinanciering als vermogen wordt gebruikt om terroristische activiteiten mogelijk te maken.
- een geldig legitimatiebewijs (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) en;
- een recent (niet ouder dan twee maanden) bankafschrift met daarop uw naam en het IBAN-rekeningnummer. Een kopie van de bankpas van de rekening mag ook.
In dat geval ontvangen wij graag ook van degene die de premie betaalt een kopie van de bovengenoemde documenten.
Uw digitale polis
Heeft u alleen een geldbedrag verzekerd? Dan keren we na een overlijden het geldbedrag uit aan de nabestaanden.
Mijn DELA
• uw persoonlijke gegevens aanpassen;
• uw polis(sen) inzien en aanpassen;
• uw uitvaartwensen vastleggen en aanpassen.
Het aanmeldproces gaat als volgt:
• Vul het registratieformulier in;
• U ontvangt een e-mail met een activatielink ter bevestiging;
• Klik op de activatielink in de e-mail. U heeft nu toegang tot Mijn DELA.
Heeft u al een account? Dan kunt u inloggen via de inlogpagina.
Bent u uw inloggegevens vergeten? Dan kunt u de inloggegevens opvragen.
• De e-mail wordt automatisch verzonden. Het kan gebeuren dat deze e-mail pas later aankomt.
• Soms zet uw e-mailprogramma de e-mail in uw spamfilter of map met ongewenste berichten.
Heeft u uiteindelijk geen e-mail ontvangen? Dan kunt u opnieuw uw activatie aanvragen.
Urnen, sieraden en herinneringsproducten
Kijkt u hieronder welke situatie voor u van toepassing is en hoe de bestelling in die situatie verloopt.
Vingerafdruk digitaal afgenomen door DELA
In dit geval plaatst u de gewenste bestelling en vult u het dossiernummer (u vindt deze linksboven op de kostenopgaaf) en het e-mailadres van de opdrachtgever van de uitvaart in, voordat u de bestelling afrondt. Met deze gegevens halen wij de vingerafdruk uit onze digitale kluis en zorgen we dat deze op een veilige manier bij de edelsmid komt.Vingerafdruk afgenomen op papier
Indien u de vingerafdruk heeft afgenomen met behulp van de herinneringsset, dient u de vingerafdruk zelf te digitaliseren door het maken van een foto, met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Uitleg over hoe u dit doet vindt u hier. Na het plaatsen van uw bestelling, ontvangt u van ons een e-mail waarin u leest waar u de foto naar toe dient te sturen. Na ontvangst van deze gegevens, ontvangt u van ons een bevestiging en zetten wij de bestelling in gang.
Bij dossiers vóór oktober 2019, werd altijd een digitale vingerafdruk aangeboden. Houdt u er rekening mee dat wij alleen een digitale vingerafdruk maken als de nabestaanden daar zelf toestemming voor hebben gegeven.