Veelgestelde vragen over het DELA CoöperatiespaarPlan
Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen over het CoöperatiespaarPlan, de spaarverzekering van DELA. De vragen zijn onderverdeeld in vragen over de verzekering, vragen over de distributiekosten en vragen over inleggen en extra storten.
Chat met onze medewerkers
Veelgestelde vragen over de spaarverzekering
Je krijgt ieder jaar uiterlijk begin maart een brief met de fiscale waarde van jouw spaarverzekering of een e-mail die vertelt dat je fiscale waarde in Mijn DELA staat.
Op 24 december 2021 besloot de Hoge Raad dat de box 3-belasting niet voldeed aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Sommige mensen betaalden meer belasting dan ze aan opbrengst hebben ontvangen. Zo’n 60.000 mensen maakten bezwaar en hebben hierdoor via de herstelregeling een vergoeding gekregen over de periode van 2017 tot 2020.
Voor belastingjaar 2021 en 2022 gebruikt de Belastingdienst de herstelregeling automatisch voor iedereen. Of ze gebruiken de oude box 3-belastingregeling nog, als die voor mensen voordeliger is. Voor de periode van 2023 tot en met 2026 geldt alleen de herstelregeling. Die heet dan: overbruggingsregeling.
Vanaf 2027 komt er nog een nieuwe regeling: vanaf dan wil de overheid belasting heffen over de echte opbrengst van vermogen. Er komen nog collectieve rechtszaken voor mensen die na 2021 bezwaar hebben gemaakt bij de Belastingdienst naar aanleiding van de uitspraak van de Hoge Raad. Daarom is het nog niet zeker of de herstelregeling over de periode van 2017 tot en met 2020 voor iedereen gaat gelden. Of alleen voor de 60.000 mensen die eerder bezwaar maakten.
Op 6 juni 2024 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat ook de overbruggingsregeling voor de box 3 belasting niet volgens de wet is. Het fictieve rendement op overig vermogen (6,04%, 2024) kan leiden tot een hogere belasting dan het rendement dat mensen op dit vermogen behalen. De staatssecretaris van Financiën moet nu de regeling aanpassen en die voorleggen aan de Eerste en Tweede Kamer. Volgens de Belastingdienst hoeven betrokken belastingplichtigen voorlopig niets te doen. Vanaf half oktober 2024 ontvangen ze een brief over de vervolgstappen. De Belastingdienst werkt aan een formulier ‘Opgaaf Werkelijk Rendement’. Deze zou in de zomer van 2025 beschikbaar komen. Dan ontvangen ze opnieuw een brief.
Wat is voordeliger voor mij, de oude box 3-regeling of de overbruggingsregeling?
De overbruggingsregeling is vooral voordeliger voor mensen die veel (spaar)geld bij de bank hebben. Dat zit zo. In de oude box 3-regeling, betaal je volgens vermogensschijven. Hoe meer vermogen je hebt, hoe meer belasting je betaalt. Het maakt hierbij niet uit of dit geld bij de bank is of dat het andere bezittingen zijn. In de overbruggingsregeling maakt dit wel uit.
Voor geld bij de bank rekent de Belastingdienst met de gemiddelde spaarrente in het belastingjaar. Deze is nu een stuk lager dan de opbrengst waar in de oude box 3 mee wordt gerekend. In de overbruggingsregeling betaal je nu dus minder belasting over geld bij de bank dan vroeger. Voor al het andere vermogen is de opbrengst waarmee gerekend wordt flink hoger. Daarover betaal je nu dus meer belasting.
Voor 2024 is het rendement op geld bij de bank voorlopig vastgesteld op 1,03% en dat op ander vermogen op 6,04%. Bij een belastingpercentage van 36% betaal je 0,37% belasting over geld bij je bank en 2,17% belasting over het andere vermogen. Een groot verschil.
Goed om te weten: dit geldt alleen voor vermogen in box 3 boven de vermogensvrijstelling. Die is € 57.000 per persoon in 2023 én in 2024. Dat is voor fiscale partners samen € 114.000. Onder dit bedrag betaal je hierover geen belasting. De datum waarop de hoogte van je vermogen wordt gemeten blijft 1 januari.
Wat verandert er verder in de box 3-belasting?
Het belastingtarief is in stappen verhoogd naar 36%:
• 2022: 31%
• 2023: 32%
• 2024: 36%
• 2025: 36%
In de periode van 2023 tot en met 2026 geldt alleen nog de overbruggingsregeling. Het kabinet hoopt dat de Belastingdienst vanaf 2027 klaar is om belasting te kunnen heffen op basis van de echt behaalde opbrengst op je vermogen.
Dat hangt af van de hoogte van je vermogen in box 3 en waar het uit bestaat. Zolang je vermogen onder de vrijstelling in box 3 valt merk je er niets van. In 2023 én 2024 is die vrijstelling € 57.000 per persoon en € 114.000 samen voor fiscale partners. Je betaalt hierover dan geen belasting. Voor je vermogen boven de vrijstelling maakt het wel uit hoe dat is opgebouwd. Over 2024 bijvoorbeeld betaal je bij de overbruggingsregeling voorlopig 0,37% belasting over je (spaar)geld bij de bank en op ander vermogen 2,17%. Het DELA CoöperatiespaarPlan valt onder ander vermogen. In de toekomst verdwijnt de overbruggingsregeling. Vanaf 1 januari 2027 wil het kabinet de belasting berekenen over de echt behaalde opbrengst op je vermogen.
Is het totale box 3-vermogen minder dan € 57.000, of minder dan € 114.000 voor fiscale partners samen? Dan betaal je geen belasting over het vermogen in je DELA CoöperatiespaarPlan.
Is het daarboven? Dan betaal je wel belasting, maar alleen over het deel van box 3 dat hoger is dan € 57.000/€ 114.000. De belastingdienst gaat in 2024 uit van een fictief rendement van voorlopig 1,03% op (spaar)geld bij de bank en 6,04% op overig vermogen, en belast dit met 36%.
Voorbeelden:
De vrijstelling is € 114.000.
- Jij en je partner hebben op 1 januari 2024 samen een vermogen in box 3 van € 90.000. Dat is lager dan de vrijstelling. Je betaalt geen belasting.
- Jij en je partner hebben op 1 januari 2024 samen een vermogen in box 3 van € 120.000. Dat is in totaal € 6.000 hoger dan de vrijstelling. Dit bestaat voor de helft uit spaargeld bij de bank en voor de helft uit overig vermogen.
Je betaalt dan 36% belasting over 1,03% van € 3.000 (=€ 11,12) plus 36% over 6,04% van € 3.000 (=€ 65,23). Dat is bij elkaar € 76.
De spaarverzekering keert uit zodra de door jou bepaalde einddatum is bereikt. Tussentijds opnemen is niet mogelijk. Je kunt wel je verzekering beëindigen. Je ontvangt dan het saldo in de verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij een beëindiging na 10 jaar, keren wij het volledige saldo uit zonder afkoopkosten. Als de verzekerde overlijdt, keert DELA het tot dan toe opgebouwde bedrag plus 10,00% extra uit. Daarna stopt de verzekering.
Wil je jouw spaarverzekering beëindigen binnen tien jaar na de begindatum? Dan betaal je € 150 aan kosten. Deze houden wij in op het saldo. Na tien jaar kun je jouw spaarverzekering beëindigen zonder kosten. Wij maken het saldo dan aan je over. Staan er bij de beëindiging nog distributiekosten open? Dan verrekenen wij deze met het saldo.
Als je de spaarverzekering direct bij ons afsluit, gelden de distributiekosten uit ons Kostenoverzicht. Distributiekosten zijn kosten voor het informeren over de verzekering en het verwerken van een verzekeringsaanvraag. Sluit je de verzekering online af? Dan betaal je eenmalig € 19,20. Wij zijn verplicht deze apart in rekening te brengen. Download hier de 'Bijlage inleg en kosten' voor alle informatie over kosten tijdens de looptijd.
Een spaarverzekering is een combinatie van geld opzijzetten en verzekeren. Het verzekeringsdeel dekt een overlijdensrisico. Als de verzekerde overlijdt vóór het einde van de looptijd van de verzekering, ontvangt de begunstigde het tot dan toe opgebouwde bedrag plus 10,00% extra. Om deze 10,00% extra uit te keren, berekenen we per jaar een risicopremie van 0,06% over het saldo. Je hoeft deze risicopremie niet apart te betalen. Om ervoor te zorgen dat je 2,00% netto rente per jaar overhoudt, krijg je van DELA namelijk een bruto rente van 2,06%.
DELA is een van de meest solvabele levensverzekeraars van Nederland. Wij kunnen nu en op lange termijn goed aan onze financiële verplichtingen voldoen. Hierbij kun je denken aan het betalen van de verzekeringsuitkeringen. Het bedrijfsdoel van DELA is erop gericht om altijd aan onze financiële verplichtingen te kunnen voldoen.
Als wij het toch financieel zwaar krijgen, dan kunnen er maatregelen worden getroffen. Met deze maatregelen worden de rechten van de verzekeringnemers/polishouders zoveel mogelijk beschermd. Denk bijvoorbeeld aan de overdracht van verzekeringen aan een andere verzekeraar. Andere maatregelen kunnen het aanpassen van de verzekeringsvoorwaarden of het stopzetten van verzekeringen met mogelijk een uitbetaling zijn.
Het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Bij een normale spaarrekening kun je wel zonder kosten geld storten en opnemen. Je krijgt echter geen vaste rente, maar een variabele rente. Deze kan elke dag veranderen. Daardoor weet je niet vooraf waar je aan toe bent. Bij een deposito weet je dit vaak wel, maar je moet vaak wel een hoog bedrag inleggen om mee te doen. En wil je jouw geld tussentijds opnemen? Dan mag dit niet of er zijn soms hoge opnamekosten. Ook geldt de rente op spaar- en depositorekeningen vaak tot een bepaald saldo.
Waarom en wanneer verandert DELA dan de spaarverzekering?
Alleen als het echt noodzakelijk is. Wanneer bijvoorbeeld de wet verandert of door ontwikkelingen in de maatschappij. DELA kijkt dan of zij nog in staat is om aan alle verplichtingen te voldoen in de huidige situatie. Lukt dat niet? Dan kan DELA in het belang van alle klanten de spaarverzekering veranderen. Ditzelfde geldt ook voor wijzigingen ten goede van de voorwaarden voor de spaarverzekering. De en bloc wordt dan gebruikt voor vernieuwing en verbetering van de spaarverzekering voor iedereen, alle polishouders. Als organisatie bewaken we het collectieve belang van de leden. En we geven de leden de laatste stem.
Als een grootouder een spaarverzekering afsluit voor een minderjarig kleinkind kan dat ook financiële gevolgen hebben voor de ouder(s) van het kleinkind. De waarde van de spaarverzekering telt namelijk mee bij het vermogen van de
Dit geldt voor de vermogensrendementsheffing* en voor een aantal financiële regelingen waarbij gekeken wordt naar het vermogen van de ouders. Zoals bijvoorbeeld huurtoeslag of bijstand. Dit is niet zo als een grootouder op eigen naam geld opzij zet voor zijn kleinkind. Misschien wil je liever zelf het geld beheren? Dat kan ook. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
*De belasting die de ouder betaalt over zijn bezittingen (min schulden) in belastingbox 3 boven het bedrag van de vrijstelling.
Ja, voor het DELA CoöperatiespaarPlan is kapitaaloverdracht mogelijk. In het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten lees je meer hierover.
Wil je het kapitaal overbrengen naar een andere financiële instelling, laat dit dan schriftelijk aan ons weten.
Wij hebben van je nodig:
- Brief met handtekening met daarin je verzoek tot waardeoverdracht. Vermeld hierbij je polisnummer.
- Kopie van je identiteitsbewijs.
- Kopie van de offerte van de financiële instelling waar je het kapitaal wilt onderbrengen.
Stuur je brief met bijlagen naar:
Coöperatie DELA, afdeling Klantendiensten
Postbus 522
5600 AM Eindhoven
O.v.v. Kapitaaloverdracht
Zodra wij jouw verzoek en alle kopieën ontvangen hebben én zodra de opdracht is goedgekeurd, zetten wij de overdracht van het kapitaal in gang. Wij versturen dan een overdrachtsformulier naar de toekomstige financiële instelling en maken het kapitaal binnen 14 kalenderdagen over. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan geldt de eerstvolgende werkdag als 14e dag.
Andersom kan ook: je kunt ook kapitaal van een andere financiële instelling naar DELA overbrengen. Neem hiervoor contact op met de instelling die het kapitaal nu beheert. Zij zorgen voor de overdracht.
We informeren je ieder jaar over de fiscale waarde van jouw spaarverzekering. Deze waarde heb je nodig bij jouw belastingaangifte.
Meer informatie over de belasting lees je in de Productleeswijzer. Of kijk op de website van de Belastingdienst.
Met een verzekeringskaart zie je in één oogopslag de belangrijkste kenmerken van een verzekering. Op de digitale kaarten is met iconen – en waar nodig een korte toelichting – weergegeven wat wel en niet gedekt is. Zo kun je eenvoudig de verschillende verzekeringen met elkaar vergelijken. De verzekeringskaart van het DELA CoöperatiespaarPlan is opgezet volgens het format van het Verbond van Verzekeraars. Bekijk de animatiefilm over verzekeringskaarten.
Inleggen en extra storten
Wil je geen gebruik maken van automatische incasso? Dan kun je ook inleggen via de beveiligde omgeving van iDEAL. Log hiervoor in op Mijn DELA en ga bij ‘Belangrijke links’ naar ‘Extra bedrag inleggen’. Kies het bedrag en selecteer je bank en regel direct de betaling. Heb je nog geen Mijn DELA-account? Maak deze dan aan via dela.nl/registratie.
De minimum inleg is € 10 per keer.
Periodiek inleggen kan tot maximaal:
- € 200 per maand
- € 600 per kwartaal
- € 1.200 per halfjaar
- € 2.400 per jaar
Eenmalig inleggen of bijstorten kan per jaar tot een totaalbedrag van € 12.000 op je polis(sen). DELA kan in de toekomst de mogelijkheid tot bijstorten stopzetten. Lees meer informatie over inleggen.
Heb je gekozen voor automatische incasso bij je aanvraag van het Dela CoöperatiespaarPlan? Dan vindt de eerste automatische incasso plaats op de ingangsdatum. Daaropvolgende incasso's vinden plaats op dezelfde dag van een maand, afhankelijk van de inlegtermijn die je hebt gekozen.
Voorbeeld: je hebt gekozen voor ingangsdatum 5 maart. Als je maandelijks inlegt, is de eerstvolgende incassodatum 5 april, daarna 5 mei enzovoorts.
Heb je gekozen voor een inlegtermijn van een kwartaal en de ingangsdatum is 5 maart? Dan is de eerstvolgende incassodatum 5 juni, daarna 5 september enzovoorts.
Als je in Mijn DELA een (extra) storting doet, kies dan direct de polis waar het bedrag op moet komen. Als de storting op verschillende polissen moet komen, kunnen wij dit niet uitvoeren. In dit geval kunnen wij de extra inleg terugstorten. Je kunt daarna zelf op iedere polis een extra storting doen.
Er zijn verschillende manieren om een extra inleg te doen:
- In jouw Mijn DELA account kun je via iDEAL geld overmaken naar je spaarverzekering. Doe dit onder vermelding van jouw polisnummer.
- Of ga naar dela.nl/extra-inleg. Daar leg je op dezelfde manier in via iDEAL.
- Je kunt ook bellen naar onze Klantenservice via telefoonnummer 040 260 15 00, bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur.
Ja, dit is mogelijk als de extra inleg is gedaan door de verzekeringnemer en deze zelf contact met ons opneemt. Is de extra inleg door iemand anders gedaan, bijvoorbeeld door opa of oma? Dan moet hij/zij de verzekeringnemer vragen om contact met ons op te nemen. Alleen de verzekeringnemer (of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger) kan toestemming geven om de extra inleg terug te laten storten. Wij storten nooit op verzoek van iemand anders dan de verzekeringnemer de extra inleg terug.
Over de distributiekosten
Bij de aanvraag van je spaarverzekering ging je akkoord met de bijbehorende distributiekosten. Deze staan op de ‘Bijlage Rendement & Kosten’, die je ontvangen hebt bij jouw polis.
Een spaarverzekering brengt kosten met zich mee. Deze kosten gaan nooit van je inleg of de netto vaste rente van 2,00% af.
Distributiekosten
Distributiekosten zijn kosten om je te informeren over de verzekering en om de verzekeringsaanvraag te verwerken. Deze brengen we apart bij je in rekening. Wij verrekenen ze niet met je inleg.
Kosten voor de extra uitkering bij overlijden
Overlijdt de verzekerde vóór de einddatum? Dan betalen wij het saldo van jouw spaarverzekering uit plus 10% extra. Hiervoor rekenen we een risicopremie van 0,06% per jaar over het saldo van de spaarverzekering. Om er voor te zorgen dat je gegarandeerd 2,00% netto rente per jaar overhoudt, krijg je van DELA daarom een bruto vaste rente van 2,06%.
Kosten bij beëindiging van de polis
Je betaalt afkoopkosten als je jouw spaarverzekering beëindigt voordat de einddatum is bereikt. Deze bedragen € 150. De afkoopkosten zijn echter nooit hoger dan je saldo. Je betaalt geen afkoopkosten als je na 10 jaar na de ingangsdatum de polis afkoopt.
Kosten van wijzigingen
Wil je een wijziging doorvoeren op je polis? Dat kan. Je betaalt dan geen distributiekosten, behalve als je de verzekeringnemer op de polis wilt wijzigen. Dan zijn wij verplicht daar distributiekosten voor te rekenen.
Wijzigingen die je via MijnDELA doorvoert, zijn altijd gratis. Dat geldt ook voor wijzigingen die je niet zelf kunt doorvoeren via MijnDELA en waarvoor je dus onze klantenservice inschakelt. Je betaalt dus geen wijzigingskosten. Let op! Voor wijzigingen die je zelf via MijnDELA kunt uitvoeren maar waarvoor je toch onze Klantenservice inschakelt, kunnen wij in de toekomst wijzigingskosten gaan rekenen. Voorlopig is dit gratis.
Distributiekosten kunnen per polis verschillen. Dit heeft meerdere oorzaken:
- Manier van afsluiten: Als je een polis via internet afsluit dan zijn de distributiekosten anders dan dat je een polis afsluit via de Klantenservice.
- Periode waarin je de polis hebt afgesloten: Wij zijn verplicht om de distributiekosten voor nieuwe polissen tenminste één keer per jaar opnieuw te bepalen met actuele cijfers. Daardoor ontstaan verschillen.
Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro die je per e-mail ontvangt. Lees hier meer over AcceptEmail. Via de betaalknop in een AcceptEmail kun je snel, veilig en eenvoudig betalen. Vanuit de e-mail kun je rechtstreeks met bijvoorbeeld iDeal betalen. Tijdens het betalen is het altijd duidelijk wie de begunstigde is en aan wie je welk bedrag betaalt. De gekleurde status laat zien of je al betaald hebt. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost je niets extra's.
Je ontvangt voortaan e-mails van coöperatie DELA over jouw betalingen en betalingsachterstanden via AcceptEmail. Via de betaalknop in een AcceptEmail kun je snel, veilig en eenvoudig betalen. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost je niets extra's.