• Overlijden melden - 0800 955 66 55 (24 uur per dag) 

Veelgestelde vragen over het DELA CoöperatiespaarPlan

Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen over het CoöperatiespaarPlan, de spaarverzekering van DELA. De vragen zijn onderverdeeld in vragen over de verzekering, vragen over de distributiekosten en vragen over inleggen en extra storten.

Chat met onze medewerkers

Veelgestelde vragen over de spaarverzekering

Wanneer informeert DELA mij over de fiscale waarde van mijn DELA CoöperatiespaarPlan?

Je krijgt ieder jaar uiterlijk begin maart een brief of e-mail met de fiscale waarde van jouw spaarverzekering.

Wanneer keert de spaarverzekering uit?

De spaarverzekering keert uit zodra de door jou bepaalde einddatum is bereikt. Tussentijds opnemen is niet mogelijk. Je kunt wel je verzekering beëindigen. Je ontvangt dan het saldo in de verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij een beëindiging na 10 jaar, keren wij het volledige saldo uit zonder afkoopkosten. Als de verzekerde overlijdt, keert DELA het tot dan toe opgebouwde bedrag plus 10,00% extra uit. Daarna stopt de verzekering.

Kan ik de spaarverzekering tussentijds opzeggen?

Wil je jouw spaarverzekering beëindigen binnen tien jaar na de begindatum? Dan betaal je € 150 aan kosten. Deze houden wij in op het saldo. Na tien jaar kun je jouw spaarverzekering beëindigen zonder kosten. Wij maken het saldo dan aan je over. Staan er bij de beëindiging nog distributiekosten open? Dan verrekenen wij deze met het saldo. 

 
Wat kost de spaarverzekering?

Als je de spaarverzekering direct bij ons afsluit, gelden de distributiekosten uit ons Kostenoverzicht. Distributiekosten zijn kosten voor het informeren over de verzekering en het verwerken van een verzekeringsaanvraag. Sluit je de verzekering online af? Dan betaal je eenmalig € 16,80. Wij zijn verplicht deze apart in rekening te brengen. Download hier de 'Bijlage inleg en kosten' voor alle informatie over kosten tijdens de looptijd.  

Waarom is het een verzekering?

Een spaarverzekering is een combinatie van geld opzijzetten en verzekeren. Het verzekeringsdeel dekt een overlijdensrisico. Als de verzekerde overlijdt vóór het einde van de looptijd van de verzekering, ontvangt de begunstigde het tot dan toe opgebouwde bedrag plus 10,00% extra. Om deze 10,00% extra uit te keren, berekenen we per jaar een risicopremie van 0,06% over het saldo. Je hoeft deze risicopremie niet apart te betalen. Om ervoor te zorgen dat je 2,00% netto rente per jaar overhoudt, krijg je van DELA namelijk een bruto rente van 2,06%.

Wat gebeurt er als DELA failliet gaat?

DELA is een van de meest solvabele levensverzekeraars van Nederland. Wij kunnen nu en op lange termijn goed aan onze financiële verplichtingen voldoen. Hierbij kun je denken aan het betalen van de verzekeringsuitkeringen. Het bedrijfsdoel van DELA is erop gericht om altijd aan onze financiële verplichtingen te kunnen voldoen. 

Als wij het toch financieel zwaar krijgen, dan kunnen er maatregelen worden getroffen. Met deze maatregelen worden de rechten van de verzekeringnemers/polishouders zoveel mogelijk beschermd. Denk bijvoorbeeld aan de overdracht van verzekeringen aan een andere verzekeraar. Andere maatregelen kunnen het aanpassen van de verzekeringsvoorwaarden of het stopzetten van verzekeringen met mogelijk een uitbetaling zijn. 

Wat is het DELA CoöperatiespaarPlan?
Het DELA CoöperatiespaarPlan is een spaarverzekering en een mooie manier om geld opzij te zetten. Je krijgt een vaste rente van 2,00%. Je weet dus vooraf zeker wat je krijgt. De minimum inleg is € 10,00 per keer en je bepaalt zelf hoe vaak je geld opzijzet. Eenmalig inleggen of bijstorten kan per jaar tot een totaalbedrag van € 12.000 op jouw polis(sen). DELA kan in de toekomst de mogelijkheid tot bijstorten stopzetten. Lees verder. Met het DELA CoöperatiespaarPlan zet je geld opzij voor minimaal 10 jaar en maximaal 30 jaar. Het kan gebeuren dat je je spaarverzekering toch wilt beëindigen binnen de eerste 10 jaar. Dan betaal je € 150 afkoopkosten. Na tien jaar kun je stoppen zonder afkoopkosten. Het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Is er een maximale leeftijd waarop iemand kan beginnen met een CoöperatiespaarPlan?
Er geldt alleen een maximumleeftijd voor de persoon die als verzekerde op de polis staat. Deze moet op de einddatum van de spaarverzekering jonger dan 75 jaar zijn. Bij een minimale looptijd van de spaarverzekering van 10 jaar kun je dus tot uiterlijk 14 dagen vóór je 65ste verjaardag als verzekerde op de polis worden aangemeld.
Wat is het verschil met een spaarrekening of depositorekening bij de bank?
Het CoöperatiespaarPlan is een spaarverzekering. Je zet voor langere tijd geld opzij tegen een vaste rente. De minimuminleg is € 10 per keer. Je bepaalt zelf hoe vaak je geld opzijzet. Je kunt zelfs even stoppen als je dat wilt. Periodiek inleggen kan tot € 200 per maand (€ 2.400 per jaar). Zolang wij het toestaan kun je (bij)storten tot een totaalbedrag van € 12.000 per kalenderjaar. Wil je meerdere polissen afsluiten? Dan geldt dit bedrag voor al je polissen bij elkaar. Overlijdt de verzekerde, dan ontvangt degene voor wie je geld opzijzet het saldo. Overlijdt de verzekerde voor het einde van de afgesproken looptijd? Dan krijgt degene voor wie je geldt opzij zet 10% extra bovenop het saldo. Met het DELA CoöperatiespaarPlan zet je geld opzij voor minimaal tien jaar. Het kan gebeuren dat je jouw spaarverzekering toch wilt afkopen binnen de eerste tien jaar. Dan betaal je € 150 afkoopkosten. Na tien jaar kun je stoppen zonder afkoopkosten.
Het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel

Bij een normale spaarrekening kun je wel zonder kosten geld storten en opnemen. Je krijgt echter geen vaste rente, maar een variabele rente. Deze kan elke dag veranderen. Daardoor weet je niet vooraf waar je aan toe bent. Bij een deposito weet je dit vaak wel, maar je moet vaak wel een hoog bedrag inleggen om mee te doen. En wil je jouw geld tussentijds opnemen? Dan mag dit niet of er zijn soms hoge opnamekosten. Ook geldt de rente op spaar- en depositorekeningen vaak tot een bepaald saldo.
 
Heeft het DELA CoöperatiespaarPlan een en bloc clausule? En wat houdt deze in?
Het DELA CoöperatiespaarPlan heeft een en bloc clausule. Dat betekent dat wij jouw spaarverzekering kunnen aanpassen. Wij mogen de garantierente, de kosten en de voorwaarden van het DELA CoöperatiespaarPlan veranderen. Veranderingen aanbrengen, doen wij natuurlijk niet zomaar. We doen dit alleen als het echt nodig is en in overleg met onze leden, met jou dus. Dit gebeurt in de Algemene Vergadering via een ledenbesluit. De leden van DELA hebben dus altijd het laatste woord. Veranderen we iets? Dan krijg je vooraf een brief van ons.

Waarom en wanneer verandert DELA dan de spaarverzekering?
Alleen als het echt noodzakelijk is. Wanneer bijvoorbeeld de wet verandert of door ontwikkelingen in de maatschappij. DELA kijkt dan of zij nog in staat is om aan alle verplichtingen te voldoen in de huidige situatie. Lukt dat niet? Dan kan DELA in het belang van alle klanten de spaarverzekering veranderen. Ditzelfde geldt ook voor wijzigingen ten goede van de voorwaarden voor de spaarverzekering. De en bloc wordt dan gebruikt voor vernieuwing en verbetering van de spaarverzekering voor iedereen, alle polishouders. Als organisatie bewaken we het collectieve belang van de leden. En we geven de leden de laatste stem.
Wat zijn de financiële gevolgen voor ouders bij spaarverzekering voor een kleinkind?

Als een grootouder een spaarverzekering afsluit voor een minderjarig kleinkind kan dat ook financiële gevolgen hebben voor de ouder(s) van het kleinkind. De waarde van de spaarverzekering telt namelijk mee bij het vermogen van de ouder(s).
Dit geldt voor de vermogensrendementsheffing* en voor een aantal financiële regelingen waarbij gekeken wordt naar het vermogen van de ouders. Zoals bijvoorbeeld huurtoeslag of bijstand. Dit is niet zo als een grootouder op eigen naam geld opzij zet voor zijn kleinkind. Misschien wil je liever zelf het geld beheren? Dat kan ook. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

*De belasting die de ouder betaalt over zijn bezittingen (min schulden) in belastingbox 3 boven het bedrag van de vrijstelling.

Valt het DELA CoöperatiespaarPlan onder het depositogarantiestelsel?
Nee, het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Wat is mijn rente?
Je krijgt bij het DELA CoöperatiespaarPlan over de hele looptijd een vaste rente van 2,00% per jaar.
Is mijn geld opneembaar?
Het CoöperatiespaarPlan is een spaarverzekering voor de langere termijn. Dit maakt dat DELA dit geld voor langere tijd kan beleggen. Zo maken we meer rendement. Je kunt dan ook tussentijds geen geld opnemen. Je kunt je verzekering wel beëindigen. Dan ontvang je het saldo in jouw verzekering minus een boete van € 150. Bij een beëindiging na 10 jaar, keren wij je volledige saldo uit zonder boete. Staan er bij beëindiging nog distributiekosten open? Dan verrekenen wij deze met het saldo.
Kan ik een DELA CoöperatiespaarPlan afsluiten als ik in het buitenland woon?
Uitsluitend fiscaal inwoners van Nederland kunnen een spaarverzekering afsluiten. Normaal ben je (alleen) fiscaal inwoner van het land waar je woont.
Wat als de rente gaat stijgen? Stijgt mijn rente dan mee?
De vaste rente blijft over de hele looptijd hetzelfde.
Is kapitaaloverdracht mogelijk?

Ja, voor het DELA CoöperatiespaarPlan is kapitaaloverdracht mogelijk. In het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten lees je meer hierover.

Wil je het kapitaal overbrengen naar een andere financiële instelling, laat dit dan schriftelijk aan ons weten.
Wij hebben van je nodig:

  1. Brief met handtekening met daarin je verzoek tot waardeoverdracht. Vermeld hierbij je polisnummer.
  2. Kopie van je identiteitsbewijs.
  3. Kopie van de offerte van de financiële instelling waar je het kapitaal wilt onderbrengen.

Stuur je brief met bijlagen naar:
Coöperatie DELA, afdeling Klantendiensten
Postbus 522
5600 AM Eindhoven
O.v.v. Kapitaaloverdracht

Zodra wij jouw verzoek en alle kopieën ontvangen hebben én zodra de opdracht is goedgekeurd, zetten wij de overdracht van het kapitaal in gang. Wij versturen dan een overdrachtsformulier naar de toekomstige financiële instelling en maken het kapitaal binnen 14 kalenderdagen over. Valt de 14e dag in het weekend of op een feestdag? Dan geldt de eerstvolgende werkdag als 14e dag.

Andersom kan ook: je kunt ook kapitaal van een andere financiële instelling naar DELA overbrengen. Neem hiervoor contact op met de instelling die het kapitaal nu beheert. Zij zorgen voor de overdracht.

Moet ik belasting betalen over de waarde van mijn DELA CoöperatiespaarPlan?
Dat hangt af van de waarde van je totale bezittingen in box 3 ‘sparen en beleggen’ op 1 januari van het jaar waarover je belastingaangifte doet. Tot een bepaald bedrag hoef je geen belasting te bepalen. Dat is je belastingvrijstelling. In 2021 is dit € 50.000 per persoon. Fiscale partners mogen elkaars vrijstelling gebruiken, samen is dat € 100.000. Is jouw vermogen hoger dan de vrijstelling? Dan betaal je belasting over het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt.

We informeren je ieder jaar over de fiscale waarde van jouw spaarverzekering. Deze waarde heb je nodig bij jouw belastingaangifte.

Meer informatie over de belasting lees je in de Productleeswijzer. Of kijk op de website van de Belastingdienst.
 
Bij de belangrijke documenten staat een logo van de verzekeringskaart. Wat is een verzekeringskaart?

Met een verzekeringskaart zie je in één oogopslag de belangrijkste kenmerken van een verzekering. Op de digitale kaarten is met iconen – en waar nodig een korte toelichting – weergegeven wat wel en niet gedekt is. Zo kun je eenvoudig de verschillende verzekeringen met elkaar vergelijken. De verzekeringskaart van het DELA CoöperatiespaarPlan is opgezet volgens het format van het Verbond van Verzekeraars. Bekijk de animatiefilm over verzekeringskaarten.

Inleggen en extra storten

Kan ik inleggen via mijn buitenlandse bankrekening?
Ja, dat is mogelijk. DELA incasseert vanaf alle IBAN-rekeningnummers.
Maak je zelf de inleg over via acceptgiro of via internetbankieren? Ook dat kan vanaf alle IBAN-rekeningnummers. Je kunt dit overmaken (onder vermelding van uw polisnummer) naar NL56RABO0303577037 en BIC-code: RABONL2U.
Hoeveel moet ik minimaal inleggen, hoeveel mag ik maximaal inleggen?

De minimum inleg is € 10 per keer. 

Periodiek inleggen kan tot maximaal:

  • € 200 per maand
  • € 600 per kwartaal
  • € 1.200 per halfjaar
  • € 2.400 per jaar

Eenmalig inleggen of bijstorten kan per jaar tot een totaalbedrag van € 12.000 op je polis(sen). DELA kan in de toekomst de mogelijkheid tot bijstorten stopzetten. Lees meer informatie over inleggen.

Wanneer vindt automatische incasso plaats?

Heb je gekozen voor automatische incasso bij je aanvraag van het Dela CoöperatiespaarPlan? Dan vindt de eerste automatische incasso plaats op de ingangsdatum. Daaropvolgende incasso's vinden plaats op dezelfde dag van een maand, afhankelijk van de inlegtermijn die je hebt gekozen.

Voorbeeld: je hebt gekozen voor ingangsdatum 5 maart. Als je maandelijks inlegt, is de eerstvolgende incassodatum 5 april, daarna 5 mei enzovoorts.
Heb je gekozen voor een inlegtermijn van een kwartaal en de ingangsdatum is 5 maart? Dan is de eerstvolgende incassodatum 5 juni, daarna 5 september enzovoorts.

Naar welk rekeningnummer kan ik mijn extra storting overmaken?

Je kunt de extra storting voor jouw spaarverzekering overmaken naar ons rekeningnummer bij de Rabobank: NL56RABO0303577037. Vermeld hierbij je polisnummer.

Ik wil graag een extra inleg doen in mijn DELA CoöperatiespaarPlan, hoe werkt dit?

Er zijn verschillende manieren om een extra inleg te doen.

  • In jouw Mijn DELA account kun je via iDeal geld overmaken naar je spaarverzekering. Doe dit onder vermelding van jouw polisnummer.
  • Via internetbankieren. Je gebruikt dan het IBAN nummer van DELA NL56RABO0303577037 en vermeldt in de omschrijving je polisnummer.
  • Je kunt ook een Acceptgiro aanvragen via jouw Mijn DELA account.
  • Om een extra inleg te doen kun je ook bellen naar onze Klantenservice op telefoonnummer 040 260 15 00, bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur.
Kan ik mijn inleg wijzigen?
Ja, je kunt de inleg wijzigen. Dat doe je allemaal online via www.dela.nl/mijndela. Of door even te bellen met onze Klantenservice. Het telefoonnummer is 040 260 15 00. De klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar spaarplan@dela.org.

Over de distributiekosten

Wat zijn distributiekosten?
Distributiekosten zijn kosten om je te informeren over de verzekering en om de verzekeringsaanvraag te verwerken. Deze brengen wij apart bij je in rekening. Wij verrekenen ze niet met je inleg. Staan er nog distributiekosten open bij beëindiging van uw polis? Dan verrekenen wij deze met het saldo.
Waar kan ik mijn distributiekosten terugvinden?

Bij de aanvraag van je spaarverzekering ging je akkoord met de bijbehorende distributiekosten. Deze staan op de ‘Bijlage Rendement & Kosten’, die je ontvangen hebt bij jouw polis.

Wat zijn de kosten als u het DELA CoöperatiespaarPlan via dela.nl afsluit?

Een spaarverzekering brengt kosten met zich mee. Deze kosten gaan nooit van je inleg of de netto vaste rente van 2,00% af.

Distributiekosten

Distributiekosten zijn kosten om je te informeren over de verzekering en om de verzekeringsaanvraag te verwerken. Deze brengen we apart bij je in rekening. Wij verrekenen ze niet met je inleg.

Kosten voor de extra uitkering bij overlijden

Overlijdt de verzekerde vóór de einddatum? Dan betalen wij het saldo van jouw spaarverzekering uit plus 10% extra. Hiervoor rekenen we een risicopremie van 0,06% per jaar over het saldo van de spaarverzekering. Om er voor te zorgen dat je gegarandeerd 2,00% netto rente per jaar overhoudt, krijg je van DELA daarom een bruto vaste rente van 2,06%.

Kosten bij beëindiging van de polis

Je betaalt afkoopkosten als je jouw spaarverzekering beëindigt voordat de einddatum is bereikt. Deze bedragen € 150. De afkoopkosten zijn echter nooit hoger dan je saldo. Je betaalt geen afkoopkosten als je na 10 jaar na de ingangsdatum de polis afkoopt.

Kosten van wijzigingen

Wil je een wijziging doorvoeren op je polis? Dat kan. Je betaalt dan geen distributiekosten, behalve als je de verzekeringnemer op de polis wilt wijzigen. Dan zijn wij verplicht daar distributiekosten voor te rekenen.

Wijzigingen die je via MijnDELA doorvoert, zijn altijd gratis. Dat geldt ook voor wijzigingen die je niet zelf kunt doorvoeren via MijnDELA en waarvoor je dus onze klantenservice inschakelt. Je betaalt dus geen wijzigingskosten. Let op! Voor wijzigingen die je zelf via MijnDELA kunt uitvoeren maar waarvoor je toch onze Klantenservice inschakelt, kunnen wij in de toekomst wijzigingskosten gaan rekenen. Voorlopig is dit gratis.

Wat zijn de kosten als u het DELA CoöperatiespaarPlan via uw onafhankelijk financieel adviseur afsluit?

Een spaarverzekering brengt kosten met zich mee. Deze kosten gaan nooit van je inleg of de netto vaste rente van 2,00% af.

Vergoeding onafhankelijk financieel adviseur
Jouw onafhankelijk financieel adviseur kan kosten rekenen voor zijn advies en overige dienstverlening. Jouw adviseur ontvangt geen beloning van DELA. Je moet dus zelf afspraken maken met je adviseur over zijn verdiensten.

Kosten voor de extra uitkering bij overlijden
Overlijdt de verzekerde vóór de einddatum? Dan betalen wij het saldo van je spaarverzekering uit plus 10% extra. Hiervoor rekenen we een risicopremie van 0,06% per jaar over het saldo van de spaarverzekering. Om er voor te zorgen dat je gegarandeerd 2,00% netto rente per jaar overhoudt, krijg je van DELA daarom een bruto vaste rente van 2,06%.

Kosten bij beëindiging van de polis
Je betaalt afkoopkosten als je jouw spaarverzekering beëindigt voordat de einddatum is bereikt. Deze bedragen € 150. De afkoopkosten zijn echter nooit hoger dan je saldo. Je betaalt geen afkoopkosten als je na 10 jaar na de ingangsdatum de polis afkoopt.

Kosten van wijzigingen
Wil je een wijziging doorvoeren op je polis? Dat kan. Wijzigingen via MijnDELA zijn altijd gratis. Voor wijzigingen die je niet kunt doorvoeren in MijnDELA schakel je de Klantenservice in. Ook dat is dan gratis. Let op! Voor wijzigingen die je zelf via MijnDELA kunt uitvoeren maar waarvoor je toch onze Klantenservice inschakelt, kunnen wij in de toekomst wijzigingskosten gaan rekenen. Voorlopig is dit gratis.
Waarom heb ik op verschillende polissen ook verschillende bedragen aan distributiekosten staan?

Distributiekosten kunnen per polis verschillen. Dit heeft meerdere oorzaken:

  • Manier van afsluiten: Als je een polis via internet afsluit dan zijn de distributiekosten anders dan dat je een polis afsluit via de Klantenservice.
  • Periode waarin je de polis hebt afgesloten: Wij zijn verplicht om de distributiekosten voor nieuwe polissen tenminste één keer per jaar opnieuw te bepalen met actuele cijfers. Daardoor ontstaan verschillen.    
Wat gebeurt er met de distributiekosten als ik mijn polis voortijdig beëindig?
De distributiekosten moeten altijd worden betaald. Staan er nog distributiekosten open als je jouw verzekering voortijdig beëindigt? Dan verrekenen wij deze met het saldo.
Ik kan voor de betaling van mijn distributiekosten kiezen voor een AcceptEmail. Wat is een AcceptEmail?

Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro die je per e-mail ontvangt. Lees hier meer over AcceptEmail. Via de betaalknop in een AcceptEmail kun je snel, veilig en eenvoudig betalen. Vanuit de e-mail kun je rechtstreeks met bijvoorbeeld iDeal betalen. Tijdens het betalen is het altijd duidelijk wie de begunstigde is en aan wie je welk bedrag betaalt. De gekleurde status laat zien of je al betaald hebt. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost je niets extra's.

Ik heb een email over mijn betaling via AcceptEmail ontvangen. Is dit een e-mail van coöperatie DELA?

Je ontvangt voortaan e-mails van coöperatie DELA over jouw betalingen en betalingsachterstanden via AcceptEmail. Via de betaalknop in een AcceptEmail kun je snel, veilig en eenvoudig betalen. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost je niets extra's.