• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Rouwvervoer: persoonlijk en respectvol

De overbrenging van de overleden dierbare (ook wel ‘rouwvervoer’ of ‘uitvaartvervoer’) naar het uitvaartcentrum of naar de locatie van de afscheidsdienst is vaak een ingrijpend en waardevol moment. Gebeurt het respectvol en op een manier die past bij de overledene en de familie, dan geeft dat de nabestaanden veel rust.

Thuis of in een uitvaartcentrum opbaren?

Uw dierbare kan thuis, in een uitvaartcentrum of op een andere locatie, zoals een verzorgingstehuis of hospice, worden opgebaard. Hier leest u meer over de verschillende opties. Als u het overlijden bij ons meldt, vragen wij u onder andere waar uw dierbare opgebaard mag worden. Twee van onze medewerkers van Overbrenging & Verzorging komen vervolgens bij u langs om u daarbij te begeleiden. Ze brengen uw dierbare met een speciale rouwauto naar de gewenste locatie of verzorgen hem of haar thuis. U krijgt alle ruimte om hierbij betrokken te zijn.

Overbrengen naar het uitvaartcentrum of een andere locatie 

Het overbrengen naar het uitvaartcentrum of een andere locatie gebeurt rustig en respectvol. De nabestaanden worden, indien gewenst, bij iedere stap betrokken. Dave, medewerker Overbrenging & Verzorging: ‘Als we de brancard met de overledene in de auto hebben gelegd, vragen we aan de familie of we de auto mogen sluiten. We maken vervolgens een buiging naar de auto toe, geven de familie een hand en wensen ze nog heel veel sterkte. Daarna gaat één van ons tweeën achter het stuur zitten en de ander loopt, als teken van respect, langzaam voor de auto de straat uit.’

Rouwvervoer op de dag van de uitvaart: ‘de laatste rit’

Op de dag van de uitvaart wordt  met een rouwauto naar zijn of haar afscheid gebracht. Als iemand thuis opgebaard is, helpen Dave en zijn collega’s bij de voorbereidingen. Eventueel samen met de familie tillen ze uw dierbare in de kist, sluiten deze en zetten ’m in de rouwauto. De laatste rit zelf wordt verzorgd door een extern bedrijf waarmee we nauw samenwerken.

Veelgestelde vragen over rouwvervoer

In wat voor een auto wordt mijn dierbare naar het uitvaartcentrum overgebracht?

Wordt uw dierbare opgebaard in een uitvaartcentrum? Dan komen wij hem ophalen met een champagnekleurige rouwauto. Voorop de auto staan twee rouwvlaggen met een wit kruis erop, achter op het raam is een korenaar afgebeeld. Wordt uw dierbare thuis opgebaard en moet hij op de dag van de uitvaart worden overgebracht naar de uitvaartlocatie? Dan kiest u zelf het rouwvervoer. Bij het volgende kopje leest u wat de mogelijkheden zijn.

Welke mogelijkheden heb ik bij DELA om het rouwvervoer zo persoonlijk mogelijk te maken?

Rouwvervoer kan helemaal naar wens en op maat worden verzorgd. De rouwauto mag een rouwkoets, bakfiets, motor met zijspan of een vrachtwagen zijn. Natuurlijk mag het rouwvervoer ook te voet plaatsvinden, bijvoorbeeld met een platte kar of een rijdende baar. Alle wensen zijn bespreekbaar en waar mogelijk voeren wij ze uit. Dave, medewerker overbrenging & verzorging: ‘We geven mensen de vrijheid om het persoonlijk te maken. Want mooie herinneringen, ook aan de uitvaart, helpen nabestaanden later de draad van het leven weer op te pakken.’

Is een traditionele rouwauto altijd zwart?

Helemaal niet. Nieuwe modellen statie-auto’s zijn vaak wit, zilver, champagnekleurig of donkerblauw. U bepaalt zelf wat het beste past bij uw dierbare.

Mag ik zelf meerijden met de rouwauto, of deze zelfs besturen?

Sommige mensen willen graag tot het laatste moment bij hun overleden dierbare blijven en kiezen daar dus inderdaad voor. De chauffeur zit de hele tijd naast u en biedt ondersteuning en begeleiding. Een rouwauto mag met een normaal rijbewijs worden bestuurd.

Mag ik mijn eigen auto gebruiken als rouwvervoer?

Dat mag. Heeft u bijvoorbeeld een oude camper of volkswagenbusje waar uw dierbare verzot op was, dan is dat een prachtige optie. Samen met de uitvaartverzorger bespreekt u of uw auto groot en geschikt genoeg is voor de rit, en hoe de auto er zo goed en veilig mogelijk op voorbereid kan worden.

Wat is een afscheidsrondje en hoe kan ik dat organiseren?

Bij een afscheidsrondje wordt de overledene niet direct naar de locatie van de uitvaart gebracht, maar wordt er eerst langs plaatsen gereden die veel voor hem of haar betekenden. Dat kan van alles zijn: thuis, het voetbalveld of het favoriete café. Medewerker overbrenging & verzorging Dave: ‘Een afscheidsronde die me altijd is bijgebleven is die van een oude meneer die wilde dat we nog één keer langs zijn huis zouden rijden. Mijn collega en ik zijn toen voor zijn huis uitgestapt en hebben een minuut stilte voor hem gehouden. Daarna is mijn collega achter het stuur gaan zitten en ben ik, als teken van respect, tot het einde van de straat langzaam voor de auto uitgelopen.’

Ik ben niet verzekerd bij DELA. Mag ik toch het rouwvervoer bij jullie regelen?

Absoluut. Wij staan klaar voor zowel verzekerden als niet-verzekerden. Dave, medewerker overbrenging & verzorging: ‘Iedereen wordt door ons met hetzelfde respect behandeld. Of u wel of niet bij ons bent verzekerd en voor welk bedrag speelt daarbij geen enkele rol. Iedereen verdient een waardevol afscheid.’

Wat is het verschil tussen een medewerker Overbrenging & Verzorging en de Uitvaartverzorger?

In het kort gezegd regelt de uitvaartverzorger alles wat er komt kijken bij de uitvaart. Hij of zij begeleidt de nabestaanden intensief, maar houdt zich niet bezig met de zorg en de opbaring van de overledene. Dat doet de medewerker Overbrenging & Verzorging. Medewerker Overbrenging & Verzorging Dave: ‘Ik heb natuurlijk wel contact met de uitvaartverzorger. Ik ben vaak het eerste gezicht van DELA dat nabestaanden zien. Stel, ik kom bij een familie binnen en zie dat er iets bijzonders speelt, dan geef ik dat door aan de uitvaartverzorger. Hij of zij heeft dan al wat extra informatie en kan beter voorbereid bij de familie binnenstappen.’ Het gevoel van saamhorigheid en teamwork bij DELA is groot. We doen het echt samen. We kunnen snel schakelen en kunnen specialisten aanhaken waar nodig. Bijvoorbeeld wanneer de lichte balseming gewenst is, kan eenvoudig een thanatopracteur worden aangehaakt. We zetten ons gezamenlijk in om ervoor te zorgen dat nabestaanden met fijne herinneringen op het afscheid terug kunnen kijken.

Lees hier het interview met medewerker overbrenging & verzorging Dave over zijn bijzondere werk.

Ook interessant

Wensen rondom uitvaartvervoer vastleggen in een online wensenboekje

Marvin reed zijn vader naar zijn laatste rustplaats 

Net als Dave verzorgt Frans het rouwvervoer voor overledenen

Peter maakte zijn laatste rit in een vintage Harley

Een uitvaart regelen in coronatijd

Een uitvaart regelen we altijd samen. Op dit moment regelen we het afscheid via videobellen. Als dit echt niet mogelijk is, kunnen we alternatieven bieden. Zo zorgen we samen voor een mooi en persoonlijk afscheid op de manier die jij fijn vindt.

Wil je meer informatie over het regelen van een uitvaart in coronatijd? Bekijk onze corona-informatiepagina.