• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 
 

Stappenplan

Hoe moeilijk het ook is: na het verlies van een dierbare gaat het leven door. Een passend afscheid is een eerste stap binnen het rouwproces. Dit stappenplan voor het regelen van een uitvaart helpt je op weg.

 

'Heldere en duidelijke uitleg over mogelijkheden na overlijden.'

Vier en een halve ster van de 5

Medewerker Overbrenging & Verzorging Dave over het vervoer van een overledene

In de serie Kijkje achter de schermen vertellen DELA-medewerkers hoe ze hun expertise inzetten om mensen die komen te overlijden en hun nabestaanden zo goed mogelijk te helpen. Als Medewerker Overbrenging & Verzorging is Dave, samen met een collega, het eerste gezicht van DELA dat na een overlijden bij de nabestaanden binnenkomt. Hij helpt bij het opbaren en verzorgen, en indien nodig brengt hij de overledene over naar een andere locatie, zoals een opbaarlocatie of de uitvaartlocatie. Door dit zo veel mogelijk samen met de nabestaanden te doen, zorgt hij voor een stukje rust binnen het rouwproces.

Zijn laatste rit

‘Een tijdje geleden heb ik een overledene overgebracht van een verzorgingstehuis naar het uitvaartcentrum. De laatste wens van die man was dat we tijdens die rit nog één keer langs zijn huis zouden rijden. Dat hebben we gedaan. Mijn collega en ik zijn daar uitgestapt en hebben een minuut stilte gehouden. Daarna is mijn collega achter het stuur gaan zitten en ben ik langzaam voor de auto uitgelopen, helemaal de straat uit. Het was zijn laatste rit, die man komt nooit meer thuis. Het is belangrijk om dat ‘afscheid’ met alle respect van de wereld te laten plaatsvinden.’

Als eerste bij de mensen thuis na overlijden

‘Als medewerker Overbrenging & Verzorging zijn mijn collega’s en ik de eerste gezichten van DELA die na een overlijden bij de nabestaanden binnenkomen. We weten nooit wat ons te wachten staat. Sommige mensen zijn heel verdrietig en in shock, andere mensen zijn boos om wat er is gebeurd. We geven de nabestaanden alle ruimte hun verhaal te doen en vertellen zelf op onze beurt wie we zijn en wat we komen doen. We doen dat heel kalm, want hoe rustiger wij zijn, hoe rustiger de nabestaanden worden. Als we dan binnen heel korte tijd het vertrouwen krijgen om iets heel belangrijks te mogen doen, voelt dat erg bijzonder.’

Uitvaartvervoer

Een mooi en passend afscheid zorgt voor waardevolle herinneringen. We vinden het daarom erg belangrijk dat de laatste rit met veel zorg en ruimte voor eigen wensen wordt ingevuld.

Het overbrengen en verzorgen van de overledene

‘We betrekken de familie overal bij en bespreken alle opties met ze. Pas als zij er klaar voor zijn vragen we voorzichtig of we bij de overledene mogen gaan kijken en bepalen we hoe we hem of haar gaan overbrengen naar het uitvaartcentrum of thuis verzorgen. Als de nabestaanden daarbij willen helpen, geven we ze alle ruimte en vrijheid. Bij een overbrenging willen mensen bijvoorbeeld vaak helpen de overledene over te leggen op de brancard en hem naar buiten begeleiden. Blijft de overledene thuis, dan mogen ze natuurlijk helpen met het aankleden en verzorgen. Ook als mensen in het begin terughoudend zijn, zeggen ze achteraf meestal: ‘Ik wilde in eerste instantie niet helpen, maar ben zo blij dat ik het toch heb gedaan.’’

Persoonlijk rouwvervoer

‘Op de dag van de uitvaart wordt de overledene met een rouwauto naar zijn afscheid gebracht. Als iemand thuis opgebaard was, helpen wij bij de voorbereidingen. Eventueel samen met de familie tillen we de overledene in de kist, sluiten deze en zetten ’m in de rouwauto. Vanaf dat moment neemt de chauffeur het van ons over en begeleidt de uitvaartverzorger de familie naar de locatie van het afscheid. Net als de uitvaart zelf wordt het rouwvervoer de laatste jaren steeds persoonlijker ingevuld. Mensen kiezen niet meer standaard voor traditioneel uitvaartvervoer, maar nemen afscheid met een rouwkoets, duurzame bakfiets of de eigen auto. Het helpt ze bij de verwerking. Doen we iets op de manier van de overledene, dan maken nabestaanden waardevolle herinneringen die helpen om uiteindelijk de draad van het leven weer op te pakken.’ 

Bijzondere eer

‘Ik doe dit al veertien jaar en zie het niet als werk. Ik heb nog geen dag gedacht: ik moet weer werken. Nee, ik mag weer werken, ik mag dit doen. Als ik op het einde van de dag in mijn eigen auto stap en naar huis rijd, voel ik me iedere keer weer dankbaar en voldaan. Ik vind het een bijzondere eer dat ik dit voor mensen mag doen.’

Stap voor stap een persoonlijk afscheid regelen

Een afscheid regelen, hoe doe je dat? In een tijd waarin emoties vaak een grote rol spelen, moet je beslissingen nemen. Welke keuzes komen er op je af? Dit stappenplan voor het regelen van een uitvaart helpt je op weg.

Kijkje achter de schermen

In de serie Kijkje achter de schermen vertellen onze medewerkers hoe ze hun kennis en ervaring inzetten om nabestaanden zo goed mogelijk te helpen. Zie bijvoorbeeld hoe uitvaartverzorgster Joy ouders helpt bij het verlies van hun kindje en hoe Dave als medewerker Overbrenging en Verzorging zorgt voor een stukje rust in het rouwproces van nabestaanden.