Privacy Waarborg

Op 21 april 2010 ontvingen wij van minister Van der Hoeven van Economische Zaken het Privacy Waarborg. Het Privacy Waarborg is het keurmerk van DDMA, de branchevereniging voor bedrijven die reclame versturen.

Waarom is er een Privacy Waarborg?

Het DDMA ontvangt jaarlijks tientallen klachten over bedrijven die onzorgvuldig omgaan met persoons- en privacygegevens van hun klanten. 95% van de klachten gaat over een de link om af te melden onderaan een reclame e-mail of e-mailnieuwsbrief. Mensen schrijven zich wel uit, maar blijven e-mail ontvangen. Ook melden consumenten dat ze gegevens als klantnummer of e-mailadres moeten achterlaten voordat ze zich kunnen afmelden. Dat is illegaal en irritant en mag niet op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Telecommunicatiewet. Daarom introduceert de DDMA het keurmerk Privacy Waarborg.

Wat houdt dit Privacy Waarborg in?

Aan dit keurmerk op websites kunnen consumenten in één oogopslag zien of  bedrijven persoonsgegevens niet misbruiken voor reclamedoeleinden. Alleen bij de DDMA aangesloten organisaties kunnen dit keurmerk krijgen. Deze organisaties hebben zichzelf extra strenge regels opgelegd die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen voor het gebruik van persoonsgegevens voor reclame- en marketingdoeleinden, zoals zorgvuldige omgang met cookies.

Gratis toegang tot online klachtenloket

Consumenten die klachten hebben over bedrijven die misbruik maken van adressen en vage privacystatements hebben of niet werkende afmeldhyperlinks in reclamemails, kunnen gratis een klacht indienen bij het klachtenloket op www.privacywaarborg.nl.

De DDMA Privacy Autoriteit behandelt deze klachten. Jaarlijks controleert de Privacy Autoriteit aangesloten organisaties op de toepassing van privacyregels in hun marketingcommunicatie en beoordeelt ze welke organisaties het Privacy Waarborg mogen voeren.

Chat met onze medewerkers