• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan de uitaartverzekering van DELA. De vragen zijn onderverdeeld in vragen over de verzekering en vragen over de premie.

Chat met onze medewerkers

Over het DELA UitvaartPlan

Wat is een DELA UitvaartPlan?
Het DELA Uitvaartplan bestaat uit diensten en een vrij te besteden geldbedrag. Of u kiest voor alleen een geldbedrag.
Met het dienstenpakket zijn de belangrijkste zaken van een uitvaart verzekerd. Uiteraard kunnen nabestaanden hier van afwijken. Wilt u bijvoorbeeld een bijzondere kist of een koets om de overledene te vervoeren? Dan is dat altijd mogelijk. Het kan wel zijn dat hier extra kosten aan zijn verbonden.

Meer informatie over het DELA UitvaartPlan
 
Benieuwd naar wat een uitvaart ongeveer kost? Bereken de uitvaartkosten.
Ben ik met een DELA UitvaartPlan Diensten maar voor € 603 verzekerd?

U bent verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten en voor een aanvullend verzekerd bedrag van € 603. Het aanvullende verzekerd bedrag kunnen nabestaanden vrij besteden voor uitvaartdiensten die niet in het pakket uitvaartdiensten zitten. Denk bijvoorbeeld aan een koffietafel of een volgauto.

Ik woon in het buitenland en wil de uitvaart in mijn woonland laten plaatsvinden. Wat vergoedt DELA vanuit mijn DELA UitvaartPlan in Diensten?
Woont u in een ander land dan Nederland of België? En kiezen nabestaanden voor een uitvaart in het woonland? Dan kiezen uw nabestaanden zelf ter plaatse een uitvaartondernemer. DELA regelt en verzorgt namelijk alleen uitvaarten in Nederland en onder bepaalde voorwaarden ook in België. Voor de uitvaart in een ander land dan Nederland of België keren wij een vergoeding uit. We keren uit nadat we uitvaartnota’s hebben ontvangen. Op basis van de nota’s keren we een vergoeding uit tot maximaal  € 3577 (2017).  Dit bedrag kunnen nabestaanden gebruiken om de kosten van een begrafenis of crematie geheel of gedeeltelijk te betalen.
Heb ik bij een dienstenpakket nog keuzemogelijkheden of is dit een vast pakket aan diensten?
Met het dienstenpakket zijn de belangrijkste zaken van een uitvaart verzekerd. Hoe deze diensten worden ingevuld is aan de nabestaanden, dit kan voor iedereen anders zijn. Uiteraard kunnen nabestaanden ook andere diensten kiezen. Wilt u bijvoorbeeld een bijzondere kist of een koets om de overleden persoon te vervoeren? Dan is dat altijd mogelijk. Het kan wel zijn dat hier extra kosten aan zijn verbonden.
Ik heb al een uitvaartverzekering ergens anders. Kan ik deze overbrengen naar DELA?
Er zijn mogelijkheden om uw bestaande verzekering over te brengen. Wat de mogelijkheden precies zijn, hangt van een aantal zaken af. Neemt u daarom contact op met onze Klantenservice via 040 260 16 36 (op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur).
Wat houdt het inkoopvoordeel precies in?
Coöperatie DELA heeft ongeveer 3 miljoen leden. Hierdoor kunnen wij scherp inkopen. U profiteert daarvan.
Het inkoopvoordeel dat wij kunnen bieden dankzij onze 3 miljoen leden is zo’n € 2.100. Kiezen nabestaanden voor een andere uitvaartondernemer dan coöperatie DELA? Dan ontvangen ze in plaats van onze diensten een beperkte vergoeding. Voor 2017 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.364. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.761 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 603 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 603 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.761.
Mag DELA de voorwaarden wijzigen?

Het DELA UitvaartPlan heeft een en bloc bepaling. Dat betekent dat wij uw uitvaartverzekering kunnen aanpassen. Het bestuur van DELA mag de manier waarop de premie wordt berekend en de voorwaarden veranderen. De leden van DELA moeten dat wel eerst goedkeuren. Dat gebeurt met een ledenbesluit tijdens de Algemene Vergadering van DELA. Veranderen we de premie of de voorwaarden? Dan vertellen we u dat vooraf in een brief en via het ledenmagazine Kroniek.

Wanneer kan DELA de voorwaarden veranderen?

De voorwaarden kunnen bijvoorbeeld veranderen om het uitvaartdienstenpakket bij de tijd te houden. Zo ging een uitvaart vroeger bijvoorbeeld altijd met een koets. Nu gebruiken we een rouwauto. Dat kan doordat in de voorwaarden een en bloc bepaling staat. Het aanpassen van de voorwaarden doen we niet zomaar. Dat vindt alleen plaats met instemming van de Algemene Vergadering (hierin zijn de leden van coöperatie DELA vertegenwoordigd). Uiteraard ontvangt u bij een verandering een brief en leest u hierover meer in het ledenmagazine Kroniek. 

De reden voor verandering van premie en voorwaarden is altijd: samen ervoor zorgen dat nabestaanden te allen tijde kunnen rekenen op een goed verzekerde uitvaart.

Het DELA UitvaartPlan is waardevast en indexeert. Wat houdt dat in?

Het DELA UitvaartPlan is een waardevaste verzekering. De waarde van uw DELA UitvaartPlan stijgt automatisch mee als de uitvaartkosten stijgen. Voor een uitvaart die nu bijvoorbeeld € 8.800 kost, betaalt u over 30 jaar al snel € 20.000*. De premie passen we hier jaarlijks op aan. Dankzij de winstdeling vanuit de coöperatie houden we deze premiestijging beperkt. Het voordeel van een waardevaste verzekering is, dat u altijd de afgesproken uitvaart krijgt. Zo neemt u uw nabestaanden veel kosten en zorgen uit handen.

* Toekomstige uitvaartkosten zijn gebaseerd op een jaarlijkse stijging van 2,7%. Dit is de gemiddelde stijging van de uitvaartkosten gemeten bij coöperatie DELA over de afgelopen 10 jaar.

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?

Ja, wanneer wij de uitvaart verzorgen , dan is uw baby automatisch verzekerd voor de basisdiensten. Ook bij minder dan 24 weken zwangerschap. Na de geboorte blijft uw kindje maximaal 60 dagen automatisch verzekerd voor de basisdiensten.

Zijn mijn kinderen automatisch meeverzekerd?

Nee, uw kinderen zijn niet automatisch meeverzekerd.

Tot 60 dagen na de geboorte is uw kind wel automatisch verzekerd voor de basisdiensten. Na deze periode zijn uw kinderen niet meer automatisch verzekerd. Daarom is het belangrijk om uw kinderen tijdig aan te melden. Meld uw zoon of dochter daarom, als u dat wenst, zo snel mogelijk bij ons aan. Bijschrijven kan via het wijzigingsformulier, of eenvoudig via Mijn DELA. Heeft u nog geen Mijn DELA? Maak dan hier een account aan.

Meer informatie over kinderen en uw uitvaartverzekering.

Tot welke leeftijd kan een kind op mijn polis meeverzekerd zijn?
Voor kinderen geldt een lage kinderpremie. De kinderpremie is een risicopremie. Dat betekent dat er geen waarde in de verzekering wordt opgebouwd. De kinderpremie geldt tot 25 jaar. Daarna geldt een hogere volwassenenpremie. U ontvangt hierover te zijner tijd bericht. Uw kind mag altijd bij u op de polis blijven staan, ook als ze niet meer thuis wonen. Meer informatie over kinderen en uw uitvaartverzekering.
Kan ik als grootouder ook een DELA UitvaartPlan afsluiten voor mijn kleinkind?

Ja dat kan. Heeft u als grootouder zelf ook een uitvaartverzekering, dan kan u ervoor kiezen om uw kleinkind voor de gunstige kinderpremie mee te verzekeren. Maar u kunt ook voor uw kleinkind een zelfstandige uitvaartverzekering afsluiten, de polis bouwt dan meteen waarde op. Deze premie is dan wel hoger, maar loopt dan wel levenslang door. Lees meer informatie over kinderen en het DELA UitvaartPlan

Ik wil mijn kind op een eigen polis laten zetten. Hoe doe ik dat?
Wilt u een zelfstandige polis voor uw kind? U kunt uw kind op een zelfstandige uitvaartverzekering overschrijven. Als uw kind jonger is dan 25 jaar, dan verandert de premie van een kinderpremie in een volwassenpremie. Als uw kind 25 jaar of ouder is, dan heeft het geen gevolgen voor de premie. Direct een zelfstandige polis aanvragen voor uw kind.
Kan ik niet beter sparen voor mijn uitvaart?
U kunt sparen voor de uitvaart. Maar als u eerder dan verwacht overlijdt, heeft u wellicht onvoldoende gespaard. Met een uitvaartverzekering bent u vanaf dag één verzekerd. Vrijwel altijd is het DELA UitvaartPlan voordeliger dan dat u de premie op een spaarrekening zet.
Tot welke leeftijd kan ik een UitvaartPlan afsluiten?
Het DELA UitvaartPlan kunt u afsluiten tot de leeftijd van 75 jaar. Bent u ouder dan 74 jaar? Dan is het DELA Depositofonds of de DELA Uitvaartkoopsompolis een goede oplossing om geld opzij te zetten voor uw uitvaart.
Kan ik me verzekeren voor een uitvaart in het buitenland?
Wilt u een uitvaart in het buitenland? Dan is het DELA UitvaartPlan Geld de beste keuze. Nabestaanden ontvangen bij uw overlijden een geldbedrag waarmee het vervoer en de overige kosten van de uitvaart in het buitenland kunnen worden betaald.
Waarom stelt DELA gezondheidsvragen? en/of waarom moet ik een gezondheidsverklaring invullen bij het afsluiten van een DELA UitvaartPlan?
Wij doen dit om het verzekerd risico in te schatten. Op die manier kunnen we de premie zo laag mogelijk houden. Een gezondheidsverklaring hoeft u alleen in te vullen als u een van de twee medische vragen met JA hebt beantwoord. Meer informatie over medische acceptatie
Hoe zit het met mijn verzekering als coöperatie DELA de uitvaart niet verzorgt?

Nabestaanden kiezen soms voor een andere uitvaartondernemer dan DELA. Bij het DELA UitvaartPlan Basis, Plus of Flexibel ontvangen ze dan in plaats van onze diensten een beperkte vergoeding. Voor 2017 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.364. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.761 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 603 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 603 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.761.

Als u nu al weet dat een andere uitvaartverzorger dan DELA de uitvaart gaat verzorgen, dan kunt u beter kiezen voor een DELA UitvaartPlan Geld. Het bedrag dat u met een DELA UitvaartPlan Geld verzekert, keren we volledig uit.

Kan ik het DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

De verzekering loopt totdat u overlijdt. Wilt u de verzekering eerder stoppen? Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. U krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 250 afkoopkosten (€ 125 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken we dit bedrag over naar uw rekening. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaart.

Wat gebeurt er met het geld dat eventueel overblijft na de uitvaart?
Blijft na de uitvaart een deel van het verzekerde vrij te besteden bedrag over? Dan keren we het resterende bedrag aan de nabestaanden uit.
Hoe werkt het met de afhandeling van de uitvaartverzekering?

UitvaartPlan in diensten, coöperatie DELA verzorgt de uitvaart

  • Na de melding neemt een van onze uitvaartverzorgers contact met u op om de uitvaart te regelen.
  • De belangrijkste basisdiensten zijn verzekerd. Daarnaast is er een meeverzekerd vrij te besteden geldbedrag van minimaal € 603. Dit bedrag heeft de verzekerde zelf gekozen.
  • Wij verrekenen de kosten van de uitvaart direct met de verzekering.
  • Na de uitvaart ontvangt u een overzicht van de gemaakte en verzekerde kosten. Het kan zijn dat u moet bijbetalen, maar het kan ook zijn dat er geld overblijft. Dat maken we over.

Omdat DELA de uitvaart niet verzorgt, ontvangt u een vergoeding in ruil voor het dienstenpakket. In 2017 is deze vergoeding minimaal € 3.364. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.761 voor de Dienstenverzekering en het complete meeverzekerde vrij te besteden bedrag (dit is in 2017 minimaal € 603). In de praktijk komt het voor dat nabestaanden geld moeten bijleggen om uitvaartonderneming te betalen.

UitvaartPlan in diensten, een andere uitvaartondernemer verzorgt de uitvaart

  • Na de melding vragen wij u een aantal papieren toe te sturen:
    • Akte van overlijden
    • Een kopie van de uitvaartnota
    • Eventueel een akte van cessie
  • Omdat DELA de uitvaart niet verzorgt, ontvangt u een vergoeding in ruil voor het dienstenpakket. In 2017 is deze vergoeding minimaal € 3.364. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.761 voor de Dienstenverzekering en het complete meeverzekerde vrij te besteden bedrag (dit is in 2017 minimaal € 603). In de praktijk komt het voor dat nabestaanden geld moeten bijleggen om uitvaartonderneming te betalen.

UitvaartPlan in geld, coöperatie DELA verzorgt de uitvaart

  • Na de melding neemt een van onze uitvaartverzorgers contact met u op om de uitvaart te regelen.
  • Wij verrekenen de kosten van de uitvaart direct met de verzekering.
  • Na de uitvaart ontvangt u een overzicht van de gemaakte en verzekerde kosten. Het kan zijn dat u moet bijbetalen, maar het kan ook zijn dat er geld overblijft. Dat maken we over.

UitvaartPlan in geld, een andere uitvaartondernemer verzorgt de uitvaart

  • Na de melding vragen wij u een aantal papieren toe te sturen:
    • Akte van overlijden
    • Een kopie van de uitvaartnota
    • Eventueel een akte van cessie
  • Zodra we de papieren hebben ontvangen, maken we het bedrag van de verzekering over aan de begunstigde of (bij een akte van cessie) aan de uitvaartondernemer.
  • De verdere verzorging van de uitvaart en de afhandeling van de eindrekening regelt u zelf met de uitvaartondernemer.
Is kapitaaloverdracht mogelijk?
U kunt de waarde van uw DELA UitvaartPlan laten overmaken naar een andere verzekering. In het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten leest u meer hierover.
Waar kan ik meer informatie vinden over mijn DELA Gedenktekenverzekering?
De DELA Gedenktekenverzekering wordt niet meer verkocht. Heeft u vragen over deze verzekering? Dan kunt u het beste contact opnemen met onze klantenservice via tel. 040 260 16 36.
Wat vergoedt coöperatie DELA maximaal wanneer sprake is van herstelkosten?
U kunt te maken krijgen met herstelkosten wanneer u via een tussenpersoon een DELA verzekering heeft afgesloten. Herstelkosten zijn kosten die een tussenpersoon maakt doordat een verzekeraar een fout heeft gemaakt. Vanaf 1 januari 2013 mogen verzekeraars deze kosten niet meer rechtstreeks aan een tussenpersoon vergoeden. Daarom heeft het Verbond van Verzekeraars hiervoor een regeling ontwikkeld. De regeling komt er op neer dat in geval van herstelkosten, DELA de herstelkosten rechtstreeks aan de klant betaalt. De klant kan hiermee de rekening van de adviseur betalen. DELA vergoedt maximaal € 300 voor herstelkosten.
Ik heb een DELA UitvaartPlan in diensten met een aanvullende geldverzekering. Kan ik de aanvullende Geldverzekering laten vervallen?

Het aanvullend vrij te besteden bedrag (Geldverzekering) is een vast onderdeel van het UitvaartPlan Diensten. De aanvullende Geldverzekering is minimaal € 603. Je kunt deze niet laten vervallen.

Wat is coöperatiewinstdeling?

De winst die we maken delen we met onze leden. U ontvangt dit in uw DELA UitvaartPlan. Door de winstdeling beperkt DELA de premiestijging. Tijdens de looptijd van uw verzekering betaalt u minder premie dan uw uitvaart uiteindelijk waard is. Het DELA UitvaartPlan is de enige uitvaartverzekering in Nederland met coöperatiewinstdeling.
We lichten dit toe met een voorbeeld. Kees is 25 jaar en sluit in 2017 een DELA Uitvaartplan Plus af. Hij verzekert een uitvaartdienstenpakket ter waarde van € 5.750 en een aanvullend vrij te besteden geldbedrag van € 3.000. Bij aanvang betaalt hij minder premie per maand (€8,03) dan aan het einde. Kees overlijdt in 2077 op 85 jarige leeftijd na 60 jaar premiebetaling. In 2077 kost zijn uitvaart inmiddels zo’n € 44.000. Hierbij gaan we uit van een jaarlijkse stijging van de uitvaartkosten van 2,7%. Hij heeft hiervoor in totaal € 14.600* premie betaald. Zonder winstdeling zou zijn totale premie zo’n € 42.400* zijn geweest.

In dit voorbeeld zijn we er vanuit gegaan dat geen extra premieverhoging door een lage rentestand nodig was en dat DELA elk jaar volledige coöperatiewinstdeling kan geven. De werkelijkheid kan anders zijn. De uitkomsten geven dus niet meer dan een goede indicatie van de opbrengst van coöperatiewinstdeling.

Wat is een verzekeringskaart?

Met een verzekeringskaart ziet u in één oogopslag de belangrijkste kenmerken van een verzekering. Op de digitale kaarten is met iconen – en waar nodig een korte toelichting – weergegeven wat wel en niet gedekt is. Zo kunt u eenvoudig de verschillende verzekeringen met elkaar vergelijken. De verzekeringskaarten van het DELA UitvaartPlan zijn opgezet volgens het format van het Verbond van Verzekeraars. Bekijk de animatiefilm over verzekeringskaarten.

Over de premie

Waarom ontvang ik een betalingsherinnering?

U ontvangt een betalingsherinnering omdat u uw premie (nog) niet heeft betaald. Bij de herinnering zit een acceptgiro. Op deze acceptgiro staat de datum waarop de laatste betalingen bij DELA zijn verwerkt.

Heeft u een betaling gedaan voor deze datum? Dan is uw betaling niet goed verwerkt. Neem contact op met DELA en geef uw polisnummer en betaalgegevens door.

Betaalt u via automatische incasso? Dan is uw incasso mislukt. Hierdoor is uw betaalwijze omgezet naar acceptgiro. Neem contact op met uw bank om na te gaan wat de reden is.

Heeft u het volledige bedrag overgemaakt na deze datum?  Dan hebben de betaling en de herinneringsbrief elkaar waarschijnlijk gekruist. U hoeft uw betaling dan niet nog een keer te doen.

Ik ben gebeld over mijn betalingsachterstand. Ik herkende het telefoonnummer niet. Was dit DELA?

U bent namens DELA gebeld om u te herinneren aan uw betaalachterstand. Normaal gesproken zou DELA zelf bellen, maar door drukte bij de medewerkers van de Klantenservice, belt een externe partij. Het telefoonnummer waardoor u wordt gebeld is 040 249 10 70.

Kan ik premie betalen via mijn buitenlandse bankrekening?
Ja dat is mogelijk. DELA incasseert vanaf alle IBAN-rekeningnummers.
Maakt u zelf de premie over via acceptgiro of via internetbankieren? Ook dat kan vanaf alle IBAN-rekeningnummers. U kunt dit overmaken naar NL09RABO0303577010 en BIC-code: RABONL2U.
Naar welk rekeningnummer moet ik mijn premie overmaken?
DELA heeft sinds augustus 2015 een andere huisbankier: De Rabobank.
U kunt de premie voor het DELA UitvaartPlan overmaken naar: NL09RABO0303577010

Vermeld uw polisnummer in de omschrijving.
Heeft u uw polis afgesloten bij een tussenpersoon?
Maak dan uw premie over naar: NL78RABO0303577029
Ik betaal per maand, maar op mijn acceptgiro staat ineens een hoger bedrag. Hoe kan dit?
Een betaling per maand is alleen mogelijk via automatische incasso. Omdat uw betaalwijze is omgezet naar een betaling per acceptgiro, betaalt u nu per kwartaal. 


Kan ik een betalingsregeling afspreken?
Het is onder bepaalde omstandigheden mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.
Wanneer moet ik mijn betaalachterstand voldaan hebben?
De datum waarop uw betaling voldaan moet zijn staat aangegeven op de acceptgiro.
Wat als ik mijn betalingsregeling niet kan nakomen?
Kunt u uw betalingsregeling niet nakomen? Dan wordt de verzekering beëindigd. En bent u niet meer verzekerd voor uw uitvaart.
Wanneer vindt automatische incasso plaats?
Heeft u gekozen voor automatische incasso bij uw aanvraag van het Dela UitvaartPlan? Dan vindt de incasso plaats rond de 25e van elke maand.
Kan ik mijn verzekering opzeggen als ik een betalingsachterstand heb?
Ja, u kunt uw verzekering opzeggen als u een betalingsachterstand heeft. U bent dan niet meer verzekerd voor een uitvaart.
Als mijn verzekering wordt beëindigd. Wat gebeurt er dan met mijn opgebouwde waarde?
De klantenservice kan u vertellen of u waarde heeft opgebouwd tijdens de verzekerde periode. Als er een opgebouwde waarde is, dan wordt de openstaande premieachterstand daar eerst vanaf gehaald. Het bedrag wat over is wordt verrekend met de kosten voor het beëindigen van de verzekering.
Kan ik het DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

De verzekering loopt totdat u overlijdt. Wilt u de verzekering eerder stoppen? Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. U krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 250 afkoopkosten (€ 125 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken we dit bedrag over naar uw rekening. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaart.

Hoe lang moet ik premie betalen?
U kunt kiezen: betalen tot aan uw overlijden of betalen tot in het jaar dat u 65 wordt. In het laatste geval is de premie hoger, maar u hoeft na de aangegeven datum op de polis geen premie meer te betalen. U bent in beide gevallen uw hele leven lang verzekerd.
Wat zijn de gevolgen voor mijn jaarlijkse belastingaangifte als ik een DELA UitvaartPlan heb?

De waarde van uw uitvaartverzekering op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet hoort in Box 3. Box 3 kent een algemene belastingvrijstelling tot een bezittingentotaal van € 25.000 (2017) per persoon.
Voor uitvaartverzekeringen geldt een extra vrijstelling van € 6.977. Is de waarde van al uw uitvaartverzekeringen in 2017 € 6.977 of lager? Dan hoeft u over dit bedrag geen belasting te betalen.
Wij informeren u over de waarde indien het verzekerd bedrag van al uw uitvaartverzekeringen hoger is dan € 6.977 (2017). Hebt u ergens anders nog een uitvaartverzekering? Controleer dan zelf of de waarde van al uw uitvaartverzekeringen minder is dan € 6.977.

Hoeveel stijgt de premie per jaar?

Hoeveel de premie jaarlijks stijgt, hangt af van de inflatie van de uitvaartkosten. Ook de hoogte van de winstdeling speelt een rol. Coöperatie DELA streeft er naar om de premiestijging niet hoger te laten zijn dan de stijging van de uitvaartkosten. Stijgen de uitvaartkosten in een jaar bijvoorbeeld met 2%? Dan stijgt de premie in principe ook met 2%. Of dat elk jaar lukt, hangt af van onze coöperatiewinstdeling. We lichten dit toe:

Coöperatiewinstdeling
Om het UitvaartPlan waardevast te houden, moet de premie reken technisch gezien, met meer dan 2% stijgen. Het verschil tussen de 2% en de premie die eigenlijk nodig is, betalen we uit de unieke coöperatiewinstdeling. Coöperatie DELA bekijkt jaarlijks of de kapitaal positie voldoende is om volledige of gedeeltelijke winstdeling toe te kennen.

Hoe groot de winstdeling is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. Het is ook mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

Wanneer kan DELA de premie veranderen?

DELA kan, naast de jaarlijkse indexering, de premie veranderen als de rente onder de 1 % duikt én de dekkingsgraad van DELA lager is dan 125%. Zo is het met de Algemene Vergadering afgesproken. Jaarlijks in mei/juni bepaalt het bestuur van DELA of de premie van het jaar daarop daadwerkelijk wordt verhoogd.

Op deze manier kunnen de leden van DELA altijd rekenen op wat is toegezegd: nu en in de toekomst.

Ik wil mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken, kan dat?

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een bedrag van minimaal € 603 te verzekeren. We zetten de Dienstenverzekering dan om in een premievrije Geldverzekering. U bent dan niet meer verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten. Bij een overlijden krijgen de nabestaanden een geldbedrag uitgekeerd.

Ik kan voor mijn betaling kiezen voor een AcceptEmail. Wat is een AcceptEmail?

Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro die u per e-mail ontvangt. Lees hier meer over AcceptEmail. Door middel van de betaalknop in een AcceptEmail kunt u snel, veilig en eenvoudig betalen. Vanuit de e-mail kunt u rechtstreeks met bijvoorbeeld iDeal betalen. Tijdens het betalen is het altijd duidelijk wie de begunstigde is en aan wie u welk bedrag betaalt. De gekleurde status laat zien of u al betaald heeft. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost niets.

 

Ik heb een e-mail over mijn betaling via AcceptEmail ontvangen. Is dit een e-mail van coöperatie DELA?

U ontvangt voortaan e-mails van coöperatie DELA over uw betalingen en betalingsachterstanden via AcceptEmail. Door middel van de betaalknop in een AcceptEmail kunt u snel, veilig en eenvoudig betalen. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost niets.