Medische acceptatie

Je vraagt een verzekering aan op je leven. Hiervoor schatten wij het overlijdensrisico in. Je vult daarom gezondheidsvragen of een gezondheidsverklaring in. Wij vragen je daarin of je een ziekte of aandoening hebt. Bij een overlijdensrisicoverzekering wegen ook gevaarlijke hobby’s, reizen en/of beroepen mee. Hiermee voldoen wij aan onze onderzoeksplicht en jij voldoet aan jouw mededelingsplicht.

 

Wanneer vul je gezondheidsvragen of een gezondheidsverklaring in?

Je sluit de verzekering af via onze website
DELA UitvaartPlan
Je vult de gezondheidsvragen in op onze website.
DELA LeefdoorPlan We vragen aan iedereen die een overlijdensrisicoverzekering aanvraagt, om een gezondheidsverklaring in te vullen. Als je een aanvraag voor de overlijdensrisicoverzekering via onze website hebt gedaan, ontvang je via e-mail een link naar een beveiligde website. In die mail staat hoe je in kunt loggen op de website om de gezondheidsverklaring in te kunnen vullen.
Wil je € 360.001 of meer verzekeren én ben je 50 jaar of ouder, dan moet je een keuring ondergaan.
€ 500.001 of hoger
Je ontvangt naast de e-mail met een link naar de gezondheidsverklaring ook een bericht voor het maken van een afspraak voor een medische keuring.

Beoordeling

Onze afdeling Medische Acceptatie beoordeelt je aanvraag binnen 7 werkdagen nadat alle medische gegevens binnen zijn. Als het nodig is, vragen zij met jouw toestemming extra informatie bij je specialist of huisarts.
Ben je gekeurd? Dan beoordeelt de afdeling Medische Acceptatie ook de keuring.

Bekijk onze veelgestelde vragen over medische acceptatie voor meer informatie.

Wie kan mijn medische informatie inzien?

Bij DELA kunnen alleen de medisch adviseur en de medewerkers van de afdeling Medische Acceptatie je medische gegevens inzien.
Wij werken samen met Meditel. Dit is een bedrijf dat medische keuringen en elektronische gezondheidsverklaringen voor ons verzorgt. Om die reden heeft ook Meditel inzage in jouw gegevens.
In sommige gevallen moeten wij eerst akkoord krijgen van onze herverzekeraar GenRe. Iedere verzekeringsmaatschappij is zelf ook verzekerd. Dat wordt herverzekeren genoemd. De herverzekeraar neemt een deel van het na overlijden uit te keren bedrag op zich. Daarom beslist de medische afdeling van GenRe in sommige gevallen mee over de medische acceptatie. Om dat goed te kunnen doen, mogen zij ook jouw medische gegevens bekijken.
Jouw medische gegevens worden daarna bewaard in een archief waar alleen medewerkers van de medische afdeling bij kunnen.
Wij delen jouw medische gegevens niet met andere verzekeringsmaatschappijen, tenzij je daar zelf heel duidelijk om vraagt.

Je sluit de verzekering af via een aanvraagformulier op papier
DELA UitvaartPlan
Als je één of beide gezondheidsvragen met JA hebt beantwoord,
ontvang je via e-mail een link naar de gezondheidsverklaring.
DELA LeefdoorPlan

We vragen aan iedereen die een overlijdensrisicoverzekering aanvraagt, om een gezondheidsverklaring in te vullen. Als je een aanvraag voor de overlijdensrisicoverzekering via een aanvraagformulier hebt gedaan, ontvang je via e-mail een link naar een beveiligde website. In die mail staat hoe je in kunt loggen op de website om de gezondheidsverklaring in te kunnen vullen.

Ben je 50 jaar of ouder? Dan ontvang je daarnaast ook een bericht via e-mail voor het maken van een afspraak voor een medische keuring.

€ 500.001 of hoger

Je ontvangt naast de e-mail met een link naar de gezondheidsverklaring ook een bericht voor het maken van een afspraak voor een medische keuring.

Beoordeling

Onze afdeling Medische Acceptatie beoordeelt je aanvraag binnen 7 werkdagen nadat alle medische gegevens binnen zijn. Als het nodig is, vragen zij met jouw toestemming extra informatie bij je specialist of huisarts.
Ben je gekeurd? Dan beoordeelt de afdeling Medische Acceptatie ook de keuring.

Bekijk onze veelgestelde vragen over medische acceptatie voor meer informatie.

Wie kan mijn medische informatie inzien?

Bij DELA kunnen alleen de medisch adviseur en de medewerkers van de afdeling Medische Acceptatie je medische gegevens inzien.
Wij werken samen met Meditel. Dit is een bedrijf dat medische keuringen en elektronische gezondheidsverklaringen voor ons verzorgt. Om die reden heeft ook Meditel inzage in jouw gegevens.
In sommige gevallen moeten wij eerst akkoord krijgen van onze herverzekeraar GenRe. Iedere verzekeringsmaatschappij is zelf ook verzekerd. Dat wordt herverzekeren genoemd. De herverzekeraar neemt een deel van het na overlijden uit te keren bedrag op zich. Daarom beslist de medische afdeling van GenRe in sommige gevallen mee over de medische acceptatie. Om dat goed te kunnen doen, mogen zij ook jouw medische gegevens bekijken.
Jouw medische gegevens worden daarna bewaard in een archief waar alleen medewerkers van de medische afdeling bij kunnen.
Wij delen jouw medische gegevens niet met andere verzekeringsmaatschappijen, tenzij je daar zelf heel duidelijk om vraagt.

DELA heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de premies zo laag mogelijk blijven. In de basispremie zijn alleen de risico’s opgenomen die voor iedereen gelijk zijn. Daarnaast willen we dat de premie voor iedereen eerlijk is en ook zo blijft. De risico’s die niet in de basispremie zijn opgenomen, beoordeelt DELA op het moment dat je een verzekering afsluit of een verzekering verhoogt. 

Let op! 
Heb je in het verleden kanker gehad en ben je daarvan genezen? Dan hoef je dat in een aantal gevallen niet te vermelden.
In welke gevallen dat niet hoeft, lees je in de toelichting gezondheidsverklaring. In alle andere gevallen moet je het wel aangeven in de gezondheidsverklaring. Je kunt ook de checklist van het Verbond van Verzekeraars gebruiken om te zien of je het wel of niet moet vermelden. 


Wanneer bij de beoordeling blijkt dat er extra risico’s zijn, bepaalt DELA tegen welke voorwaarden je verzekerd kunt worden.

 

Na de medische beoordeling zijn er drie opties  

Je wordt geaccepteerd Je ontvangt zonder tegenbericht je (nieuwe) polis
Je wordt geaccepteerd tegen een hogere premie 

Je ontvangt twee brieven:

1. een brief over de verhoging

2. je (nieuwe) polis

Je wordt niet geaccepteerd Je ontvangt twee brieven:

1. een brief over de afwijzing

2. een brief over de medische redenen van de afwijzing

Meer informatie

Wil je meer weten over medische acceptatie? We hebben de meest gestelde vragen over medische acceptatie voor je op een rijtje gezet.

Onderstaande video van het Verbond van Verzekeraars geeft uitleg en tips over het invullen van de gezondheidsverklaring.

Chat met onze medewerkers