• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA: RADAR ZAAIT TEN ONRECHTE TWIJFEL

Nabestaanden mogen vertrouwen op echtheid van vingerafdruk

3 november 2018

Het Radio 1-programma Radar heeft DELA geconfronteerd met het voornemen om vandaag opnieuw aandacht te besteden aan het afnemen van vingerafdrukken bij overledenen. De programmamakers beweren dat een aantal (oud)collega’s van DELA aangeeft dat zij vingerafdrukken van anderen hebben gebruikt om een vingerafdruk van de overledene te fingeren. Om onjuiste beeldvorming voor te zijn, voelt DELA zich gedwongen om bijgaand bericht te verspreiden.

Edzo Doeve, algemeen directeur DELA: ‘Wij zijn werkelijk verbijsterd over deze aantijging. Dit is een rechtstreekse aanval op onze integriteit en wij werpen de aantijging, of de suggestie, alsof hier sprake zou zijn van een misstand van enige omvang, ver van ons. Voor zover de programmamakers in hun uitzending kunnen getuigen van incidenten, is dat op geen enkele wijze het gevolg van beleid of instructie vanuit DELA. Ook niet richting derde partijen die in onze opdracht handelen. Wij nemen nadrukkelijk afstand van incidenten en mochten wij daar meer informatie over krijgen, dan zullen we direct passende maatregelen nemen.“

Geen enkele aanwijzing

Nadat Radar ons vrijdag over het voornemen heeft geïnformeerd, hebben we alles op alles gezet om deze aantijging te onderzoeken. In onze administratie vinden wij geen enkele aanwijzing die de aantijging ondersteunt. We hebben bovendien contact gehad met onze vertrouwenspersonen waarvan alle medewerkers weten dat ze bij hen elk signaal anoniem kwijt kunnen. Zij zeggen hier nooit van gehoord te hebben. Vervolgens hebben we met medewerkers, managers, partners, de ondernemingsraad en de vertrouwenscommissie van de Algemene Vergadering van de Leden gesproken. Zij herkennen dit evenmin.

Medewerkers

Tot slot hebben we een anonieme enquête uitgezet naar medewerkers om deze aantijging te onderzoeken. In korte tijd reageerden meer dan 600 medewerkers. Ruim 99,5% van deze collega’s geeft aan dat deze situatie voor hen onbekend is en nooit betrokken te zijn geweest bij het fingeren van een vingerafdruk. Integendeel: uit reacties van onze collega’s blijkt dat zij zich zeer gekwetst voelen door de aantijging, kennelijk gedaan door een enkele collega of derde partij. Alsof deze het juiste verhaal hebben. Incidenten die niet zijn gemeld en waar wij geen weet van hebben, zijn niet door ons op te lossen. Ze staan hoe dan ook haaks op de normen en waarden waar coöperatie DELA voor staat.

Goede vingerafdruk

Doeve: “Wij hebben Radar geïnformeerd over onze bevindingen en conclusies en wij hebben de redactie gevraagd om ons te helpen om de eventueel bij hen bekende incidenten op te sporen en waar mogelijk op te lossen, maar daar wil Radar spijtig genoeg niets in betekenen. Wij vinden daarnaast dat Radar onverantwoord handelt en onnodig twijfel zaait omtrent de herkomst van vingerafdrukken. Dat vinden wij bijzonder pijnlijk voor nabestaanden. Op basis van wat wij nu weten na gedegen onderzoek, mogen zij erop vertrouwen dat zij een sieraad met een goede vingerafdruk hebben ontvangen.”

Geen winst

Verder benadrukt DELA dat ze geen winst maakt op de verkoop van sieraden. Doeve benadrukt: “Sterker: op elk verkocht item leggen wij geld toe. Wij bieden het aan, omdat wij weten hoe belangrijk het is om de herinnering aan een dierbare levend te houden.” Om te komen tot een kostendekkende en verantwoorde bedrijfsvoering, rekenen we 30,- euro als nabestaanden besluiten de vingerafdruk te gebruiken.

Conclusie

“Alles overziend is onze conclusie dat hier sprake moet zijn van onfatsoenlijk, tendentieus handelen, van enkelen, die DELA en haar medewerkers moedwillig in diskrediet willen brengen”, aldus Edzo Doeve. “Radar heeft ons gevraagd deel te nemen aan de uitzending. Wij hebben daarvan afgezien, omdat wij geen verantwoording kunnen afleggen over beweringen die wij niet herkennen, niets met ons beleid te maken hebben en vooral afkomstig zijn van derden. Als wij werkelijke aanwijzingen hadden dat er iets aan de hand zou zijn, dan zouden wij ons zeker verantwoorden.”

Bekijk ook de andere persberichten over dit onderwerp:

5 november 2018: Dela geeft uitleg bij Radar TV
3 november 2018: DELA zet vervolgonderzoek ik gang
29 oktober 2018: DELA is geraakt door de heftige reacties
27 oktober 2018: Werkwijze vingerafdruk teruggedraaid



Vragen en antwoorden nav verwijten Radar aan het adres DELA



Laatste nieuws

  • apr
    2
    2020

    Vier weken na de invoering van de eerste overheidsmaatregelen: grootste veranderingen op een rij

    DELA doet er alles aan om de dienstverlening voor nabestaanden zo waardig mogelijk te maken

    Sinds de overheidsmaatregelen van kracht zijn, veranderde onze dienstverlening aan nabestaanden. We zetten de grootste veranderingen voor u op een rij.

  • apr
    2
    2020

    Informatie over uitvaarten en het coronavirus

    Coöperatie DELA volgt de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet en geeft hier eventuele updates. DELA volgt de instructies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de GGD op. Daarnaast is er afstemming met relevante organisaties in de uitvaartbranche. Maar wat betekent dat als een dierbare overlijdt aan het coronavirus? En gaat het rouwbezoek en de uitvaart wel door? Hieronder vindt u de belangrijkste en meest gestelde vragen.

  • mrt
    30
    2020

    DELA kan drukte zonder problemen aan

    Samen met nabestaanden invulling geven aan het afscheid met herinneringen voor later

    Coöperatie DELA ziet momenteel een forse toename van het aantal uitvaarten. Op haar locaties in Zuid-Nederland is sprake van een verdubbeling. Edzo Doeve, algemeen directeur DELA: “Met inachtneming van de beperkende overheidsrichtlijnen rondom het coronavirus én de genomen voorbereiding op de verwachte drukte op uitvaartlocaties, is DELA in staat om met raad en daad nabestaanden te helpen in het vormgeven van een waardig en persoonlijk afscheid.”

  • mrt
    27
    2020

    DELA kan financiële gevolgen coronacrisis aan

    Uitvaartdienstverlening en welzijn medewerkers blijft prioriteit

    DELA doet er alles aan om ook tijdens de coronacrisis de kwaliteit van haar dienstverlening zo hoog mogelijk te houden en te laten voldoen aan de verwachtingen. De financiële gezondheid van DELA is gezien de robuuste financiële positie die de coöperatie heeft, van groot maar wel ondergeschikt belang.