• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Werkwijze afname vingerafdruk bij overledenen teruggedraaid

Integriteit staat voorop

27 oktober 2018

In het Radio 1-programma Radar van omroep AVROTROS ging een van de items over het nemen van vingerafdrukken bij overledenen. De commotie die hierover is ontstaan betreurt DELA en heeft ons doen besluiten om de werkwijze rondom vingerafdrukken per direct terug te draaien. Vanaf nu zal alleen op verzoek en met uitdrukkelijke toestemming van de nabestaanden een vingerafdruk van een overledene door DELA worden gemaakt.

DELA volgde in de afgelopen weken al nauwgezet wat de uitwerking van de nieuwe werkwijze zou zijn. Nu blijkt dat dit in enkele gevallen tot onbehagelijke gevoelens leidt, is voor DELA reden om terug te gaan naar de oude situatie.

Chris Beaulen, directeur Uitvaartdiensten: “In onze dienstverlening speelt emotie een grote rol en dus nemen we alle facetten en details van de uitvaart heel serieus. Dat onze gewijzigde werkwijze rondom vingerafdrukken - hoe goed bedoeld ook - leidt tot onbehaaglijke gevoelens bij nabestaanden is ongewenst en betreuren we zeer. Daarom zal DELA haar beleid per omgaande terugdraaien.”

Hoe gaat DELA om met het afnemen van een vingerafdruk bij een overleden dierbare?
Vanaf nu wordt alleen met uitdrukkelijke toestemming van de nabestaanden door DELA een vingerafdruk gemaakt.  In overleg met haar leden gaat DELA op zoek naar een werkwijze die goed is voor alle nabestaanden.

Waarom had DELA haar werkwijze rondom het afnemen van vingerafdrukken gewijzigd?
DELA heeft vanuit zorgzaamheid voor haar leden de werkwijze onlangs gewijzigd. Chris Beaulen: “Voor 1 september jl. waren nabestaanden nogal eens teleurgesteld dat een vingerafdruk op een later moment niet meer kon worden afgenomen terwijl zij toch graag een vingerafdruk als blijvende herinnering hadden gewild. Om ook voor deze families iets te kunnen betekenen, hebben we onlangs onze werkwijze gewijzigd.”

Waar liep DELA in de dienstverlening dan tegenaan?
In de praktijk wordt bij nagenoeg alle uitvaarten vooraf aan de familie de keuze voor het afnemen van een vingerafdruk voorgelegd. De situatie ligt anders wanneer de overledene wordt opgehaald in een ziekenhuis of verzorgingshuis en de nabestaanden op dat moment niet meer aanwezig zijn. De overledene wordt dan overgebracht naar het uitvaartcentrum om te worden verzorgd zonder dat deze vraag aan de familie kan worden gesteld. In die situaties wordt er ook later geen vingerafdruk meer gemaakt.

Werkwijze opnieuw bekijken in afstemming met de leden
In de afgelopen twee maanden werd de nieuwe werkwijze door DELA al nauwgezet gevolgd. Chris Beaulen: “Hoe goed bedoeld ook, zoals het nu uitpakt is dat voor ons onacceptabel. In onze dienstverlening speelt emotie een grote rol en dus nemen we alle facetten en details van de uitvaart heel serieus. Daarom zal DELA haar beleid per omgaande terugdraaien en in overleg met haar leden op zoek gaan naar een andere werkwijze waarmee we het goed kunnen doen voor alle nabestaanden.”

Bekijk ook de andere persberichten over dit onderwerp:

5 november 2018: Dela geeft uitleg bij Radar TV
3 november 2018: DELA zet vervolgonderzoek ik gang
3 november 2018: Radar zaait ten onrechte twijfel
29 oktober 2018: DELA is geraakt door de heftige reacties

Laatste nieuws

  • apr
    12
    2019

    De financiële kracht van coöperatie DELA

    “Kan DELA mijn uitvaart wel betalen? Ook als die pas over vijftig jaar plaatsvindt?” Afgelopen week belden enkele tientallen leden DELA met deze vraag. Zij hadden in de media berichten gelezen over financiële problemen bij uitvaartverzekeraar Yarden. De wettelijke buffer die een verzekeraar moet aanhouden, staat bij Yarden onder druk. De oorzaak is de lage rentestand. Hieronder geven we informatie over de financiële positie van coöperatie DELA.

  • mrt
    27
    2019

    DELA wederom eerste plaats Great Place to Work

    Coöperatie DELA heeft dinsdag 26 maart tijdens de uitreiking van de Best Workplaces 2019 van Great Place to Work (GPtW) wederom de eerste prijs in de categorie ‘Large Workplaces’ in de wacht gesleept. DELA mag zich ook in 2019 de beste werkgever van Nederland noemen.

  • mrt
    25
    2019

    Urnen gestolen op terrein van crematorium

    Uit de urnentuin bij crematorium Rijtackers in Eindhoven zijn vier urnen gestolen. Medewerkers van coöperatie DELA, eigenaar van het crematorium, kwamen tot deze ontdekking bij een controle van het terrein na de heftige storm eerder deze maand. Er is ook schade ontdekt aan persoonlijke eigendommen en herinneringen aan overledenen die door nabestaanden zijn achtergelaten. Niet helemaal duidelijk is wat is aangericht door de zware storm of moedwillig vernield.

  • mrt
    19
    2019

    Geen bewijs voor vervalsing vingerafdrukken overledenen

    Conclusie na drie maanden onafhankelijk onderzoek

    Uit onafhankelijk onderzoek zijn geen concrete feiten of omstandigheden naar voren gekomen die duiden op incidenten met vingerafdrukken van overledenen bij coöperatie DELA. De uitvaartorganisatie gaf opdracht voor het onafhankelijke onderzoek, nadat in een uitzending van Radar Radio op 3 november 2018 twee anonieme personen beweerden dat medewerkers vingerafdrukken zouden vervalsen. DELA reageerde geschokt. Zij hield het niet voor mogelijk dat de aantijging waar zou zijn en betreurde het dat nabestaanden hierdoor mogelijk zouden gaan twijfelen aan de echtheid van de vingerafdruk van hun overleden dierbare. Om die onzekerheid te kunnen wegnemen, vond het onafhankelijk onderzoek plaats.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36