• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA is geraakt door de heftige reacties

Belang van de leden staat voorop

29 oktober 2018

Bij DELA zijn we enorm geschrokken van de heftige reacties en het beeld dat is ontstaan over de wijze waarop wij met de vingerafdrukken van overledenen omgaan. Alle emoties die dit oproept raken ons diep en trekken we ons aan.

We hebben per direct de wijze waarop we omgaan met de vingerafdrukken aangepast. Dat wil zeggen dat we alleen nog op verzoek en na nadrukkelijke toestemming van de nabestaanden een afdruk maken. Daarnaast passen we de mails aan waarin nabestaanden worden geïnformeerd over de mogelijkheden van tastbare herinneringen. 

De heftige reacties komen voort uit een verandering in de werkwijze om vingerafdrukken af te nemen. Deze is op 1 september 2018 doorgevoerd. Dit hebben we met de beste bedoelingen en vanuit zorgzaamheid gedaan. Regelmatig kregen wij reacties dat het jammer was dat er geen vingerafdruk was. Die hadden we niet afgenomen omdat de nabestaanden kort na overlijden niet aanwezig waren om toestemming te geven. We weten hoe belangrijk het is om de herinnering aan een dierbare levend te houden. Een mooi sieraad met een vingerafdruk kan daarbij helpen. 

Het is nooit onze bedoeling geweest om mensen het gevoel te geven dat we niet zorgvuldig genoeg waren en hun hiermee diep te raken. We begrijpen ook dat de mail die wij stuurden waarin wij de nabestaanden informeerden over een herinneringssieraad gezien wordt als commercieel. In ons werk staat hoe dan ook de commercie niet voorop.  Voor zover dat niet zo ervaren wordt, bieden we hier onze excuses voor aan. 

Als coöperatie gaan we met onze leden in gesprek hoe wij het levend houden van herinneringen combineren met respect voor de privacy en hoe we weg blijven bij iedere schijn van commerciële doeleinden. DELA is een coöperatie zonder winstdoelstelling waarbij het belang van de leden vooropstaat.

Bekijk ook de andere persberichten over dit onderwerp:

5 november 2018: Dela geeft uitleg bij Radar TV
3 november 2018: DELA zet vervolgonderzoek ik gang
3 november 2018: Radar zaait ten onrechte twijfel
27 oktober 2018: Werkwijze vingerafdruk teruggedraaid

Laatste nieuws

  • mrt
    27
    2020

    DELA kan financiële gevolgen coronacrisis aan

    Uitvaartdienstverlening en welzijn medewerkers blijft prioriteit

    DELA doet er alles aan om ook tijdens de coronacrisis de kwaliteit van haar dienstverlening zo hoog mogelijk te houden en te laten voldoen aan de verwachtingen. De financiële gezondheid van DELA is gezien de robuuste financiële positie die de coöperatie heeft, van groot maar wel ondergeschikt belang.

  • mrt
    24
    2020

    Meer toestroom uitvaartcentra en crematoria merkbaar

    Locaties maken zichtbaarder wat richtlijnen voor bezoekers zijn

    Coöperatie DELA bemerkt een toestroom naar verschillende uitvaartcentra en crematoria. Mede daarom maken locaties zichtbaarder wat de maatregelen zijn om de verspreiding van het coronavirus in te dammen en sluit daarbij aan bij de herhaalde oproep van de Rijksoverheid maandagavond 23 maart.

  • mrt
    15
    2020

    Uitvaartverzorger regelt uitvaart op afstand

    Aangepaste werkwijze vanuit richtlijn Coronavirus

    DELA volgt steeds de richtlijnen van het RIVM en doet er alles aan om ook nu de kwaliteit van de dienstverlening op het hoge niveau te houden dat voldoet aan de verwachtingen van haar leden. De richtlijnen vragen wel aanpassingen van onze werkwijze. In dit bericht leggen we uit waarom overleg met nabestaanden voor uitvaarten op afstand gaat.

  • mrt
    15
    2020

    Voorlopig geen horeca bij uitvaarten

    Richtlijn Coronavirus over sluiting horeca

    DELA volgt steeds de richtlijnen van de overheid. De steeds scherpere richtlijnen vragen wel aanpassingen van onze werkwijze. In dit bericht leggen we uit waarom er voorlopig bij uitvaarten geen horeca voor en na de afscheidsdienst meer wordt aangeboden.