• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 
 

Bespreek je wensen met je naasten

Weet jij hoe je jouw afscheid vorm wilt geven en vind je het een lastig onderwerp om met je naasten te bespreken? Wij helpen je op weg met deze download, om het gesprek wat gemakkelijker te maken.

 

Een persoonlijk gesprek over uitvaartwensen of regelzaken na een uitvaart

Coöperatieconsulent Arthur praat bij de mensen thuis over hun uitvaartwensen en biedt praktische hulp en een luisterend oor na een uitvaart. 'Als coöperatieconsulent voer ik twee soorten gesprekken. Ten eerste bespreken we de uitvaartwensen en maken een persoonlijk wensendocument op. En ten tweede bieden we nabestaandenzorg waarbij we uitleggen hoe een nalatenschap moet worden afgewikkeld. Dan gaat het met name over praktische, financiële, juridische, erfrechtelijke en administratieve dingen die geregeld moeten worden na de uitvaart.

Bij DELA kunnen de leden kiezen of ze veel digitaal willen regelen, of dat ze een persoonlijk gesprek willen. Sommige mensen vinden het fijn om alles zelf te doen, anderen vinden een persoonlijk gesprek prettig. Helemaal als het over uitvaartwensen gaat en over regelzaken na een uitvaart. Daarom bieden wij deze service aan aan onze leden.'

Arthur Penders cooperatieconsulent bij DELACoöperatieconsulent Arthur bij DELA

Goed luisteren

‘Om dit werk te kunnen doen, moet je invoelend zijn. Je moet goed kunnen luisteren. Het komt regelmatig voor dat ik een beetje moet doorvragen. Gisteren sprak ik bijvoorbeeld iemand die heel resoluut ‘Nee’ antwoordde op mijn vraag of hij rouwbezoek wilde.

Dat wilde hij absoluut niet. Zijn dochter – die ook aan tafel zat – mocht helpen bij de laatste verzorging en daarna moest de kist meteen worden gesloten. ‘U zegt dus eigenlijk dat uw dochter en kleinkinderen na de laatste verzorging geen afscheid meer mogen nemen van u’, zei ik. ‘Nee’, antwoordde hij, ‘zij mogen natuurlijk wel afscheid van mij nemen tijdens een rouwbezoek.’ ‘Dus u wilt geen algemeen rouwbezoek, maar alleen privé-rouwbezoek voor de directe nabestaanden’, concludeerde ik. Ja, zo bedoelde hij het. Zo zie je dat je altijd op zoek moet gaan naar de vraag achter het antwoord.’

Hulp na de uitvaart

Na de uitvaart krijgen nabestaanden te maken met allerlei praktische, financiële, juridische en administratieve zaken die opeens geregeld moeten worden. Vaak zien ze door de bomen het bos niet meer, weten niet wat dringend is of zijn te geëmotioneerd. Een helpende hand is dan welkom. Daarom helpen we ook ná de uitvaart met onze nabestaandenzorg.

Gesprekken op verzoek

De gesprekken die ik voer, zijn in de regel op verzoek van de mensen zelf. Het kan zijn dat ze DELA bellen omdat ze bij een uitvaart aanwezig waren en hebben bedacht dat ze hun eigen uitvaart graag anders willen. Of misschien hebben ze een advertentie van ons in de krant gezien, daar staat altijd een telefoonnummer bij. Soms hebben mensen geen directe nabestaanden. Ze willen de buren of een verre neef of nicht niet opzadelen met de uitvaart en al het regelwerk erna, en willen hun wensen gewoon op papier hebben.'

Helpen bij het maken van keuzes

Ik luister goed en denk mee over wat iemand wil. En ik let goed op de omgeving, dat helpt in het gesprek. Ik was een keer bij iemand die zich afvroeg wat er na de uitvaart met de bloemen moest gebeuren. Ik zag een foto staan van een kindje en vroeg wie dat was. Het bleek een kind te zijn dat was overleden, en er was een grafje. 'Zullen we de bloemen dan daarop leggen,' stelde ik voor.

Als er kleinkinderen zijn en iemand heeft aangegeven dat hij of zij een kist van onbewerkt hout wil, vraag ik bijvoorbeeld of diegene het mooi zou vinden als de kleinkinderen iets op de kist schrijven of tekenen. Dan zorgen we dat er stiften klaarliggen. Ik bespreek alle details van de uitvaart. Drukwerk, bloemen, kist, opbaring, enzovoorts. Er is vaak veel meer mogelijk dan mensen denken. Ik geef alle mogelijkheden. Mijn stelregel is: wat je niet weet, kun je ook niet wensen.'

Alle uitvaartwensen vastgelegd

'Ik merk dat mensen soms geneigd zijn aannames te doen voor anderen. Ik vroeg aan iemand die gecremeerd wilde worden of haar kinderen de kist mochten begeleiden naar de ovenruimte. ‘Nee, dat willen ze niet’, antwoordde ze meteen. Toen ik daar dieper op inging, merkte ik dat dat een aanname was. Zij dácht dat haar kinderen dat niet zouden willen. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de kinderen wel de mogelijkheid zouden krijgen. Zodat ze, als het moment daar zou zijn, zelf konden kiezen of ze mee wilden naar de ovenruimte of niet.

 Ik vind het fijn en bijzonder om met mensen mee te mogen denken en ervoor te zorgen dat alle wensen worden vastgelegd. 

Ik heb ook weleens met iemand gesproken die het liefst begraven wilde worden, maar toch neigde naar cremeren omdat de kinderen allebei heel ver weg woonden. ‘Hebt u weleens gedacht aan een natuurbegraafplaats?’, vroeg ik. ‘Dan hoeft niemand het graf te onderhouden.’ Ja, dat vond hij een fijne oplossing. Ik vind het fijn en bijzonder om met mensen mee te mogen denken en ervoor te zorgen dat alle wensen worden vastgelegd.'

Download de checklist

Na het overlijden van een dierbare komen er, naast de belastingen, ook veel andere praktische zaken kijken. Wij hebben een handige checklist gemaakt. Deze geeft een overzicht van alle praktische zaken die geregeld moeten worden en helpt je alles zo goed mogelijk af te wikkelen.