• Klantenservice 040 260 16 36 Ma t/m vrij van 8.00 tot 20.00 uur.

Medische acceptatie

Omdat je een overlijdensrisicoverzekering afsluit op een leven, schatten wij het risico op overlijden in. Hiervoor hebben we informatie nodig over de gezondheid van de verzekerde(n) op de polis. We vragen je daarom om een aantal vragen over je gezondheid te beantwoorden in een gezondheidsverklaring. Afhankelijk van de hoogte van het aangevraagde verzekerd bedrag en je leeftijd, wordt bepaald of er ook een medische keuring nodig is.

Invullen gezondheidsverklaring

Na het aanvragen van de overlijdensrisicoverzekering, ontvang je als verzekerde een e-mail met een link en inloginformatie voor een beveiligde website. Hier kun je de gezondheidsverklaring invullen. We vragen daarin of je ziektes of aandoeningen hebt. Ook gevaarlijke hobby’s, reizen en/of je beroep wegen mee bij het inschatten van het risico. Het kan zijn dat er na het invullen van de vragen nog meer informatie nodig is om een volledig beeld te krijgen. Dan worden er aanvullende vragen gesteld. 

Medische keuring

Ben je 50 jaar of ouder en is het aangevraagd verzekerd bedrag hoger dan € 360.000? Dan ontvang je, nadat we je gezondheidsverklaring hebben ontvangen, een bericht voor het maken van een afspraak voor een medische keuring. Ben je jonger dan 50 jaar? Dan is dat vanaf een aangevraagd verzekerd bedrag van € 500.001.

Drie opties na medische beoordeling

Nadat we je gezondheidsverklaring hebben ontvangen, wordt deze beoordeeld door onze afdeling Medische Acceptatie. Na deze beoordeling zijn er drie mogelijkheden:

  1. Je wordt geaccepteerd. Je risico is niet hoger dan gemiddeld of niet verhoogd. Je krijgt de nieuwe verzekering, de uitbreiding van je verzekering of verlenging van de looptijd tegen de normale premie. Je ontvangt zonder verder bericht je polis.
  2. Je wordt geaccepteerd tegen een verhoogde premie, omdat er een verhoogd risico is op basis van jouw gezondheid/gevaarlijke hobby en/of beroep. Ook is het mogelijk dat de looptijd van de verzekering wordt verkort. Je ontvangt van ons een brief met daarin je nieuwe premie en een brief met uitleg waarom je premie is verhoogd of je looptijd is aangepast. Je ontvangt ook direct je nieuwe polis. Ga je niet akkoord met je nieuwe premie of looptijd of wil je nog iets aanpassen op je polis? Neem dan contact op met onze Klantenservice via 040 260 16 36. Meer gegevens vind je op je polisblad.
  3. Je wordt niet geaccepteerd, omdat het risico te hoog is op basis van jouw gezondheid/gevaarlijke hobby en/of beroep. Het is niet mogelijk om een verzekering te sluiten bij DELA. Je ontvangt van ons een brief met daarin het besluit over je afwijzing en een brief met uitleg waarom je niet geaccepteerd kunt worden.

Bij optie 2 en 3 is er sprake van een verhoogd risico op overlijden.

Hoe lang duurt het voordat de medische beoordeling is afgerond?

Er zijn 2 mogelijkheden:

  1. De afdeling Medische Acceptatie heeft voldoende informatie
    Heeft onze afdeling Medische Acceptatie voldoende informatie om je gezondheidsverklaring direct te accepteren? Dan sturen wij binnen 2 werkdagen de polis naar je toe.

  2. De afdeling Medische Acceptatie heeft extra gegevens nodig
    Als de afdeling Medische Acceptatie na de beoordeling van de gezondheidsverklaring niet genoeg gegevens heeft om tot een acceptatieadvies te komen, duurt de afhandeling van je aanvraag langer. Je ontvangt binnen 7 werkdagen een aanvullende vragenlijst. Het kan zijn dat er ook wordt gevraagd om toestemming te geven voor het opvragen van medische gegevens bij jouw behandelend arts of dat er een medische keuring nodig is. Wanneer er informatie wordt opgevraagd bij je behandelend arts, word je hierover geïnformeerd.
    Na ontvangst van de aanvullende vragenlijst (ook van je behandeld arts) krijg je binnen 5 werkdagen bericht over de acceptatie van de aanvraag.

De ingangsdatum van de verzekering is de eerstvolgende werkdag nadat we de aanvraag volledig geaccepteerd hebben.

Wie kan jouw medische informatie inzien?

De medewerkers van de afdeling Medische Acceptatie bij DELA kunnen je gegevens inzien. Meditel en Gen Re zijn de partijen waarmee wij samenwerken voor de medische keuringen en de elektronische gezondheidsverklaringen. Zij kunnen deze gegevens ook inzien.

Eenvoudig online afsluiten

  1. Kies wie je wilt verzekeren
  2. Kies het bedrag, de looptijd en de vorm van je ORV
  3. Vul je gegevens in
  4. Beantwoord de gezondheidsvragen