• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Uw uitvaartverzekering in coronatijd

Een bijzondere tijd met nieuwe wettelijke regels vraagt ook om bijzondere, nieuwe oplossingen rondom een uitvaart. Wij doen er alles aan om onze dienstverlening ondanks de maatregelen op het gewenste niveau te houden. Zowel voor nabestaanden als voor onze medewerkers is het een intensieve periode, waarin we er samen voor zorgen dat het afscheid liefdevol en hartverwarmend is.

Bijzondere omstandigheden

In deze bijzondere tijd stellen we alles in het werk om het afscheid op een waardige manier te laten verlopen.  Ondanks alle coronamaatregelen en ondanks de sterk toegenomen drukte in bepaalde regio’s. Er wordt veel van ons gevraagd, elk detail telt. Onze toewijding is groot, evenals onze flexibiliteit en oplossingsgerichtheid. We richten ons vooral op wat wél kan. Waar nodig, lopen we harder, soms veel harder, dan normaal. Daarom hebben wij de afgelopen tijd ook uitvaarten verzorgd in de avonden, op zondagen en zelfs tijdens feestdagen.

En toch, soms voelen we ons machteloos. We zien veel verdriet, maar mogen bijvoorbeeld niet naar iemand toe om hem of haar te troosten. Zelfs het regelen van een uitvaart moet op afstand, via videobellen en e-mail. Er mogen minder mensen bij het afscheid aanwezig zijn. En we moeten nabestaanden vragen na het afscheid meteen het uitvaartcentrum of crematorium te verlaten. Dat gaat in tegen ons gevoel. Het is daarom zo fijn om begrip te ervaren van nabestaanden. Iedereen beseft wel dat de bijzondere omstandigheden hier voor zorgen.

 
 

Nieuwe rituelen en diensten

Bijzondere tijden leiden tot bijzondere ideeën. Ook bij ons ontstaan nu nieuwe rituelen. En een aantal diensten bieden we aan in nieuwe vormen. Denk aan de condoleancekaarten die we met de rouwkaart meesturen als alternatief voor het condoleanceboek. Of aan de rouwauto die door de straat rijdt terwijl alle buren van achter hun raam de auto uitzwaaien. Het is teveel om hier allemaal op te noemen; een aantal zaken willen we graag hier met u delen. Kijk voor meer informatie ook op onze algemene informatiepagina: dela.nl/corona.

  • Regelen van het afscheid gaat via videobellen, naar wens met een persoonlijk kennismakingsgesprek vooraf. Zo is er toch persoonlijk contact met de uitvaartverzorger.
  • Alle uitvaarten op DELA-locaties kunnen worden gestreamd, zodat familie en vrienden er op afstand toch bij kunnen zijn.
  • We kunnen, als nabestaanden dit willen, een opname maken van de afscheidsdienst. Nabestaanden krijgen na afloop kosteloos een usb-stick met een opname, om terug te kijken en om te delen met wie zij willen.
  • De website DELEN is versneld neergezet. Hier kunnen nabestaanden tegen kostprijs in een beschermde omgeving informatie delen over het afscheid. Ook kunnen familie en vrienden er condoleances achterlaten en een kaarsje branden. 
 

Extra dienstverlening in coronatijd

Wij bieden in deze coronatijd extra dienstverlening voor nabestaanden zonder hiervoor kosten in rekening te brengen:

  • Streaming van de uitvaartdienst en het verstrekken van de opname van de dienst op usb-stick
  • Wanneer iemand overlijdt aan corona op de intensive care in een ziekenhuis ver van huis, brengen we geen vervoerskosten in rekening, ongeacht of dit verzekerd was of niet.
  • Voor onze verzekerden bieden we alle diensten van DELA UitvaartPlan: zie onderstaand schema.  
 

Veelgestelde vragen over de kosten van een uitvaart

Wat gebeurt er als ik niet alle verzekerde diensten gebruik?
Net als altijd kunt u ervoor kiezen om bepaalde diensten niet af te nemen. Hier staat dan een bepaalde vergoeding tegenover. Naast het verzekerde dienstenpakket is er ook altijd een vrij besteedbaar bedrag beschikbaar voor nabestaanden om te gebruiken voor wat zij zelf willen. Bijvoorbeeld bloemen: neemt u geen bloemen, dan kunt het vrij besteedbare bedrag ook gebruiken voor een andere wensen of bijvoorbeeld voor een herinneringsproduct. Blijft (een deel) van dit bedrag over dan keren wij dat uit aan de nabestaanden.
Het afscheid is nu klein. Is het mogelijk om later alsnog een grote afscheidsdienst te houden? En kan dat nog vanuit de verzekering geregeld worden?
Een groter afscheid op een later moment kan, iedereen mag daar zelf invulling aan geven. Wanneer er kosten verbonden zijn aan het afscheid, dan kunnen nabestaanden hiervoor het (restant van het) vrij besteedbaar bedrag van de verzekering inzetten. Het restant van het vrij besteedbaar bedrag wordt direct uitgekeerd. Dit kan, naar wens, op een later moment besteed worden aan een afscheid met meer aanwezigen. Onze uitvaartverzorgers helpen graag.
Welke extra kosten maakt DELA om de dienstverlening te kunnen leveren zoals we gewend zijn en daarbij ook aan alle maatregelen corona-virus te voldoen?

Om de uitvaarten waardig en zo persoonlijk mogelijk te houden, zijn er veel extra maatregelen genomen:

  • We zien dagelijks hoe ingrijpend de maatregel van maximaal 30 personen bij een uitvaart is voor de nabestaanden. Daarom kunnen alle uitvaarten nu kosteloos worden gestreamd, zodat familie en vrienden er op afstand toch bij kunnen zijn.
  • We kunnen, als nabestaanden dit willen, een opname maken van de afscheidsdienst. Nabestaanden krijgen na afloop kosteloos een usb-stick met een opname, om terug te kijken en om te delen met wie zij willen.
  • Op 20 locaties is het mogelijk een laatste groet te brengen vanuit de auto door middel van een drive-through condoleance.
  • De website DELEN is versneld neergezet. Hier kunnen nabestaanden tegen kostprijs in een beschermde omgeving informatie delen over het afscheid. Ook kunnen familie en vrienden er condoleances achterlaten en een kaarsje branden.
  • Nabestaanden kunnen Lieve-kaartjes meesturen met de rouwbrieven. Familie en vrienden kunnen deze kaartjes terugsturen ter vervanging van het condoleanceboek.
  • De meeste van onze uitvaartcentra en crematoria waren de afgelopen tijd 7 dagen per week geopend, ook ’s avonds en tijdens feestdagen.
  • Een aantal van onze locaties was tijdelijk voorzien van extra koelfaciliteiten.
  • Al het personeel heeft beschermende materialen die nodig zijn voor de verzorging en opbaring van overledenen.
  • Op al onze locaties zijn maatregelen getroffen om voor medewerkers en bezoekers de anderhalve meter te kunnen waarborgen.
  • Onze uitvaartverzorgers hebben alle middelen gekregen om hun werk op afstand te kunnen doen. Regelen van het afscheid gaat via videobellen, naar wens met een persoonlijk kennismakingsgesprek vooraf. Zo is er toch persoonlijk contact met de uitvaartverzorger mogelijk.

Ik heb geen verzekering bij DELA, hoe zit het dan met de kosten van een uitvaart?
Voor nabestaanden zonder verzekering of als er een geldverzekering is, geldt hetzelfde als altijd: u betaalt alleen de diensten die u afneemt. Ook voor u zijn de livestream en de USB-stick kosteloos. Daarnaast brengen wij ook voor u geen extra vervoerskosten in rekening wanneer uw dierbare is overleden op een intensive care van een ziekenhuis in een andere regio. 

Overzicht onderdelen DELA UitvaartPlan in tijden van corona

Onderdelen DELA UitvaartPlan
in diensten

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Vervoer overledene naar uitvaartcentrum

Ongewijzigd

 

Regelen formaliteiten

Ongewijzigd

 

Regelgesprek met nabestaande(n)

Online in plaats van bij nabestaande thuis. Per 1 juni: vooraf persoonlijk kennismaken mogelijk. 

 

Rouwkaarten

Ongewijzigd

 

Verzorging overledene

Ongewijzigd

 

Kist

Ongewijzigd

 

Opbaring

Thuisopbaring: ongewijzigd

 

Opbaring in zorginstelling: niet meer toegestaan, opbaring nu altijd in uitvaartcentrum

 

 

 

Rouwbezoek

Minder gasten mogelijk door 1,5 meter afstand houden

 

Rouwvervoer

Ongewijzigd

 

Aula, dienst

30 aanwezigen maximaal toegestaan, 1,5 meter afstand tussen stoelen

Gratis livestream voor alle nabestaanden

Gratis USB-stick met video-opname

Rijdend de laatste groet brengen op 20 locaties (drive through-condoleance)

Herinneringsbijeenkomst op later moment voor alle nabestaanden

Foto-/videopresentatie in aula

Ongewijzigd

 

Ondersteunende DELA-medewerkers

Ongewijzigd

 

Cremeren/begraven

Ongewijzigd

 

Vrij besteedbaar bedrag
(minimaal 634 euro)

Ongewijzigd

Asbus ophalen

Ongewijzigd

Asbus thuis laten bezorgen is mogelijk

Asverstrooiing

As verstrooien op een DELA-locatie in bijzijn van max. 30 personen

 

 

Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten

Onderdelen

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart

Vanaf 2 juni mogelijk onder voorwaarden
(max. 30 personen, aangepast horeca-aanbod)

 

Horecavoorzieningen

Vanaf 2 juni mogelijk voor informeel samenzijn na afloop

 

Grafsteen

Ongewijzigd

 

Rouwbloemen bij uitvaart

Ongewijzigd

 

Herinneringsproducten

Ongewijzigd

 

Net als altijd kunt u ervoor kiezen om bepaalde diensten niet af te nemen. Hier staat dan een bepaalde vergoeding tegenover. Naast het verzekerde dienstenpakket is er ook altijd een vrij besteedbaar bedrag beschikbaar voor nabestaanden om te gebruiken voor wat zij zelf willen. Bijvoorbeeld bloemen: neemt u geen bloemen, dan kunt het vrij besteedbare bedrag ook gebruiken voor andere wensen of bijvoorbeeld voor een herinneringsproduct. Blijft (een deel) van dit bedrag over dan keren wij dat uit aan de nabestaanden.

 

Herinneren en herdenken

Herinneren, herdenken… het heeft nieuwe vormen gekregen, maar het gemis blijft natuurlijk. Daarom organiseren wij op al onze locaties op 7 november een landelijke lichtjesavond, als de RIVM-maatregelen het toelaten. Om met elkaar onze overleden dierbaren te herdenken door samen te zijn en hopelijk mooie herinneringen te maken. Voor iedereen die in kleine kring afscheid moest nemen, die niet bij een afscheid kon zijn, die het afgelopen jaar iemand heeft verloren aan corona of anders. Iedereen die iemand wil gedenken, is van harte welkom. Laat uw gegevens achter en wij houden u op de hoogte zodra er meer informatie beschikbaar is. 

Ja, graag. Hou mij op de hoogte

Chat met onze medewerkers