• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA kan financiële gevolgen coronacrisis aan

Uitvaartdienstverlening en welzijn medewerkers blijft prioriteit

27 maart 2020

DELA doet er alles aan om ook tijdens de coronacrisis de kwaliteit van haar dienstverlening zo hoog mogelijk te houden en te laten voldoen aan de verwachtingen. De financiële gezondheid van DELA is gezien de robuuste financiële positie die de coöperatie heeft, van groot maar wel ondergeschikt belang.

DELA staat de nabestaanden met raad en daad bij en denkt mee hoe het afscheid zo mooi en persoonlijk mogelijk kan worden gemaakt. Juist nu de bestrijding van het coronavirus om aanpassingen vraagt. In lijn met de overheidsmaatregelen is de dienstverlening zo aangepast dat er aan deze richtlijn wordt voldaan. Uitvaartdienstverlening staat op de lijst van vitale beroepen. Het welzijn van de medewerkers en de nabestaanden is een voortdurend punt van aandacht. DELA ondersteunt haar medewerkers maximaal bij het blijven uitvoeren van deze belangrijke maatschappelijke taak.

Financieel robuust

In de media volgen de nieuwsberichten over de eerste economische gevolgen van het coronavirus elkaar in hoog tempo op. Dat roept ook de vraag op, wat de gevolgen zijn voor de financiële positie van DELA. Jon van Dijk, financieel directeur van coöperatie DELA: “Onze aandacht gaat in de eerste plaats uit naar het waarborgen van de kwaliteit van onze dienstverlening. We staan nabestaanden bij om, ondanks de opgelegde beperkingen, de uitvaart zo persoonlijk en waardig mogelijk te laten zijn. Daarnaast houden we de financiële positie van DELA natuurlijk nauwgezet in de gaten maar dit is wel van ondergeschikt belang. DELA is financieel kerngezond en kan de huidige tegenslag zonder problemen aan.”

Solvabiliteit

DELA ziet ook een enorme daling van de beurzen maar beschouwt dat vanuit het perspectief van de lange termijn. In het verleden heeft de coöperatie al meerdere, en diepere financiële dalen weten te doorstaan. De solvabiliteit van DELA, de ratio die aangeeft of DELA in de toekomst in staat is om alle uitvaarten van haar leden te kunnen betalen, is ook in deze onzekere tijd nog ruim boven 250%. Vergelijk: bij 100% zouden we precies genoeg geld hebben om alle toekomstige uitvaarten van onze leden te betalen. DELA is ook toegerust op het trotseren van een eventuele overlijdensgolf als gevolg van deze pandemie.

 

Laatste nieuws

  • jan
    15
    2021

    Extra koelcapaciteit op diverse plaatsen in Nederland

    Tijdelijke voorzieningen om waardig afscheid te kunnen waarborgen

    Deze week is bij het DELA-uitvaartcentrum aan de Schipleidelaan in Oldenzaal een extra koelunit geplaatst. Het uitvaartcentrum heeft behoefte aan extra koelcapaciteit mede als gevolg van de coronacrisis. Vanwege deze grote toename is er tijdelijk extra koelcapaciteit toegevoegd, waardoor DELA een waardig afscheid kan blijven realiseren.

  • dec
    21
    2020

    Uitvaarten tijdens de coronatijd: aanpassingen en extra diensten

    Een overzicht van wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd

    Afscheid nemen van een overleden dierbare kan maar één keer. Wij realiseren ons dat de dienstverlening nu soms anders verloopt dan nabestaanden voor ogen hebben. Ook krijgen we soms vragen over de kosten van een uitvaart in coronatijd. Op deze pagina geven we een overzicht.

  • dec
    21
    2020

    Informatie over uitvaarten en het coronavirus

  • dec
    9
    2020

    Verbetering weerstand en sneller herstel door hulp bij keuze voeding

    Coöperatie DELA investeert in startup The Right Meal

    Startup The Right Meal adviseert zieke mensen online en telefonisch bij de keuze voor voeding die past bij hun persoonlijke situatie. Juiste voeding draagt bij aan het verbeteren van weerstand en sneller herstel. The Right Meal biedt passende recepten en adviezen voor makkelijke en gezonde maaltijden. Zowel patiënten als hun naasten zijn blij met deze begeleiding. DELA is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale zorgverlening en ondersteunt het project financieel.