• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Uitvaartverzorger regelt uitvaart op afstand

Aangepaste werkwijze vanuit richtlijn Coronavirus

15 maart 2020

DELA volgt steeds de richtlijnen van het RIVM en doet er alles aan om ook nu de kwaliteit van de dienstverlening op het hoge niveau te houden dat voldoet aan de verwachtingen van haar leden. De richtlijnen vragen wel aanpassingen van onze werkwijze. In dit bericht leggen we uit waarom overleg met nabestaanden voor uitvaarten op afstand gaat.

Een nieuw, direct merkbaar gevolg is dat het regelgesprek – waarin een uitvaart aan tafel met nabestaanden wordt geregeld – vanaf nu op afstand plaatsvindt. Dat betekent dat na een melding van overlijden, de nabestaanden niet thuis worden bezocht. In plaats daarvan wordt de uitvaart telefonisch besproken. Waar kan wordt gebruik gemaakt van Microsoft Teams (download hier de instructie). Als hier geen mogelijkheid toe is, kunnen alternatieven worden aangeboden.

Waardig afscheid

DELA doet er alles aan om ook nu de kwaliteit van de dienstverlening op het hoge niveau te houden en te laten voldoen aan de verwachtingen. We ontkomen er niet aan dat we op andere manieren moeten werken dan we gewend zijn. DELA staat voor een waardig en persoonlijk afscheid voor iedereen. Dat is en blijft ons uitgangspunt, ook nu de bestrijding van het Coronavirus om vergaande aanpassingen vraagt in ons beleid. We blijven nabestaanden met raad en daad bijstaan vanuit onze zorgzame en praktische dienstverlening. 

Verspreiding virus tegengaan

Het beleid van het RIVM is erop gericht om verspreiding van het virus tegen te gaan. DELA draagt hieraan bij door zo min mogelijk nabestaanden thuis te bezoeken. Op deze manier kunnen onze medewerkers het virus ook niet verspreiden. Ook beschermt DELA door aanpassing in het beleid haar eigen medewerkers, want hiermee wordt voorkomen dat ook zij besmet raken. Zo zorgt zij ervoor dat er ten alle tijde voldoende gezonde medewerkers zij om uitvaarten kunnen regelen.

Verwacht DELA nog meer maatregelen?

Gezien de snelheid en inhoud van maatregelen die relevante instanties (Rijksoverheid, RIVM, Veiligheidsregio’s) afkondigen, verwacht DELA dat in de komende weken alle uitvaarten door heel Nederland op afstand moeten worden georganiseerd.

Meer weten?

Meer informatie over aanpassingen in de dienstverlening van DELA kunt u lezen op onze speciale informatiepagina rondom het Coronavirus. Hier gaan wij ook in op alle mogelijke vragen die nabestaanden en bezoekers van uitvaarten ons hebben gesteld.

Laatste nieuws

  • jan
    15
    2021

    Extra koelcapaciteit op diverse plaatsen in Nederland

    Tijdelijke voorzieningen om waardig afscheid te kunnen waarborgen

    Deze week is bij het DELA-uitvaartcentrum aan de Schipleidelaan in Oldenzaal een extra koelunit geplaatst. Het uitvaartcentrum heeft behoefte aan extra koelcapaciteit mede als gevolg van de coronacrisis. Vanwege deze grote toename is er tijdelijk extra koelcapaciteit toegevoegd, waardoor DELA een waardig afscheid kan blijven realiseren.

  • dec
    21
    2020

    Uitvaarten tijdens de coronatijd: aanpassingen en extra diensten

    Een overzicht van wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd

    Afscheid nemen van een overleden dierbare kan maar één keer. Wij realiseren ons dat de dienstverlening nu soms anders verloopt dan nabestaanden voor ogen hebben. Ook krijgen we soms vragen over de kosten van een uitvaart in coronatijd. Op deze pagina geven we een overzicht.

  • dec
    21
    2020

    Informatie over uitvaarten en het coronavirus

  • dec
    9
    2020

    Verbetering weerstand en sneller herstel door hulp bij keuze voeding

    Coöperatie DELA investeert in startup The Right Meal

    Startup The Right Meal adviseert zieke mensen online en telefonisch bij de keuze voor voeding die past bij hun persoonlijke situatie. Juiste voeding draagt bij aan het verbeteren van weerstand en sneller herstel. The Right Meal biedt passende recepten en adviezen voor makkelijke en gezonde maaltijden. Zowel patiënten als hun naasten zijn blij met deze begeleiding. DELA is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale zorgverlening en ondersteunt het project financieel.