• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Uitvaartverzorger regelt uitvaart op afstand

Aangepaste werkwijze vanuit richtlijn Coronavirus

15 maart 2020

DELA volgt steeds de richtlijnen van het RIVM en doet er alles aan om ook nu de kwaliteit van de dienstverlening op het hoge niveau te houden dat voldoet aan de verwachtingen van haar leden. De richtlijnen vragen wel aanpassingen van onze werkwijze. In dit bericht leggen we uit waarom overleg met nabestaanden voor uitvaarten op afstand gaat.

Een nieuw, direct merkbaar gevolg is dat het regelgesprek – waarin een uitvaart aan tafel met nabestaanden wordt geregeld – vanaf nu op afstand plaatsvindt. Dat betekent dat na een melding van overlijden, de nabestaanden niet thuis worden bezocht. In plaats daarvan wordt de uitvaart telefonisch besproken. Waar kan wordt gebruik gemaakt van Microsoft Teams (download hier de instructie). Als hier geen mogelijkheid toe is, kunnen alternatieven worden aangeboden.

Waardig afscheid

DELA doet er alles aan om ook nu de kwaliteit van de dienstverlening op het hoge niveau te houden en te laten voldoen aan de verwachtingen. We ontkomen er niet aan dat we op andere manieren moeten werken dan we gewend zijn. DELA staat voor een waardig en persoonlijk afscheid voor iedereen. Dat is en blijft ons uitgangspunt, ook nu de bestrijding van het Coronavirus om vergaande aanpassingen vraagt in ons beleid. We blijven nabestaanden met raad en daad bijstaan vanuit onze zorgzame en praktische dienstverlening. 

Verspreiding virus tegengaan

Het beleid van het RIVM is erop gericht om verspreiding van het virus tegen te gaan. DELA draagt hieraan bij door zo min mogelijk nabestaanden thuis te bezoeken. Op deze manier kunnen onze medewerkers het virus ook niet verspreiden. Ook beschermt DELA door aanpassing in het beleid haar eigen medewerkers, want hiermee wordt voorkomen dat ook zij besmet raken. Zo zorgt zij ervoor dat er ten alle tijde voldoende gezonde medewerkers zij om uitvaarten kunnen regelen.

Verwacht DELA nog meer maatregelen?

Gezien de snelheid en inhoud van maatregelen die relevante instanties (Rijksoverheid, RIVM, Veiligheidsregio’s) afkondigen, verwacht DELA dat in de komende weken alle uitvaarten door heel Nederland op afstand moeten worden georganiseerd.

Meer weten?

Meer informatie over aanpassingen in de dienstverlening van DELA kunt u lezen op onze speciale informatiepagina rondom het Coronavirus. Hier gaan wij ook in op alle mogelijke vragen die nabestaanden en bezoekers van uitvaarten ons hebben gesteld.

Laatste nieuws

  • apr
    2
    2021

    Fontys-studenten onderzoeken met DELA tweede leven mondkapjes

    Drie studenten van Fontys Hogescholen onderzoeken in opdracht van uitvaartverzorger coöperatie DELA hoe mondkapjes een tweede leven kunnen krijgen. Eind juni worden de resultaten gepresenteerd.

  • mrt
    25
    2021

    ‘Zelfs de laatste asresten gaan terug naar de natuur’

    Duurzaam tot in het kleinste detail

    Duurzaamheid is de standaard in onze dienstverlening. Tot in het kleinste detail kijken we hoe we onze werkwijzen, producten én dienstverlening kunnen verduurzamen, zodat we de wereld beter achter kunnen laten voor de generaties na ons. Zo reiken we nabestaanden een recyclebare asbox uit na een crematie. Dat doen we op al onze locaties.

  • mrt
    22
    2021

    DELA stopt tijdelijk met het aanbieden van lichte balseming (thanatopraxie)

    Kort geleden heeft DELA onderzoek laten doen naar de vraag of de gezondheid en veiligheid van haar medewerkers in het geding is bij lichte balseming. DELA biedt lichte balseming inmiddels ruim tien jaar aan en heeft altijd veel gedaan om de gezondheid en veiligheid te waarborgen. Denk daarbij aan persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals gelaatsmaskers en extra ventilatie.

  • mrt
    11
    2021

    Corona: Van oversterfte naar ondersterfte

    Na een lange periode van oversterfte, laten onze cijfers inmiddels gelukkig een duidelijke daling van het aantal overlijdens zien.