Pedagoge Marit Langedijk-van der Pruik: ‘Ons streven naar geluk kan belastend zijn voor onze kinderen’

Vaak zeggen we over de toekomst van onze kinderen: als ze maar gelukkig zijn, dat is het allerbelangrijkste. Dat is een mooi en liefdevol streven, maar volgens pedagoge Marit Langedijk-van der Pruik kan ons streven naar geluk ook belastend zijn voor onze kinderen. Waarom is dat zo, en, wat kunnen we wél doen om onze kinderen voor te bereiden op een mooie toekomst?

Wat kan ik als ouder doen om mijn kind zo gelukkig mogelijk op te voeden?

Marit: ‘Toen ik voor mijn dochter een babykamer ging uitzoeken, wees de verkoopster naar één van de kamers en zei: ‘Ja mevrouw, als u die niet kiest ... u wilt toch het beste voor uw kind?!’ Dat was een ontzettend goede verkooptruc want natuurlijk willen we allemaal het beste voor ons kind. Maar wat dat ‘beste’ precies is, weten we vaak niet. Is dat de allermooiste kinderkamer of is dat je kind lekker bij je in bed? Het is een moeilijk begrip, dat op heel veel manieren in te vullen is. Zo is het ook een beetje met het woord ‘geluk’. Natuurlijk willen we allemaal dat onze kinderen gelukkig worden, maar voor onze kinderen kan dat een enorme belasting zijn: niemand kan 24 uur per dag gelukkig zijn.’

Als ‘gelukkig zijn’ niet het hoogste doel is, hoe kunnen we onze kinderen dan voorbereiden op een mooie toekomst?

‘Ik denk dat het belangrijk is dat we onze kinderen al van jongs af aan leren de kleine geluksmomenten op een dag te herkennen; die mooie vlinder in de tuin, die bal waarvoor ze lang geld opzij hebben gezet. Op die manier gaan we weg van dat grootse ‘gelukkig zijn’ en maken we het behapbaarder, haalbaarder. Bovendien leren we kinderen erdoor te kijken naar hun ‘cirkel van invloed’: ze leren waar ze wel en geen invloed op kunnen uitoefenen. Wat ook belangrijk is, is dat we onze kinderen de tools geven waarmee ze kunnen vallen en weer op kunnen staan. Als een kind verdrietig of boos is omdat het een slecht cijfer heeft gehaald, wat willen we het dan leren? Dat het de leraar de schuld moet geven of dat het eerst naar zichzelf moet kijken? Door dat soort gesprekken te hebben met onze kinderen, leren we ze een belangrijke basishouding aan waarmee ze een leven lang vooruit kunnen.’

Kleine beetjes, grote dromen

Naast emotionele steun, draagt ook financiële steun bij aan een mooie toekomst voor onze kinderen. Bij DELA sluit je een spaarverzekering af tegen een vaste rente van 2%. ‘Kun je niet veel missen, dan geeft dat niks: ook kleine beetjes helpen’, zegt Marit. ‘Bovendien geeft het je de kans om je kind te leren dan 10 cent ook veel waard is. Kom je dat in de winkel tekort, kun je iets immers niet kopen.’ Het DELA CoöperatiespaarPlan valt niet onder het depositogarantiestelsel.

Hoe leren we onze kinderen omgaan met negatieve emoties?

‘Eigenlijk zijn er geen negatieve emoties, want alle gevoelens mogen er zijn – óók kwaadheid, óók jaloezie, óók teleurstelling. Wat wél heel belangrijk is, is dat we onze kinderen leren om die gevoelens om te zetten in gepast gedrag. Mijn jongste dochter wordt weleens boos als de juf streng doet. Ze weet dat ze dat niet hardop tegen de juf kan zeggen, dus zegt ze het in haar hoofd. Dat is een goede manier want haar gevoel krijgt de ruimte, maar ze uit het wel op een sociaal geaccepteerde manier. Het is belangrijk dat we onze kinderen van jongs af aan leren hoe ze met uiteenlopende emoties kunnen omgaan. Ze hebben daar nu én later veel plezier van.’

 We moeten onze kinderen de tools geven waarmee ze kunnen vallen en weer op kunnen staan. 

Kinderen lijken tegenwoordig van alles te moeten. Ze worden al jong beoordeeld op school en zitten vaak op allerlei clubjes. Staat dat een onbezorgde jeugd niet een beetje in de weg?

‘Ik vind niet dat kinderen vijf dagen in de week op een clubje moeten. Niks doen is ontzettend belangrijk, voor zowel kinderen als volwassenen. En dan heb ik het niet over een week niks doen, maar over een paar overgangsmomenten op de dag. Van verveling gaan kinderen nadenken en bedenken ze vaak allerlei creatieve oplossingen. Die gaan ze later ook nodig hebben. Wat ik zelf prettig vind om te doen, is de dag samen afsluiten. Ik vraag dan aan mijn kinderen: Wat vond je prettig vandaag? Wat had er anders gekund? Op die manier kom je weg van al het ‘moeten’, maar deel je momenten met elkaar als gezin.’

Zorgeloze toekomst voor je kind

Een goede basishouding leren aan je kinderen, is een belangrijke stap richting een mooie toekomst. Welke steuntjes in de rug kunnen we ze nog meer geven? Je leest het in onze checklist voor een zorgeloze toekomst voor je kind.