• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Nieuwe uitvaartkist bespaart CO2 en lijm

Onderweg naar klimaatneutrale uitvaarten:

11 februari 2020

Coöperatie DELA richt zich op de continuïteit van het leven en wil dat haar klanten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien. Daarom willen we onze wereld op een gelijkwaardige of zelfs betere manier achterlaten voor de huidige en toekomstige generaties. De impact op het milieu willen we terugbrengen, zowel die van onze eigen organisatie als van de uitvaarten die wij regelen. Onlangs zetten we daarin weer een kleine stap: een nieuwe uitvaartkist.

Wat willen we bereiken?

In 2030 wil coöperatie DELA dé kennisspecialist en marktleider zijn op het gebied van klimaatneutrale uitvaarten. We willen er uiteindelijk voor zorgen dat er onder de streep geen uitstoot van CO2 plaatsvindt bij een uitvaart. Oftewel, klimaatneutrale uitvaarten. Daar zijn we nu nog lang niet, maar we zetten wel kleine en soms grote stappen.

Nieuwe uitvaartkist

In juli 2019 nam DELA een nieuwe uitvaartkist in gebruik. De nieuwe basiskist, een massief vurenhouten kist die de naam ‘Spar Massief’ meekreeg, verving de spaanplaten basiskist. Ook de binnenkant van de Spar Massief is een stuk vriendelijker voor het milieu dan zijn voorganger. Het (polyster-)satijn is vervangen door ongebleekt katoen.

Jaarlijks verzorgt DELA 32.000 uitvaarten. De meeste voor leden met een DELA UitvaartPlan. De ‘Spar massief’ maakt deel uit van dit verzekeringspakket en is daarom ook verreweg de meest gebruikte kist in Nederland.

Impact

Na ruim een half jaar kunnen we de balans opmaken en de impact van deze verandering in cijfers uitdrukken. De belangrijkste besparingen zijn de besparingen in kunsthars (-106.000 kilo) en vermindering van CO2 (-254.000 kilo) Zie voor alle cijfers de infographic.

Nieuwe basiskist

 

Gecertificeerd hout

Sinds juli hebben we 6.393 kisten van onze Spar massief aan nabestaanden geleverd. In de infographic zie je enkele cijfers over wat we hierdoor besparen. Het gecertificeerde hout dat we gebruiken voor deze kist komt uit EU-bossen, waarin heel selectief wordt geoogst. Daarbij is het uitgangspunt ‘goed bosbehoud’. Behalve de cijfers, wat zijn na een halfjaar de reacties op onze nieuwe basiskist?

Erop tekenen

Medewerkster uitvaartcentrum Dorine Sengers van DELA: ”In het begin kregen we reacties van nabestaanden in de trant van: ‘wat is dit nou voor een kist, hebben jullie die zelf in elkaar gezet?’ Maar dat hoor ik steeds minder. Ik hoor bijna geen negatieve reacties meer. Misschien dat mensen eraan moesten wennen. Het kan zijn dat het zich nu meer rondpraat. De kist is ook veel mooier voor kinderen, omdat ze er op kunnen tekenen. Dat gaat bij deze kist veel beter.”

Minder tillen

Dorine vervolgt enthousiast: “Ik ben er blij mee. De kleur vind ik mooi, qua hout vind ik het heel mooi en deze heeft een echt kussentje! De binnenbekleding was eerst echt blingbling met satijn en dat is nu katoen. Dat vinden veel mensen toch mooier. En hij is echt wel veel lichter dan de oude kist, dat scheelt stukken met tillen voor ons.” De kist is 17 kilo lichter dan zijn voorganger.  

“Er zijn ook veel minder beschadigingen dan bij de andere kist. Die was heel egaal en daar zag je meer op. Deze is van gewoon hout en daar heb je wel eens een nerfje in, maar dat kijkt heel natuurlijk. Je hebt er ook niet meer van die deklatjes op. Dat scheelt ook.”

Veel verpakking

Volgens Dorine zit er nog één nadeel aan de kist. “De verpakking; er zit veel plastic omheen, dat is weliswaar recyclebaar… maar toch. De handgrepen zijn ook apart verpakt en er zit ook nog karton om de hoeken. Dat is wel een verbeterpuntje.” Gelukkig gaat deze verpakking in de toekomst vervangen worden door hoezen die tot wel 1.000 keer hergebruikt kunnen worden.

“Wat wel heel fijn is; de voorraad wordt door onze leverancier Kaspersma zelf bijgehouden. We hoeven bijna nooit meer te bellen: wanneer komen de kisten nou weer of de voorraad is ineens bijna op. Wij scannen het in wanneer een kist weggaat en zij vullen dan vanzelf bij. Dat is super.”

Laatste nieuws

  • jan
    15
    2021

    Extra koelcapaciteit op diverse plaatsen in Nederland

    Tijdelijke voorzieningen om waardig afscheid te kunnen waarborgen

    Deze week is bij het DELA-uitvaartcentrum aan de Schipleidelaan in Oldenzaal een extra koelunit geplaatst. Het uitvaartcentrum heeft behoefte aan extra koelcapaciteit mede als gevolg van de coronacrisis. Vanwege deze grote toename is er tijdelijk extra koelcapaciteit toegevoegd, waardoor DELA een waardig afscheid kan blijven realiseren.

  • dec
    21
    2020

    Uitvaarten tijdens de coronatijd: aanpassingen en extra diensten

    Een overzicht van wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd

    Afscheid nemen van een overleden dierbare kan maar één keer. Wij realiseren ons dat de dienstverlening nu soms anders verloopt dan nabestaanden voor ogen hebben. Ook krijgen we soms vragen over de kosten van een uitvaart in coronatijd. Op deze pagina geven we een overzicht.

  • dec
    21
    2020

    Informatie over uitvaarten en het coronavirus

  • dec
    9
    2020

    Verbetering weerstand en sneller herstel door hulp bij keuze voeding

    Coöperatie DELA investeert in startup The Right Meal

    Startup The Right Meal adviseert zieke mensen online en telefonisch bij de keuze voor voeding die past bij hun persoonlijke situatie. Juiste voeding draagt bij aan het verbeteren van weerstand en sneller herstel. The Right Meal biedt passende recepten en adviezen voor makkelijke en gezonde maaltijden. Zowel patiënten als hun naasten zijn blij met deze begeleiding. DELA is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de digitale zorgverlening en ondersteunt het project financieel.