• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Overlijden in het buitenland: een derde vakantiegangers weet niet of ze verzekerd zijn tegen repatriëring

Kosten voor achtergebleven familie kunnen oplopen tot wel 13.500 euro

28 juni 2019

Meer dan een derde van de Nederlanders (33,4 procent) staat er niet bij stil dat je kunt komen te overlijden tijdens een vakantie of zakenreis naar het buitenland. Een nog groter deel (35,3 procent) heeft tevens geen idee of ze verzekerd zijn voor de kosten van repatriëring: het overbrengen van het overleden lichaam naar Nederland. Nog eens 13,3 procent denkt niet verzekerd te zijn, maar weet het niet zeker. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Kien Onderzoek in opdracht van coöperatie DELA.

‘Schrikt als je weet hoeveel het kost’

De kans is klein, maar gemiddeld moeten er per jaar tussen de 700 en 900 Nederlanders vanuit het buitenland naar Nederland gerepatrieerd worden. “Met natuurlijk pieken tijdens de zomervakantie”, aldus Goof van Raaij, regio-assistent Oost-Brabant van coöperatie DELA. “Ik denk dat je schrikt als je te weten komt hoeveel repatriëring vanuit het buitenland gemiddeld kost.”

 

De kosten van een repatriëring kunnen oplopen van 1650 euro bij een overlijden in België tot wel 13.500 euro als het lichaam vanuit China moet komen. Voor die kosten is de familie aansprakelijk: ook als blijkt dat de overledene niet verzekerd was voor repatriëring. De Nederlandse overheid, noch de ambassade betalen in dat geval de kosten. Ruim 20 procent van de ondervraagden (21,5 procent) denkt dat dat wél het geval is en 64,2 procent van de mensen vindt zelfs dat de kosten van repatriëring altijd betaald zouden moeten worden door de Nederlandse overheid. Maar de praktijk is dat de achtergebleven familie die duizenden euro’s moet betalen. 

 

Gevolgen voor familie enorm

Reizen naar het buitenland is ongekend populair: 72 procent van de ondervraagden reist minstens één keer per jaar naar het buitenland. Toch acht 63 procent van de mensen de kans op overlijden in het buitenland zó klein, dat ze zich afvragen of het wel nodig is om verzekerd te zijn voor repatriëring. Van Raaij: “En dat terwijl de gevolgen voor de familie dus duidelijk enorm zijn. Niet alleen omdat zij kampen met een groot verdriet, maar ook omdat zij aansprakelijk zijn voor de gemaakte kosten als de familie wil dat het lichaam naar Nederland komt. Uit ervaring weet ik dat in 99 procent van de gevallen zo is: het lichaam begraven in Nederland.”

 

Niet zonder voorbereiding reizen

Er is veel onduidelijkheid rondom repatriëring en of men daarvoor verzekerd is, blijkt uit het onderzoek. Het kan dus zeker lonen om te checken in hoeverre jij verzekerd bent en waar je in dat geval wel en geen recht op hebt. Ben je toch bezig met je reis voorbereiden, dan heeft Van Raaij een tip: “Zorg dat er bij de thuisblijvers altijd enkele documenten klaarliggen die nodig zijn bij repatriëring, zoals een geboorteakte, een kopie van het paspoort en een trouwboekje. Wij adviseren reizigers daarnaast in elk geval altijd telefoonnummers van de uitvaart- en reiskostenverzekeraar mee te nemen. Hopelijk is het nooit nodig, maar als het wel nodig is, kan het maar beter geregeld zijn!”

 

Onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Kien Onderzoek in opdracht van coöperatie DELA. Het onderzoek is een steekproef onder 539 mensen vanaf 18 jaar oud.

 

Lees ook ons blog over dit onderwerp.

Laatste nieuws

  • okt
    14
    2019

    Beginselen kwaliteitsborging en consumentenbescherming voor de uitvaartbranche

    DELA en Monuta zijn geschokt over de recente publiciteit over misstanden bij een zelfstandig uitvaartondernemer uit Voorburg. Naar aanleiding hiervan heeft de brancheorganisatie voor gecertificeerde uitvaartondernemingen (BGNU) gepleit voor beroepsbescherming. Wij vinden deze reactie begrijpelijk en wij onderschrijven het pleidooi van de BGNU. Tegelijkertijd mag dat er niet toe leiden dat de niet gecertificeerde ondernemers in de branche zich nu aangetast voelen. Dat er nu geen beroepsbescherming is en een normatief toetsingskader grotendeels ontbreekt, betekent niet dat er geen kwalitatief goede dienstverlening is. Integendeel, vrijwel alle mensen die werkzaam zijn in de uitvaartbranche, werken met hart en ziel en laten zich leiden door een persoonlijk kwaliteitsstreven, gestoeld op een systeem van menselijke waarden en fatsoen. In de branche zijn misstanden dan ook echt uitzonderingen. Vrijwel alle ondernemers in de branche bieden uitstekende, integere dienstverlening.

  • sep
    27
    2019

    Symbolische eerste steen voor vernieuwd La Grande Suisse

    De allereerste steen in La Grande Suisse was het niet, maar wel een bijzondere markering voor alle werkzaamheden aan het markante Maastrichtse pand. Afgelopen donderdag vond de symbolische eerste steenlegging plaats op het monumentale landgoed, waar een crematorium wordt gerealiseerd.

  • sep
    10
    2019

    Levenloos geboren kindjes krijgen steeds vaker zichtbare plek in het leven

    Het verdriet over verlies van een levenloos geboren kindje krijgt steeds meer aandacht en een plek in de Nederlandse samenleving. Dat merkt uitvaartverzekeraar en -verzorger coöperatie DELA. Niet alleen het aantal uitvaarten van foetussen jonger dan 24 weken steeg, ook het aantal herdenkingsplekken stijgt.

  • sep
    4
    2019

    DELA Vastgoed verkoopt winkelcentra

    DELA Vastgoed heeft acht winkelcentra verkocht aan een joint venture van vastgoedbedrijven Sectie5 Investments en Harbert Management Corporation. In totaal gaat het om een winkelportefeuille van ruim 80.000 m² verspreid door Nederland. De winkelcentra liggen in Utrecht (Groeneweg), Heiloo (‘t Loo), Breda (Heksenwiel), Nieuwerkerk aan den IJssel (Reigerhof), Hengelo (Hasselo), Landgraaf (Op de Kamp), Eindhoven (Kastelenplein) en Den Bosch (Maaspoort).