• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA voert nieuwe winstdelingsregeling in

23 mei 2017

De Algemene Vergadering van coöperatie DELA boog zich zaterdag 20 mei over de invulling van de nieuwe winstdelingsystematiek voor het DELA UitvaartPlan. In 2016 besloot dit hoogste beslisorgaan, waarin leden het laatste woord hebben, om de systematiek aan te passen. Nu de plannen zijn gepresenteerd, kan de aanpassing vanaf 1 januari 2018 ook worden toegepast.

 

Voordeel coöperatie

Ontwikkelingen in de financiële markten en veranderingen in de wetgeving waren de aanleiding het winstdelingsysteem aan te passen. Ook in economisch slechtere tijden wil DELA haar leden maximaal laten profiteren van dit voordeel dat de coöperatie biedt. Ieder jaar wordt gekeken naar de stijging van de gemiddelde uitvaartkosten. Stel dat die is 2%, dan gaan premie en verzekerd kapitaal met 2% omhoog. Maar de extra premie die dan nog verschuldigd is omdat in voorgaande jaren de premie over een lager verzekerd kapitaal werd berekend – de zogenaamde backservice – probeert DELA als coöperatie zoveel mogelijk uit de winst te betalen. Als dat niet mogelijk is, dan uit gereserveerde winsten uit voorgaande jaren. DELA heeft in de afgelopen tien jaar € 664 miljoen aan winstdeling toegekend.

 

Gedeeltelijke winst

Verschil met het oude systeem is dat DELA nu ook gedeeltelijk winst kan toekennen. Hoe groot dit gedeelte is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. In het oude systeem werd alleen winstdeling toegekend als de dekkingsgraad 200% of hoger was. Het is ook, net als voorheen, mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

De nieuwe winstdelingsregeling wordt toegepast vanaf 1 januari 2018. In het najaar ontvangen de leden een volledige uitleg bij hun jaarpolis. Deze uitleg is dan ook te lezen op de website van DELA

 

 

Laatste nieuws

  • jun
    19
    2017

    DELA initieert app om goed gesprek te voeren in laatste levensfase

    ‘Before you leave’ is een nieuwe app om persoonlijke gesprekken te voeren met mensen die weten dat ze op korte termijn komen te overlijden. De app is een initiatief van coöperatie DELA die eerder succes had met de campagne ‘Waarom wachten’. Deze campagne inspireerde Nederland om mooie woorden te delen. De app gaat nog een stapje verder, want die helpt bij het voeren van diepgaande gesprekken.

  • jun
    16
    2017

    Gedenkmoment en expositie bij jubileum crematorium Maaslanden

    Crematorium Maaslanden in Nieuwkuijk bestaat deze maand 30 jaar. Bij dat jubileum staat eigenaar coöperatie DELA op donderdag 29 juni op gepaste wijze stil door een gedenkmoment te houden. Daarnaast is er een foto-expositie in het crematorium.

  • jun
    12
    2017

    Congres ‘Zin in Uitvaart?!’

    Deskundigen uit praktijk en wetenschap over betekenisvol afscheid nemen

    Om haar 80-jarig bestaan te vieren organiseert coöperatie DELA in samenwerking met de Funeraire Academie het congres ‘Zin in Uitvaart?!’. Op 28 september buigen deskundigen uit wetenschap en praktijk zich een middag lang over de kennis en kunde die nodig is bij de uitvaart van nu.

  • jun
    9
    2017

    DELA kiest met beachvolleybal voor sport en lifestyle

    Coöperatie DELA is de komende vier jaar de hoofdsponsor van het Nederlandse beachvolleybal. DELA steunt hiermee zowel de topsportactiviteiten, als de breedtesportevenementen op vele plaatsen langs de Nederlandse kust.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36