• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA voert nieuwe winstdelingsregeling in

23 mei 2017

De Algemene Vergadering van coöperatie DELA boog zich zaterdag 20 mei over de invulling van de nieuwe winstdelingsystematiek voor het DELA UitvaartPlan. In 2016 besloot dit hoogste beslisorgaan, waarin leden het laatste woord hebben, om de systematiek aan te passen. Nu de plannen zijn gepresenteerd, kan de aanpassing vanaf 1 januari 2018 ook worden toegepast.

 

Voordeel coöperatie

Ontwikkelingen in de financiële markten en veranderingen in de wetgeving waren de aanleiding het winstdelingsysteem aan te passen. Ook in economisch slechtere tijden wil DELA haar leden maximaal laten profiteren van dit voordeel dat de coöperatie biedt. Ieder jaar wordt gekeken naar de stijging van de gemiddelde uitvaartkosten. Stel dat die is 2%, dan gaan premie en verzekerd kapitaal met 2% omhoog. Maar de extra premie die dan nog verschuldigd is omdat in voorgaande jaren de premie over een lager verzekerd kapitaal werd berekend – de zogenaamde backservice – probeert DELA als coöperatie zoveel mogelijk uit de winst te betalen. Als dat niet mogelijk is, dan uit gereserveerde winsten uit voorgaande jaren. DELA heeft in de afgelopen tien jaar € 664 miljoen aan winstdeling toegekend.

 

Gedeeltelijke winst

Verschil met het oude systeem is dat DELA nu ook gedeeltelijk winst kan toekennen. Hoe groot dit gedeelte is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. In het oude systeem werd alleen winstdeling toegekend als de dekkingsgraad 200% of hoger was. Het is ook, net als voorheen, mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

De nieuwe winstdelingsregeling wordt toegepast vanaf 1 januari 2018. In het najaar ontvangen de leden een volledige uitleg bij hun jaarpolis. Deze uitleg is dan ook te lezen op de website van DELA

 

 

Laatste nieuws

  • aug
    4
    2017

    DELA leert kinderen programmeren samen met IT partners

    Coöperatie DELA doet samen met haar IT-partners HP en Simac, mee aan het Eindhovense Weet Ik Veel!-festival. Zij gaan kinderen leren programmeren.

  • jul
    25
    2017

    Lijst 100 inspirerende mensen met een beperking bekend

    Wie wint de Gouden Venus van Milo?

    DELA goededoelenfonds organiseert dit jaar voor de tweede keer de verkiezing van de Gouden Venus van Milo. Deze onderscheiding is bedoeld voor de meest inspirerende Nederlander met een beperking. Vanaf 24 juli tot en met 15 september kan iedereen stemmen via www.goudenvenusvanmilo.nl.

  • jul
    17
    2017

    DELA neemt Belgische verzekeringsportefeuille Hooghenraed over

    Coöperatie DELA heeft overeenstemming bereikt met Hooghenraed Levensverzekeringen N.V. over overdracht van hun Belgische verzekeringsportefeuille.

  • jun
    19
    2017

    DELA initieert app om goed gesprek te voeren in laatste levensfase

    ‘Before you leave’ is een nieuwe app om persoonlijke gesprekken te voeren met mensen die weten dat ze op korte termijn komen te overlijden. De app is een initiatief van coöperatie DELA die eerder succes had met de campagne ‘Waarom wachten’. Deze campagne inspireerde Nederland om mooie woorden te delen. De app gaat nog een stapje verder, want die helpt bij het voeren van diepgaande gesprekken.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36