• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA voert nieuwe winstdelingsregeling in

23 mei 2017

De Algemene Vergadering van coöperatie DELA boog zich zaterdag 20 mei over de invulling van de nieuwe winstdelingsystematiek voor het DELA UitvaartPlan. In 2016 besloot dit hoogste beslisorgaan, waarin leden het laatste woord hebben, om de systematiek aan te passen. Nu de plannen zijn gepresenteerd, kan de aanpassing vanaf 1 januari 2018 ook worden toegepast.

 

Voordeel coöperatie

Ontwikkelingen in de financiële markten en veranderingen in de wetgeving waren de aanleiding het winstdelingsysteem aan te passen. Ook in economisch slechtere tijden wil DELA haar leden maximaal laten profiteren van dit voordeel dat de coöperatie biedt. Ieder jaar wordt gekeken naar de stijging van de gemiddelde uitvaartkosten. Stel dat die is 2%, dan gaan premie en verzekerd kapitaal met 2% omhoog. Maar de extra premie die dan nog verschuldigd is omdat in voorgaande jaren de premie over een lager verzekerd kapitaal werd berekend – de zogenaamde backservice – probeert DELA als coöperatie zoveel mogelijk uit de winst te betalen. Als dat niet mogelijk is, dan uit gereserveerde winsten uit voorgaande jaren. DELA heeft in de afgelopen tien jaar € 664 miljoen aan winstdeling toegekend.

 

Gedeeltelijke winst

Verschil met het oude systeem is dat DELA nu ook gedeeltelijk winst kan toekennen. Hoe groot dit gedeelte is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. In het oude systeem werd alleen winstdeling toegekend als de dekkingsgraad 200% of hoger was. Het is ook, net als voorheen, mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

De nieuwe winstdelingsregeling wordt toegepast vanaf 1 januari 2018. In het najaar ontvangen de leden een volledige uitleg bij hun jaarpolis. Deze uitleg is dan ook te lezen op de website van DELA

 

 

Laatste nieuws

  • apr
    20
    2018

    Wie wint de Gouden Venus van Milo 2018?

    Termijn voor aanmelden van kandidaten gestart

    Acteurs hebben de Oscars, televisiepresentatoren de Gouden Televizier-Ring. En mensen met een beperking hebben de Gouden Venus van Milo. Iedereen kan kandidaten voor de Gouden Venus van Milo 2018 vanaf nu aanmelden. Dat kan tot en met 15 mei op www.goudenvenusvanmilo.nl.

  • apr
    12
    2018

    ‘Rouw-Harley’ markeert heropening uitvaartcentrum Oldenzaal

    Na een renovatie van ’ruim een half jaar, heropent uitvaartcentrum In Pace DELA Oldenzaal op zaterdag 14 april haar deuren met een open dag.

  • apr
    12
    2018

    Samenwerkingsverband duurzame zelfbouwkist winnaar Final Footprint Challenge

    Ze begonnen als twee verschillende inzendingen, maar besloten onderweg naar de finale hun inzendingen te combineren. Het resultaat: een bijna CO2-neutrale grafkist, die mensen per post kunnen ontvangen en zelf in elkaar kunnen zetten. De combinatie Ecor/Chistann is daarmee winnaar geworden van de eerste Final Footprint Challenge.

  • mrt
    29
    2018

    DELA op eerste plaats Great Place to Work 2018

    Coöperatie DELA heeft dinsdag 27 maart tijdens de uitreiking van de Best Workplaces 2018 van Great Place to Work (GPtW) de eerste prijs in de categorie ‘Large Workplaces’ in de wacht gesleept. DELA mag zich een jaar lang de beste werkgever van Nederland noemen.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36