• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA voert nieuwe winstdelingsregeling in

23 mei 2017

De Algemene Vergadering van coöperatie DELA boog zich zaterdag 20 mei over de invulling van de nieuwe winstdelingsystematiek voor het DELA UitvaartPlan. In 2016 besloot dit hoogste beslisorgaan, waarin leden het laatste woord hebben, om de systematiek aan te passen. Nu de plannen zijn gepresenteerd, kan de aanpassing vanaf 1 januari 2018 ook worden toegepast.

 

Voordeel coöperatie

Ontwikkelingen in de financiële markten en veranderingen in de wetgeving waren de aanleiding het winstdelingsysteem aan te passen. Ook in economisch slechtere tijden wil DELA haar leden maximaal laten profiteren van dit voordeel dat de coöperatie biedt. Ieder jaar wordt gekeken naar de stijging van de gemiddelde uitvaartkosten. Stel dat die is 2%, dan gaan premie en verzekerd kapitaal met 2% omhoog. Maar de extra premie die dan nog verschuldigd is omdat in voorgaande jaren de premie over een lager verzekerd kapitaal werd berekend – de zogenaamde backservice – probeert DELA als coöperatie zoveel mogelijk uit de winst te betalen. Als dat niet mogelijk is, dan uit gereserveerde winsten uit voorgaande jaren. DELA heeft in de afgelopen tien jaar € 664 miljoen aan winstdeling toegekend.

 

Gedeeltelijke winst

Verschil met het oude systeem is dat DELA nu ook gedeeltelijk winst kan toekennen. Hoe groot dit gedeelte is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. In het oude systeem werd alleen winstdeling toegekend als de dekkingsgraad 200% of hoger was. Het is ook, net als voorheen, mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

De nieuwe winstdelingsregeling wordt toegepast vanaf 1 januari 2018. In het najaar ontvangen de leden een volledige uitleg bij hun jaarpolis. Deze uitleg is dan ook te lezen op de website van DELA

 

 

Laatste nieuws

  • jun
    12
    2018

    Mooie resultaten voor DELA

    Jaarverslag 2017 verschenen

    Coöperatie DELA realiseerde in 2017 een stevige groei in de krimpende markt van uitvaart- en levensverzekeringen. In het jaar waarin de coöperatie haar tachtigjarig bestaan vierde, stegen de premie-inkomsten naar € 435 miljoen. Net als in 2016 is dit een groei van bijna 9%, dit blijkt uit het jaarverslag dat de coöperatie publiceerde.

  • mei
    17
    2018

    1000 euro te verdienen voor vrijwilligersproject

    Pitch op de Supportbeurs; Jacques d’Ancona en Henkjan Smits in vakjury

    Op de Supportbeurs in Utrecht kunnen vrijwilligersprojecten van woensdag 30 mei tot en met zaterdag 2 juni een bedrag tot 1000 euro verdienen. Hoe? Door te pitchen voor een vakjury met daarin Jacques d’Ancona en/of Henkjan Smits. ‘De Pitch’ is een initiatief van het DELA goededoelenfonds.

  • mei
    8
    2018

    Crematorium Goes in bedrijf

    In crematorium Het Zeeuwse Land aan de Kandtweg 2 vinden vanaf deze week de eerste crematies plaats. Coöperatie DELA waarborgt met het moderne, ruime gebouw een hoge kwaliteit van haar dienstverlening. Iedereen is welkom. Leden en niet-leden. Ook families die kiezen voor een andere uitvaartverzorger. Op zaterdag 26 mei is de open dag.

  • apr
    24
    2018

    Reactie DELA op onderzoek Consumentenbond

    Coöperatie DELA is geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek van de Consumentbond naar uitvaartkosten. Maar liefst 40 procent van de uitvaartondernemingen heeft geen prijzen op de websites staan. Daarnaast werkt het merendeel niet mee aan het onderzoek. DELA werkte wel mee. Wij vinden het belangrijk dat nabestaanden niet worden verrast door de eindafrekening. Voor de uitvaart bespreekt DELA met nabestaanden daarom wat de kosten zijn en overlegt een helder overzicht. De factuur achteraf is vrijwel altijd identiek aan de kostenopgave vooraf. Onze prijzen zijn te vinden op onze website.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36