• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA voert nieuwe winstdelingsregeling in

23 mei 2017

De Algemene Vergadering van coöperatie DELA boog zich zaterdag 20 mei over de invulling van de nieuwe winstdelingsystematiek voor het DELA UitvaartPlan. In 2016 besloot dit hoogste beslisorgaan, waarin leden het laatste woord hebben, om de systematiek aan te passen. Nu de plannen zijn gepresenteerd, kan de aanpassing vanaf 1 januari 2018 ook worden toegepast.

 

Voordeel coöperatie

Ontwikkelingen in de financiële markten en veranderingen in de wetgeving waren de aanleiding het winstdelingsysteem aan te passen. Ook in economisch slechtere tijden wil DELA haar leden maximaal laten profiteren van dit voordeel dat de coöperatie biedt. Ieder jaar wordt gekeken naar de stijging van de gemiddelde uitvaartkosten. Stel dat die is 2%, dan gaan premie en verzekerd kapitaal met 2% omhoog. Maar de extra premie die dan nog verschuldigd is omdat in voorgaande jaren de premie over een lager verzekerd kapitaal werd berekend – de zogenaamde backservice – probeert DELA als coöperatie zoveel mogelijk uit de winst te betalen. Als dat niet mogelijk is, dan uit gereserveerde winsten uit voorgaande jaren. DELA heeft in de afgelopen tien jaar € 664 miljoen aan winstdeling toegekend.

 

Gedeeltelijke winst

Verschil met het oude systeem is dat DELA nu ook gedeeltelijk winst kan toekennen. Hoe groot dit gedeelte is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. In het oude systeem werd alleen winstdeling toegekend als de dekkingsgraad 200% of hoger was. Het is ook, net als voorheen, mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

De nieuwe winstdelingsregeling wordt toegepast vanaf 1 januari 2018. In het najaar ontvangen de leden een volledige uitleg bij hun jaarpolis. Deze uitleg is dan ook te lezen op de website van DELA

 

 

Laatste nieuws

  • dec
    29
    2017

    Ridderorde voor Evert de Niet

    Als erkenning voor zijn verdiensten in de uitvaartbranche, werd Evert de Niet (63) op 14 december benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

  • dec
    11
    2017

    DELA zet volgende stap in verduurzamen van uitvaarten

    Coöperatie treedt definitief toe tot GreenLeave

    Voor ieder product uit het assortiment van coöperatie DELA, is minimaal één duurzaam alternatief beschikbaar. Mede daarom is DELA toegetreden tot GreenLeave.

  • nov
    23
    2017

    Uitvaartcentrum Rhijnhof in Leiden klaar voor de toekomst

    Eerste crematies in nieuwe setting vanaf 27 november

    Na een ingrijpende verbouwing is het nieuwe crematorium en uitvaartcentrum Rhijnhof in Leiden klaar. Coöperatie DELA waarborgt met het moderne, ruime gebouw de hoge kwaliteit van haar dienstverlening weer voor jaren. Ook families die kiezen voor een andere uitvaartverzorger zijn er welkom. Vanaf maandag 27 november zullen de eerste crematies in de nieuwe setting plaatshebben.

  • nov
    21
    2017

    ‘Mortuariumbeheer zorginstellingen moet dringend op de schop’

    Het beheer van mortuaria in zorginstellingen zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen moet dringend op de schop. Dat stelt coöperatie DELA. De marktleider in de uitvaartbranche reageert daarmee op recente publicaties over ziekenhuismortuaria, waarin meerdere problemen aan het licht kwamen.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36