• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

DELA voert nieuwe winstdelingsregeling in

23 mei 2017

De Algemene Vergadering van coöperatie DELA boog zich zaterdag 20 mei over de invulling van de nieuwe winstdelingsystematiek voor het DELA UitvaartPlan. In 2016 besloot dit hoogste beslisorgaan, waarin leden het laatste woord hebben, om de systematiek aan te passen. Nu de plannen zijn gepresenteerd, kan de aanpassing vanaf 1 januari 2018 ook worden toegepast.

 

Voordeel coöperatie

Ontwikkelingen in de financiële markten en veranderingen in de wetgeving waren de aanleiding het winstdelingsysteem aan te passen. Ook in economisch slechtere tijden wil DELA haar leden maximaal laten profiteren van dit voordeel dat de coöperatie biedt. Ieder jaar wordt gekeken naar de stijging van de gemiddelde uitvaartkosten. Stel dat die is 2%, dan gaan premie en verzekerd kapitaal met 2% omhoog. Maar de extra premie die dan nog verschuldigd is omdat in voorgaande jaren de premie over een lager verzekerd kapitaal werd berekend – de zogenaamde backservice – probeert DELA als coöperatie zoveel mogelijk uit de winst te betalen. Als dat niet mogelijk is, dan uit gereserveerde winsten uit voorgaande jaren. DELA heeft in de afgelopen tien jaar € 664 miljoen aan winstdeling toegekend.

 

Gedeeltelijke winst

Verschil met het oude systeem is dat DELA nu ook gedeeltelijk winst kan toekennen. Hoe groot dit gedeelte is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 225% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 125% en 225% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 125% is er geen winstdeling. In het oude systeem werd alleen winstdeling toegekend als de dekkingsgraad 200% of hoger was. Het is ook, net als voorheen, mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 125%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

De nieuwe winstdelingsregeling wordt toegepast vanaf 1 januari 2018. In het najaar ontvangen de leden een volledige uitleg bij hun jaarpolis. Deze uitleg is dan ook te lezen op de website van DELA

 

 

Laatste nieuws

  • sep
    30
    2017

    Birsen Basar verkozen tot meest inspirerende Nederlander met een beperking

    10.000 euro voor Bredase winnares van de ‘Gouden Venus van Milo’

    Birsen Başar is de winnaar van de Gouden Venus van Milo. ​Dit is vandaag bekend gemaakt tijdens een speciale bijeenkomst in de Paterskerk in Eindhoven. Başar krijgt hierdoor ook een geldbedrag van 10.000 euro, die zij zal besteden aan haar eigen goede doel. De prijs is een initiatief van het goededoelenfonds van coöperatie DELA.

  • sep
    28
    2017

    'Nieuwe familieverhoudingen uitdaging voor uitvaartleider'

    Uitvaartverzorgers krijgen steeds meer te maken met ingewikkelde familieverhoudingen. Kinderen uit twee of drie huwelijken, verbroken contacten en soms ook schoonfamilie vormen evenzoveel valkuilen voor een waardige uitvaart. Dit vraagt meer van de vakkundigheid van de uitvaartleider dan voorheen. Een soort organogram van de familie zou professionals kunnen helpen om ruzies rond de kist te voorkomen.

  • sep
    22
    2017

    DELA sluit zeven uitvaartcentra

    Dienstverlening is ondergebracht bij nabijgelegen locaties

    Coöperatie DELA sluit vanaf 1 oktober 2017 zeven van haar uitvaartcentra. Het gaat om locaties die relatief weinig werden gebruikt en waarvoor een alternatief in de nabije omgeving voorhanden is. Het gaat om de sluiting van DELA-uitvaartcentra in Zeist, Doorn, Twello, Duiven, Goirle, Rhoon en Hulst (De Blaauwe Hoeve). In een uitvaartcentrum vinden naast de verzorging en opbaring van overledenen ook de rouwbezoeken plaats met familie en vrienden van de overledene en nabestaanden.

  • sep
    22
    2017

    Genomineerd voor Website van het jaar 2017

    DELA.nl is wederom genomineerd voor Website van het jaar in de categorie Verzekeraars

    Van nu tot en met 26 oktober kan het Nederlandse publiek stemmen op de beste en populairste websites.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36