• Overlijden melden - 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Jaarcijfers 2014: Een goed jaar voor coöperatie DELA

3 juni 2015

Hoewel er in Nederland sprake is van een forse krimp in de markt individuele levensverzekeringen is bij coöperatie DELA het premie-inkomen met 4% gestegen tot € 341 miljoen. Deze stijging was vooral te danken aan de groei in de overlijdensrisico- en spaarverzekeringen maar ook aan de groei van de Belgische portefeuille aan uitvaartverzekeringen. Het aantal verzekerden is met 26.066 gegroeid naar 3,7 miljoen. In totaal verzorgde DELA bijna 42.000 uitvaarten in Nederland en België samen.

Goed rendement en mooie nettowinst

Het jaar werd afgesloten met bevredigende beleggingsresultaten. Het rendement op beleggingen is uitgekomen op ruim 7% (2013: 1,7%). Dit is inclusief een afwaardering op vastgoed van 3,5%. Naast het goede rendement was er sprake van een relatief lage stijging van de gemiddelde uitvaartkosten met 2,7%. Daardoor was de winstdeling beperkt die nodig is om de uitvaartpolissen waardevast te houden. Deze kwam uit op bijna € 60 miljoen (2013: € 64 miljoen). Door de goede beleggingsresultaten en de lagere winstdeling kon coöperatie DELA een mooie nettowinst realiseren van € 77 miljoen (2013: € 34 miljoen verlies).

Hoge solvabiliteit, ook bij aanhoudende lage rentestand

De solvabiliteit van de coöperatie is buitengewoon sterk. Uitgaande van de vigerende normen is die gestegen naar 624%. Ook gelet op de nieuwe regelgeving (Solvency II) is er sprake van een sterke solvabiliteit en is die ondanks de onverwachte zeer lage stand van de rente (1,36% per ultimo 2014 versus 2,83% per ultimo 2013) op peil gebleven. Dit komt door de premiemaatregel van DELA die mitigerend werkt op een rentedaling.

Leren en verbeteren

Intern was 2014 voor DELA een jaar van ‘ploegen’. De focus van de organisatie was gericht op leren van de klant en leren van elkaar. Nieuwe instrumenten, nieuwe vaardigheden. Het betekende ook dat de organisatiestructuur in Nederland heringericht moest worden. Dat maakte het wel zwaar. Het was daarom een jaar van ploegen en zwoegen maar dankzij de enorme toewijding van de hele organisatie hebben we onze plannen kunnen realiseren en zijn er enorme stappen gezet richting een excellente en betekenisvolle dienstverlening.

Bekijk het financieel jaarverslag 2014 van coöperatie DELA op dela.nl/jaarverslag2014.