• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Coöperatie DELA neemt prijsverschillen gemeentelijke grafkosten voor eigen rekening

Maximering vergoeding voor leden na 2008 wordt teruggedraaid

21 maart 2013

Uit jaarlijks onderzoek van coöperatie DELA blijkt dat de Nederlandse gemeenten al jaren zeer sterk uiteenlopende tarieven hanteren voor de grafkosten op hun begraafplaatsen. In de praktijk zorgt dat er voor dat een keuze tussen begraven en cremeren steeds minder uit het hart en steeds vaker op grond van kosten wordt gemaakt. DELA heeft crematoria en ziet het aantal crematies toenemen. Tegelijkertijd vindt DELA dat de keuze tussen begraven of cremeren een morele moet blijven. Uit solidariteitsoverwegingen hebben de leden van de coöperatie besloten om de grafkosten weer volledig te vergoeden voor het gebruikelijke algemene graf. De coöperatie roept gemeenten tevens op om begraven voor minder draagkrachtigen betaalbaar te houden.

Keuzevrijheid

‘Wij vinden dat iedereen recht heeft op een waardig afscheid op de manier die hij of zij wil. Dat mensen moeten kiezen voor een crematie omdat een begrafenis in hun gemeente te duur zou worden, vinden wij onacceptabel’, aldus Martin Kersbergen, woordvoerder van coöperatie DELA. ‘Het verschil tussen de goedkoopste en duurste gemeenten is inmiddels opgelopen naar bijna 6.700 euro. Om de almaar stijgende kosten op te vangen, besloot DELA in 2008 om de vergoeding voor grafkosten voor nieuwe leden te maximeren. Door dit besluit voor al onze coöperatieleden terug te draaien en de prijsverschillen voor eigen rekening te nemen, hoeven financiële afwegingen voor leden van onze coöperatie géén rol meer te spelen bij de keuze tussen cremeren of begraven. Wij hechten grote waarde aan deze keuzevrijheid voor onze leden, én aan solidariteit.’

Moreel appèl

Coöperatie DELA maakt al jaren de verschillen in door de Nederlandse gemeenten gehanteerde grafkosten inzichtelijk. Sommige gemeenten zien hun begraafplaatsen als een kostenpost. En door jaarlijks de tarieven te verhogen, stellen ze kostendekkend te zijn. Onze zuiderburen doen dat respectvoller. Daar is men van mening dat een burger gedurende zijn actieve leven voldoende heeft bijgedragen. De lokale Belgische overheid biedt een graf voor minstens tien jaar als basisvoorziening voor hun burgers. ‘In Nederland zien we gelukkig dat veel gemeenten tarieven hanteren die voor minder draagkrachtigen enigszins bereikbaar zijn, maar jaarlijks zijn er tientallen gemeenten die in hun prijsbeleid doorschieten. ‘Wij hopen dat steeds meer gemeenten onze mening delen dat het aanleggen, inrichten en beheren van een begraafplaats gaat om fundamenteel respect, het gelegenheid geven tot bezoek, tot rouwverwerking, tot herinneren en herinnerd worden. Dit is een wezenlijke emotionele waarde van begraafplaatsen’, aldus Kersbergen.

Laatste nieuws

  • dec
    29
    2017

    Ridderorde voor Evert de Niet

    Als erkenning voor zijn verdiensten in de uitvaartbranche, werd Evert de Niet (63) op 14 december benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

  • dec
    11
    2017

    DELA zet volgende stap in verduurzamen van uitvaarten

    Coöperatie treedt definitief toe tot GreenLeave

    Voor ieder product uit het assortiment van coöperatie DELA, is minimaal één duurzaam alternatief beschikbaar. Mede daarom is DELA toegetreden tot GreenLeave.

  • nov
    23
    2017

    Uitvaartcentrum Rhijnhof in Leiden klaar voor de toekomst

    Eerste crematies in nieuwe setting vanaf 27 november

    Na een ingrijpende verbouwing is het nieuwe crematorium en uitvaartcentrum Rhijnhof in Leiden klaar. Coöperatie DELA waarborgt met het moderne, ruime gebouw de hoge kwaliteit van haar dienstverlening weer voor jaren. Ook families die kiezen voor een andere uitvaartverzorger zijn er welkom. Vanaf maandag 27 november zullen de eerste crematies in de nieuwe setting plaatshebben.

  • nov
    21
    2017

    ‘Mortuariumbeheer zorginstellingen moet dringend op de schop’

    Het beheer van mortuaria in zorginstellingen zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen moet dringend op de schop. Dat stelt coöperatie DELA. De marktleider in de uitvaartbranche reageert daarmee op recente publicaties over ziekenhuismortuaria, waarin meerdere problemen aan het licht kwamen.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36