• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Emotionele waarde begraafplaatsen onvoldoende onderkend

Kostprijsbenadering door gemeenten is zorgwekkend

11 maart 2013

Coöperatie DELA vergeleek de meest recente tarieven van het begraven van 706 gemeentelijke begraafplaatsen in 401 gemeenten. In deze vergelijking is uitgegaan van het meest voorkomende graf voor de duur van 20 jaar. Hieruit blijkt dat het tariefsverschil tussen de goedkoopste en duurste gemeentelijke begraafplaats is opgelopen naar bijna 6.700 euro. Dit verschil is daarmee ruim 700 euro groter dan vorig jaar. Nabestaanden moeten de gemeentelijke tarieven voor het begraven in één keer vooruit betalen.

Betekenisvolle taak

“De tocht langs de paden en monumenten maakt de historie van een dorp, plaats of stad zichtbaar. Het aanleggen, inrichten en beheren van een begraafplaats gaat bovendien om fundamenteel respect, het gelegenheid geven tot bezoek, tot rouwverwerking, tot herinneren en herinnerd worden. Dit is een wezenlijke emotionele waarde van begraafplaatsen,” aldus Martin Kersbergen, woordvoerder DELA. Het is vervolgens aan de gemeente om de prijs daarvoor te bepalen. De tarieven per begraafplaats verschillen enorm. Kersbergen: “Op het moment dat een wethouder de begraafplaats ervaart als kostenpost, gaat er fundamenteel iets mis. De zorg en vormgeving van een fatsoenlijke, volwaardige rustplaats brengen meer zorg en verantwoordelijkheid met zich mee dan het aanbieden van een faciliteit.” Ook de huidige tendens waarbij gemeenten begraafplaatsen afstoten, baart DELA zorgen. “Hoe kun je de betrokkenheid bij en zorg voor bewoners beter uiten dan ook zorg te dragen voor een waardevolle plaats van begraven en herdenken? Daar ligt een betekenisvolle taak voor gemeentelijke bestuurders.”

Morele plicht

DELA verzorgt circa 40.000 uitvaarten per jaar en heeft eigen crematoria. Daarbij is de keuze tussen begraven of cremeren een fundamenteel recht van individuen die op andere dan financiële motieven gebaseerd moet blijven. Kersbergen: “Samen met gemeentelijke bestuurders, hebben wij de morele plicht er voor te zorgen dat begraven en cremeren ook voor de minder draagkrachtigen bereikbaar en betaalbaar blijft.” Onlangs werd bekend dat inmiddels 60% van de nabestaanden kiest voor een crematie. De grote tariefsverschillen voor begraven en de vaak forse gemeentelijke tariefsstijgingen vindt DELA al jaren zorgwekkend, maar lijkt na 8 jaar vergelijkend onderzoek onomkeerbaar.

Gespreide betaling

Kersbergen: “Ons vasthoudende pleidooi voor meer transparantie bij het bepalen van die tarieven heeft geen navolging gekregen bij de landelijke en lokale overheid. Sterker: de verschillen zijn almaar groter geworden. Toch zou dat doorbroken moeten worden.” De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsbeheerders (LOB) kan daarbij van betekenis zijn door haar pleidooi voor het betalen in maandelijkse termijnen gestalte te geven. “Dat maakt de tarieven voor het begraven niet lager. Maar gespreide betaling, in plaats van voor tientallen jaren in één keer vooruit, maakt de principiële keuze tussen begraven of cremeren voor nabestaanden minder zwaar.”

Goede voorbeelden als inspiratie

Gelukkig ziet DELA ook vele voorbeelden van gemeenten die de tarieven van haar betaalbare begraafplaatsen niet of nauwelijks verhogen. Gemeenten, zoals Veenendaal en Hellevoetsluis, die inzien dat een begraafplaats meer is dan een bezoek aan een verwante persoon. DELA hoopt dat de goede voorbeelden inspirerend zijn.

Laatste nieuws

  • sep
    30
    2017

    Birsen Basar verkozen tot meest inspirerende Nederlander met een beperking

    10.000 euro voor Bredase winnares van de ‘Gouden Venus van Milo’

    Birsen Başar is de winnaar van de Gouden Venus van Milo. ​Dit is vandaag bekend gemaakt tijdens een speciale bijeenkomst in de Paterskerk in Eindhoven. Başar krijgt hierdoor ook een geldbedrag van 10.000 euro, die zij zal besteden aan haar eigen goede doel. De prijs is een initiatief van het goededoelenfonds van coöperatie DELA.

  • sep
    28
    2017

    'Nieuwe familieverhoudingen uitdaging voor uitvaartleider'

    Uitvaartverzorgers krijgen steeds meer te maken met ingewikkelde familieverhoudingen. Kinderen uit twee of drie huwelijken, verbroken contacten en soms ook schoonfamilie vormen evenzoveel valkuilen voor een waardige uitvaart. Dit vraagt meer van de vakkundigheid van de uitvaartleider dan voorheen. Een soort organogram van de familie zou professionals kunnen helpen om ruzies rond de kist te voorkomen.

  • sep
    22
    2017

    DELA sluit zeven uitvaartcentra

    Dienstverlening is ondergebracht bij nabijgelegen locaties

    Coöperatie DELA sluit vanaf 1 oktober 2017 zeven van haar uitvaartcentra. Het gaat om locaties die relatief weinig werden gebruikt en waarvoor een alternatief in de nabije omgeving voorhanden is. Het gaat om de sluiting van DELA-uitvaartcentra in Zeist, Doorn, Twello, Duiven, Goirle, Rhoon en Hulst (De Blaauwe Hoeve). In een uitvaartcentrum vinden naast de verzorging en opbaring van overledenen ook de rouwbezoeken plaats met familie en vrienden van de overledene en nabestaanden.

  • sep
    22
    2017

    Genomineerd voor Website van het jaar 2017

    DELA.nl is wederom genomineerd voor Website van het jaar in de categorie Verzekeraars

    Van nu tot en met 26 oktober kan het Nederlandse publiek stemmen op de beste en populairste websites.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36