• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Emotionele waarde begraafplaatsen onvoldoende onderkend

Kostprijsbenadering door gemeenten is zorgwekkend

11 maart 2013

Coöperatie DELA vergeleek de meest recente tarieven van het begraven van 706 gemeentelijke begraafplaatsen in 401 gemeenten. In deze vergelijking is uitgegaan van het meest voorkomende graf voor de duur van 20 jaar. Hieruit blijkt dat het tariefsverschil tussen de goedkoopste en duurste gemeentelijke begraafplaats is opgelopen naar bijna 6.700 euro. Dit verschil is daarmee ruim 700 euro groter dan vorig jaar. Nabestaanden moeten de gemeentelijke tarieven voor het begraven in één keer vooruit betalen.

Betekenisvolle taak

“De tocht langs de paden en monumenten maakt de historie van een dorp, plaats of stad zichtbaar. Het aanleggen, inrichten en beheren van een begraafplaats gaat bovendien om fundamenteel respect, het gelegenheid geven tot bezoek, tot rouwverwerking, tot herinneren en herinnerd worden. Dit is een wezenlijke emotionele waarde van begraafplaatsen,” aldus Martin Kersbergen, woordvoerder DELA. Het is vervolgens aan de gemeente om de prijs daarvoor te bepalen. De tarieven per begraafplaats verschillen enorm. Kersbergen: “Op het moment dat een wethouder de begraafplaats ervaart als kostenpost, gaat er fundamenteel iets mis. De zorg en vormgeving van een fatsoenlijke, volwaardige rustplaats brengen meer zorg en verantwoordelijkheid met zich mee dan het aanbieden van een faciliteit.” Ook de huidige tendens waarbij gemeenten begraafplaatsen afstoten, baart DELA zorgen. “Hoe kun je de betrokkenheid bij en zorg voor bewoners beter uiten dan ook zorg te dragen voor een waardevolle plaats van begraven en herdenken? Daar ligt een betekenisvolle taak voor gemeentelijke bestuurders.”

Morele plicht

DELA verzorgt circa 40.000 uitvaarten per jaar en heeft eigen crematoria. Daarbij is de keuze tussen begraven of cremeren een fundamenteel recht van individuen die op andere dan financiële motieven gebaseerd moet blijven. Kersbergen: “Samen met gemeentelijke bestuurders, hebben wij de morele plicht er voor te zorgen dat begraven en cremeren ook voor de minder draagkrachtigen bereikbaar en betaalbaar blijft.” Onlangs werd bekend dat inmiddels 60% van de nabestaanden kiest voor een crematie. De grote tariefsverschillen voor begraven en de vaak forse gemeentelijke tariefsstijgingen vindt DELA al jaren zorgwekkend, maar lijkt na 8 jaar vergelijkend onderzoek onomkeerbaar.

Gespreide betaling

Kersbergen: “Ons vasthoudende pleidooi voor meer transparantie bij het bepalen van die tarieven heeft geen navolging gekregen bij de landelijke en lokale overheid. Sterker: de verschillen zijn almaar groter geworden. Toch zou dat doorbroken moeten worden.” De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsbeheerders (LOB) kan daarbij van betekenis zijn door haar pleidooi voor het betalen in maandelijkse termijnen gestalte te geven. “Dat maakt de tarieven voor het begraven niet lager. Maar gespreide betaling, in plaats van voor tientallen jaren in één keer vooruit, maakt de principiële keuze tussen begraven of cremeren voor nabestaanden minder zwaar.”

Goede voorbeelden als inspiratie

Gelukkig ziet DELA ook vele voorbeelden van gemeenten die de tarieven van haar betaalbare begraafplaatsen niet of nauwelijks verhogen. Gemeenten, zoals Veenendaal en Hellevoetsluis, die inzien dat een begraafplaats meer is dan een bezoek aan een verwante persoon. DELA hoopt dat de goede voorbeelden inspirerend zijn.

Laatste nieuws

  • jul
    30
    2018

    Nieuw uitvaartcentrum op terrein Zegestede

    Coöperatie DELA bouwt op het terrein van crematorium Zegestede in Roosendaal momenteel een nieuw uitvaartcentrum. Naar verwachting is de bouw eind dit jaar afgerond. Het nieuwe uitvaartcentrum is operationeel ergens in het eerste kwartaal van 2019.

  • jul
    30
    2018

    Mensen met lage inkomens sluiten minder vaak een uitvaartverzekering

    Het aantal mensen met een minimuminkomen dat een uitvaartverzekering afsluit, is de afgelopen vijf jaar met meer dan dertig procent gedaald. Dat blijkt uit een interne analyse van de instroom van nieuwe leden bij coöperatie DELA.

  • jul
    23
    2018

    ‘Zit-lig-kist voorbeeld van steeds persoonlijker wordende uitvaart’

    Vergaande innovatie en maatwerk in uitvaartbranche

    Uitvaarten worden steeds persoonlijker. Die trend is jaren geleden al ingezet en zal blijven doorgaan. Coöperatie DELA ziet het verduurzamen van de uitvaartbranche en de innovaties van producten en -diensten als belangrijke redenen voor de voortdurende stroom aan maatwerk. Meest recente voorbeeld hiervan is de laatste ontwikkeling van een zit-lig-kist op het gebied van verzorging en opbaring.

  • jun
    25
    2018

    DELA vergroot belang in UNC

    UNC-coöperatie kan door samenwerking met DELA meer betekenen voor leden

    Coöperatie DELA vergroot per 25 juni haar belang in UNC, dat onder de merknamen Associatie Uitvaartverzorging en Uitvaartverzorging IJmond actief is. De Eindhovense coöperatie had al een belang van vijftig procent, maar vergroot dit naar een meerderheidsbelang van zeventig procent.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36