• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Emotionele waarde begraafplaatsen onvoldoende onderkend

Kostprijsbenadering door gemeenten is zorgwekkend

11 maart 2013

Coöperatie DELA vergeleek de meest recente tarieven van het begraven van 706 gemeentelijke begraafplaatsen in 401 gemeenten. In deze vergelijking is uitgegaan van het meest voorkomende graf voor de duur van 20 jaar. Hieruit blijkt dat het tariefsverschil tussen de goedkoopste en duurste gemeentelijke begraafplaats is opgelopen naar bijna 6.700 euro. Dit verschil is daarmee ruim 700 euro groter dan vorig jaar. Nabestaanden moeten de gemeentelijke tarieven voor het begraven in één keer vooruit betalen.

Betekenisvolle taak

“De tocht langs de paden en monumenten maakt de historie van een dorp, plaats of stad zichtbaar. Het aanleggen, inrichten en beheren van een begraafplaats gaat bovendien om fundamenteel respect, het gelegenheid geven tot bezoek, tot rouwverwerking, tot herinneren en herinnerd worden. Dit is een wezenlijke emotionele waarde van begraafplaatsen,” aldus Martin Kersbergen, woordvoerder DELA. Het is vervolgens aan de gemeente om de prijs daarvoor te bepalen. De tarieven per begraafplaats verschillen enorm. Kersbergen: “Op het moment dat een wethouder de begraafplaats ervaart als kostenpost, gaat er fundamenteel iets mis. De zorg en vormgeving van een fatsoenlijke, volwaardige rustplaats brengen meer zorg en verantwoordelijkheid met zich mee dan het aanbieden van een faciliteit.” Ook de huidige tendens waarbij gemeenten begraafplaatsen afstoten, baart DELA zorgen. “Hoe kun je de betrokkenheid bij en zorg voor bewoners beter uiten dan ook zorg te dragen voor een waardevolle plaats van begraven en herdenken? Daar ligt een betekenisvolle taak voor gemeentelijke bestuurders.”

Morele plicht

DELA verzorgt circa 40.000 uitvaarten per jaar en heeft eigen crematoria. Daarbij is de keuze tussen begraven of cremeren een fundamenteel recht van individuen die op andere dan financiële motieven gebaseerd moet blijven. Kersbergen: “Samen met gemeentelijke bestuurders, hebben wij de morele plicht er voor te zorgen dat begraven en cremeren ook voor de minder draagkrachtigen bereikbaar en betaalbaar blijft.” Onlangs werd bekend dat inmiddels 60% van de nabestaanden kiest voor een crematie. De grote tariefsverschillen voor begraven en de vaak forse gemeentelijke tariefsstijgingen vindt DELA al jaren zorgwekkend, maar lijkt na 8 jaar vergelijkend onderzoek onomkeerbaar.

Gespreide betaling

Kersbergen: “Ons vasthoudende pleidooi voor meer transparantie bij het bepalen van die tarieven heeft geen navolging gekregen bij de landelijke en lokale overheid. Sterker: de verschillen zijn almaar groter geworden. Toch zou dat doorbroken moeten worden.” De Landelijke Organisatie van Begraafplaatsbeheerders (LOB) kan daarbij van betekenis zijn door haar pleidooi voor het betalen in maandelijkse termijnen gestalte te geven. “Dat maakt de tarieven voor het begraven niet lager. Maar gespreide betaling, in plaats van voor tientallen jaren in één keer vooruit, maakt de principiële keuze tussen begraven of cremeren voor nabestaanden minder zwaar.”

Goede voorbeelden als inspiratie

Gelukkig ziet DELA ook vele voorbeelden van gemeenten die de tarieven van haar betaalbare begraafplaatsen niet of nauwelijks verhogen. Gemeenten, zoals Veenendaal en Hellevoetsluis, die inzien dat een begraafplaats meer is dan een bezoek aan een verwante persoon. DELA hoopt dat de goede voorbeelden inspirerend zijn.

Laatste nieuws

  • apr
    12
    2019

    De financiële kracht van coöperatie DELA

    “Kan DELA mijn uitvaart wel betalen? Ook als die pas over vijftig jaar plaatsvindt?” Afgelopen week belden enkele tientallen leden DELA met deze vraag. Zij hadden in de media berichten gelezen over financiële problemen bij uitvaartverzekeraar Yarden. De wettelijke buffer die een verzekeraar moet aanhouden, staat bij Yarden onder druk. De oorzaak is de lage rentestand. Hieronder geven we informatie over de financiële positie van coöperatie DELA.

  • mrt
    27
    2019

    DELA wederom eerste plaats Great Place to Work

    Coöperatie DELA heeft dinsdag 26 maart tijdens de uitreiking van de Best Workplaces 2019 van Great Place to Work (GPtW) wederom de eerste prijs in de categorie ‘Large Workplaces’ in de wacht gesleept. DELA mag zich ook in 2019 de beste werkgever van Nederland noemen.

  • mrt
    25
    2019

    Urnen gestolen op terrein van crematorium

    Uit de urnentuin bij crematorium Rijtackers in Eindhoven zijn vier urnen gestolen. Medewerkers van coöperatie DELA, eigenaar van het crematorium, kwamen tot deze ontdekking bij een controle van het terrein na de heftige storm eerder deze maand. Er is ook schade ontdekt aan persoonlijke eigendommen en herinneringen aan overledenen die door nabestaanden zijn achtergelaten. Niet helemaal duidelijk is wat is aangericht door de zware storm of moedwillig vernield.

  • mrt
    19
    2019

    Geen bewijs voor vervalsing vingerafdrukken overledenen

    Conclusie na drie maanden onafhankelijk onderzoek

    Uit onafhankelijk onderzoek zijn geen concrete feiten of omstandigheden naar voren gekomen die duiden op incidenten met vingerafdrukken van overledenen bij coöperatie DELA. De uitvaartorganisatie gaf opdracht voor het onafhankelijke onderzoek, nadat in een uitzending van Radar Radio op 3 november 2018 twee anonieme personen beweerden dat medewerkers vingerafdrukken zouden vervalsen. DELA reageerde geschokt. Zij hield het niet voor mogelijk dat de aantijging waar zou zijn en betreurde het dat nabestaanden hierdoor mogelijk zouden gaan twijfelen aan de echtheid van de vingerafdruk van hun overleden dierbare. Om die onzekerheid te kunnen wegnemen, vond het onafhankelijk onderzoek plaats.

  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36
  • 040 219 91 99 Consumenten kunnen bellen naar DELA Klantenservice: tel. 040 260 16 36