Veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan

Over mijn uitvaartverzekering

Waar ben ik voor verzekerd?

Dienstenverzekering
Het DELA UitvaartPlan in diensten bestaat uit een Dienstenverzekering en een aanvullende Geldverzekering voor extra wensen (vrij te besteden bedrag). Met de Dienstenverzekering zijn de basiszaken van uw uitvaart geregeld. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer en de opbaring van de overledene. Natuurlijk kunnen nabestaanden hiervan afwijken.

Geldverzekering
Met het DELA UitvaartPlan in geld wordt er een alleen bedrag uitgekeerd bij overlijden. De nabestaanden ontvangen dit bedrag om zelf de uitvaart te regelen.

Wilt u precies weten waarvoor u verzekerd bent?
U kunt uw verzekering makkelijk bekijken via dela.nl/mijndela. Let op: uw polis is drie werkdagen na het ingaan van uw verzekering zichtbaar in Mijn DELA.

 

Hoe is mijn eerste premie opgebouwd?

DELA brengt naast uw premie eenmalig poliskosten in rekening van € 3,50. De distributiekosten zijn eenmalig € 9,60. Deze brengen wij in de eerste 10 jaren tegelijk met de premie in rekening. Dit is € 0,08 per maand. 

U heeft gekozen om de premie per maand, kwartaal, half jaar of per jaar te betalen. Als u niet voor een maandelijkse betaling gekozen heeft, krijgt u korting:

  • 5,3% korting bij jaarbetaling;
  • 3,4% korting bij halfjaarlijkse betaling;
  • 2,27% korting bij betaling per kwartaal.

Wilt u uw betaaltermijn aanpassen? Regel dit makkelijk en snel via dela.nl/mijndela.

 

Wanneer wordt mijn eerste premie afgeschreven?

Wij schrijven de premie rond de 25e van de maand van uw rekening af. U betaalt een periode vooruit.

  • Per maand: de afschrijving is rond de 25e van iedere maand.
  • Per kwartaal: de afschrijving is rond de 25e van maart, juni, september en december.
  • Per half jaar: de afschrijving is rond de 25e van juni en december.
  • Per jaar: de afschrijving is rond de 25e van december.
Waar kan ik mijn betaalwijze aanpassen?
U kunt uw betaalwijze per polis makkelijk en snel aanpassen via dela.nl/mijndela.

Veelgestelde vragen over corona en uw DELA-verzekering

Heeft een overlijden als gevolg van het coronavirus gevolgen voor mijn verzekering?

DELA UitvaartPlan

Met een DELA UitvaartPlan bent u verzekerd van een uitvaart. Dit geldt ook bij een overlijden als gevolg van het coronavirus. Bij het regelen van de uitvaart volgen we de instructies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), zoals hierboven is uitgelegd.

DELA LeefdoorPlan

Als de verzekerde met een DELA LeefdoorPlan overlijdt als gevolg van het coronavirus, gelden de normale voorwaarden. Er gelden geen speciale regels of uitzonderingen bij overlijden als gevolg van dit virus.

Zijn er alternatieven voor zaken die wel in het verzekerd pakket zitten maar die nu vanwege corona niet kunnen doorgaan?

Hieronder ziet u een overzicht van de onderdelen in het DELA UitvaartPlan in tijden van corona. Zoals u ziet, zijn de meeste diensten ongewijzigd. Voor de zaken die nu niet kunnen of die anders gaan, bieden we waar mogelijk een alternatief.

Meer toelichting over wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd vindt u hier

Overzicht onderdelen DELA UitvaartPlan in tijden van corona

Onderdelen DELA UitvaartPlan
in diensten

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Vervoer overledene naar uitvaartcentrum

Ongewijzigd

 

Regelen formaliteiten

Ongewijzigd

 

Regelgesprek met nabestaande(n)

Thuis, op een DELA-locatie of online via videobellen

 

Rouwkaarten

Ongewijzigd

 

Verzorging overledene

Ongewijzigd

 

Kist

Ongewijzigd

 

Opbaring

Thuisopbaring: ongewijzigd

Opbaring in zorginstelling: afhankelijk van de regels van de instelling.

 

 

 

Rouwbezoek

Minder gasten mogelijk door 1,5 meter afstand houden

 

Rouwvervoer

Ongewijzigd

 

Aula, dienst

Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn verschilt per locatie. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.

Rijdend de laatste groet brengen op 20 locaties (drive through-condoleance)

Herinneringsbijeenkomst op later moment voor alle nabestaanden

Extra: Livestream om op afstand mee te kijken + USB-stick met video-opname (€ 95)

Foto-/videopresentatie in aula

Ongewijzigd

 

Ondersteunende DELA-medewerkers

Ongewijzigd

 

Cremeren/begraven

Ongewijzigd

 

Vrij besteedbaar bedrag
(minimaal 634 euro)

Ongewijzigd

Asbus ophalen

Ongewijzigd

Asbus thuis laten bezorgen is mogelijk

Asverstrooiing

Ongewijzigd

 

 

Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten

Onderdelen

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart

Aantal personen in overleg

 

Horecavoorzieningen

Ongewijzigd

 

Grafsteen

Ongewijzigd

 

Rouwbloemen bij uitvaart

Ongewijzigd

 

Herinneringsproducten

Ongewijzigd

 

Zijn er gevolgen voor mijn DELA UitvaartPlan bij overlijden aan corona in het buitenland?

Als een verzekerde overlijdt als gevolg van het coronavirus, dan is die verzekerd van een uitvaart in Nederland, of van een geldbedrag. Het maakt hierbij niet uit waar ter wereld het overlijden plaatsvindt. Het vervoer van de overledene vanuit het buitenland is niet altijd mee verzekerd.

Hiervoor geldt:

  • Is het negatieve reisadvies bij het begin van de reis bekend? Dan is het vervoer van de overledene terug naar Nederland niet verzekerd.
  • Kwam er een negatief reisadvies tijdens het verblijf in het buitenland? Dan is het vervoer naar Nederland wél verzekerd.

Veelgestelde vragen van de Rijksoverheid

Richtlijnen RIVM voor de Uitvaartbranche

Over Mijn DELA

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
U kunt uw persoonlijke gegevens makkelijk en snel aanpassen via dela.nl/mijndela/persoonsgegevens

 

 

Hoe maak ik een Mijn DELA-account aan?

Maak makkelijk en snel een Mijn DELA-account aan via dela.nl/registratie. Het aanmelden gaat als volgt:

  • Vul het registratieformulier in;
  • U ontvangt een e-mail met een activatielink;
  • Klik op de activatielink. U heeft nu toegang tot Mijn DELA.

Heeft u al een account? Dan kunt u inloggen via dela.nl/login

Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Wat moet ik doen?
U kunt via dela.nl/vergeten/inloggegevens uw inloggegevens opvragen. U ontvangt dan een e-mail met uw gebruikersnaam
en een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Wanneer is mijn polis zichtbaar in Mijn DELA?

Uw polis is drie werkdagen na het ingaan van uw verzekering zichtbaar in Mijn DELA.

Let op: Uw polis is niet zichtbaar in Mijn DELA als:

  • u wel verzekerd bent, maar niet de polishouder bent van de polis;
  • u een uitvaartverzekering afgesloten heeft via een tussenpersoon.
Ik wil mijn polis per e-mail of per post ontvangen. Hoe pas ik dit aan?
U kunt uw voorkeur voor post en digitaal makkelijk via dela.nl/mijndela/persoonsgegevens aanpassen.

Ik heb een andere vraag

Heeft u nog een vraag of tip?

Wij helpen u graag snel en zo duidelijk mogelijk. Heeft u nog een vraag of tip? Dan staan hier enkele handige contactmogelijkheden.

 

Tip!

Laat uw naasten weten dat u een uitvaartverzekering afgesloten heeft. Het is een fijne gedachte voor u en uw naasten dat ze later geen zorgen hebben
over hoge uitvaartkosten en het regelen van een persoonlijk afscheid.

Chat met onze medewerkers

Chat met onze medewerkers