Veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan

Over mijn uitvaartverzekering

Waar ben ik voor verzekerd?

Dienstenverzekering
Het DELA UitvaartPlan in diensten bestaat uit een Dienstenverzekering en een aanvullende Geldverzekering voor extra wensen (vrij te besteden bedrag). Met de Dienstenverzekering zijn de basiszaken van uw uitvaart geregeld. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer en de opbaring van de overledene. Natuurlijk kunnen nabestaanden hiervan afwijken.

Geldverzekering
Met het DELA UitvaartPlan in geld wordt er een alleen bedrag uitgekeerd bij overlijden. De nabestaanden ontvangen dit bedrag om zelf de uitvaart te regelen.

Wilt u precies weten waarvoor u verzekerd bent?
U kunt uw verzekering makkelijk bekijken via dela.nl/mijndela. Let op: uw polis is drie werkdagen na het ingaan van uw verzekering zichtbaar in Mijn DELA.

 

Hoe is mijn eerste premie opgebouwd?

DELA brengt naast uw premie eenmalig poliskosten in rekening van € 3,50. De distributiekosten zijn eenmalig € 16,80. Deze brengen wij in de eerste 10 jaren tegelijk met de premie in rekening. Dit is € 0,14 per maand. 

U heeft gekozen om de premie per maand, kwartaal, half jaar of per jaar te betalen. Als u niet voor een maandelijkse betaling gekozen heeft, krijgt u korting:

  • 5,3% korting bij jaarbetaling;
  • 3,4% korting bij halfjaarlijkse betaling;
  • 2,27% korting bij betaling per kwartaal.

Wilt u uw betaaltermijn aanpassen? Regel dit makkelijk en snel via dela.nl/mijndela.

 

Wanneer wordt mijn eerste premie afgeschreven?

Wij schrijven de premie rond de 25e van de maand van uw rekening af. U betaalt een periode vooruit.

  • Per maand: de afschrijving is rond de 25e van iedere maand.
  • Per kwartaal: de afschrijving is rond de 25e van maart, juni, september en december.
  • Per half jaar: de afschrijving is rond de 25e van juni en december.
  • Per jaar: de afschrijving is rond de 25e van december.
Waar kan ik mijn betaalwijze aanpassen?
U kunt uw betaalwijze per polis makkelijk en snel aanpassen via dela.nl/mijndela.

Veelgestelde vragen over corona en uw DELA-verzekering

Heeft een overlijden als gevolg van het coronavirus gevolgen voor mijn verzekering?

DELA UitvaartPlan

Met een DELA UitvaartPlan bent u verzekerd van een uitvaart. Dit geldt ook bij een overlijden als gevolg van het coronavirus. Bij het regelen van de uitvaart volgen we de instructies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), zoals hierboven is uitgelegd.

DELA LeefdoorPlan

Als de verzekerde met een DELA LeefdoorPlan overlijdt als gevolg van het coronavirus, gelden de normale voorwaarden. Er gelden geen speciale regels of uitzonderingen bij overlijden als gevolg van dit virus.

Zijn er alternatieven voor zaken die wel in het verzekerd pakket zitten maar die nu vanwege corona niet kunnen doorgaan?

Hieronder ziet u een overzicht van de onderdelen in het DELA UitvaartPlan in tijden van corona. Zoals u ziet, zijn de meeste diensten ongewijzigd. Voor de zaken die nu niet kunnen of die anders gaan, bieden we waar mogelijk een alternatief.

Meer toelichting over wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd vindt u hier

Overzicht verzekerde onderdelen DELA

Onderdelen DELA UitvaartPlan
in diensten

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Vervoer overledene naar uitvaartcentrum

Ongewijzigd

 

Regelen formaliteiten

Ongewijzigd

 

Regelgesprek met nabestaande(n)

Via videobellen

 

Rouwkaarten

Ongewijzigd

 

Laatste verzorging

​Verzorging in een uitvaartcentrum zonder aanwezigheid van familieleden. Na de verzorging thuis opbaren is wel mogelijk.

 

Uitvaartkist

Ongewijzigd

 

Opbaring

Opbaring in een uitvaartcentrum of thuis in een uitvaartkist of lijkwade.

Opbaring in zorginstelling: afhankelijk van de regels van de instelling.

 

Rouwbezoek

Maximaal 6 gasten tegelijk vanwege 1,5 meter afstand

 

Rouwvervoer

Ongewijzigd

 

Aula, dienst

Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn verschilt per locatie.

Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.

Extra: Livestream om op afstand mee te kijken + 1 USB-stick met video-opname (99 euro)
(zie de veelgestelde vragen over livestreaming voor de locaties)

Ondersteunende DELA-medewerkers

Ongewijzigd

 

Cremeren/begraven

Ongewijzigd

 

Vrij besteedbaar bedrag
(minimaal 651 euro)

Ongewijzigd

Asbus ophalen

Aantal personen in overleg

 

Asverstrooiing

Ongewijzigd, zolang er 1,5 m afstand gehouden kan worden.

 

 

Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten

Onderdelen

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart

Aantal personen in overleg

 

Horecavoorzieningen

Ongewijzigd

 

Grafsteen

Ongewijzigd

 

Rouwbloemen bij uitvaart

Ongewijzigd

 

Herinneringsproducten

Ongewijzigd

 

Zijn er gevolgen voor mijn DELA UitvaartPlan bij overlijden aan corona in het buitenland?

Als een verzekerde overlijdt als gevolg van het coronavirus, dan is die verzekerd van een uitvaart in Nederland, of van een geldbedrag. Het maakt hierbij niet uit waar ter wereld het overlijden plaatsvindt. Het vervoer van de overledene vanuit het buitenland is niet altijd mee verzekerd.

Hiervoor geldt:

  • Is het negatieve reisadvies bij het begin van de reis bekend? Dan is het vervoer van de overledene terug naar Nederland niet verzekerd.
  • Kwam er een negatief reisadvies tijdens het verblijf in het buitenland? Dan is het vervoer naar Nederland wél verzekerd.

Veelgestelde vragen van de Rijksoverheid

Richtlijnen RIVM voor de Uitvaartbranche

Over Mijn DELA

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
U kunt uw persoonlijke gegevens makkelijk en snel aanpassen via dela.nl/mijndela/persoonsgegevens

 

 

Hoe maak ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken. Dat is degene die de verzekering heeft afgesloten. 

U maakt een Mijn DELA-account aan via www.dela.nl/registratie

U vult daar uw geboortedatum, polisnummer en e-mailadres in en klikt op account aanmaken. 
U ontvangt een e-mail met een link om uw account te activeren. 
U kiest een wachtwoord en vult uw mobiele telefoonnummer in. 
Daarna vult u de persoonlijke code in die u ontvangt per sms. Uw account is aangemaakt.

Let op: heeft u uw verzekering afgesloten via een tussenpersoon? Dan kunt u uw polis niet via Mijn DELA bekijken. Voor vragen over uw verzekering kunt u terecht bij uw adviseur. De contactgegevens staan op uw polis.

 

 
Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Wat moet ik doen?
U kunt hier uw inloggegevens opvragen. U vult eerst uw e-mailadres in. Daarna krijgt u een e-mail met een link waarmee u een nieuw wachtwoord kunt kiezen. 
Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen. En nu?
• De e-mail wordt automatisch verstuurd. Soms duurt het even voordat u deze ontvangt. 
• Controleer uw map met ongewenste berichten. Soms komt de e-mail daarin terecht.

Heeft u geen e-mail ontvangen? Neem dan contact op met onze Klantenservice via 040 260 16 39. 
 
Wanneer is mijn polis zichtbaar in Mijn DELA?

Uw polis is drie werkdagen na het ingaan van uw verzekering zichtbaar in Mijn DELA.

Let op: Uw polis is niet zichtbaar in Mijn DELA als:

  • u wel verzekerd bent, maar niet de polishouder bent van de polis;
  • u een uitvaartverzekering afgesloten heeft via een tussenpersoon.

Ik heb een andere vraag

Heeft u nog een vraag of tip?

Wij helpen u graag snel en zo duidelijk mogelijk. Heeft u nog een vraag of tip? Dan staan hier enkele handige contactmogelijkheden.

 

Tip!

Laat uw naasten weten dat u een uitvaartverzekering afgesloten heeft. Het is een fijne gedachte voor u en uw naasten dat ze later geen zorgen hebben
over hoge uitvaartkosten en het regelen van een persoonlijk afscheid.

Chat met onze medewerkers

Chat met onze medewerkers