Veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan
Over mijn uitvaartverzekering
Dienstenverzekering
Het DELA UitvaartPlan in diensten bestaat uit een Dienstenverzekering en een aanvullende Geldverzekering voor extra wensen (vrij te besteden bedrag). Met de Dienstenverzekering zijn de basiszaken van uw uitvaart geregeld. Denk bijvoorbeeld aan het vervoer en de opbaring van de overledene. Natuurlijk kunnen nabestaanden hiervan afwijken.
Geldverzekering
Met het DELA UitvaartPlan in geld wordt er een alleen bedrag uitgekeerd bij overlijden. De nabestaanden ontvangen dit bedrag om zelf de uitvaart te regelen.
Wilt u precies weten waarvoor u verzekerd bent?
U kunt uw verzekering makkelijk bekijken via dela.nl/mijndela. Let op: uw polis is drie werkdagen na het ingaan van uw verzekering zichtbaar in Mijn DELA.
DELA brengt naast uw premie eenmalig poliskosten in rekening van € 3,50. De distributiekosten zijn eenmalig € 13,20. Deze brengen wij in de eerste 10 jaren tegelijk met de premie in rekening. Dit is € 0,11 per maand.
U heeft gekozen om de premie per maand, kwartaal, half jaar of per jaar te betalen. Als u niet voor een maandelijkse betaling gekozen heeft, krijgt u korting:
- 5,3% korting bij jaarbetaling;
- 3,4% korting bij halfjaarlijkse betaling;
- 2,27% korting bij betaling per kwartaal.
Wilt u uw betaaltermijn aanpassen? Regel dit makkelijk en snel via dela.nl/mijndela.
Wij schrijven de premie rond de 25e van de maand van uw rekening af. U betaalt een periode vooruit.
- Per maand: de afschrijving is rond de 25e van iedere maand.
- Per kwartaal: de afschrijving is rond de 25e van maart, juni, september en december.
- Per half jaar: de afschrijving is rond de 25e van juni en december.
- Per jaar: de afschrijving is rond de 25e van december.
Veelgestelde vragen over corona en uw DELA-verzekering
DELA UitvaartPlan
Met een DELA UitvaartPlan bent u verzekerd van een uitvaart. Dit geldt ook bij een overlijden als gevolg van het coronavirus. Bij het regelen van de uitvaart volgen we de instructies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), zoals hierboven is uitgelegd.
DELA LeefdoorPlan
Als de verzekerde met een DELA LeefdoorPlan overlijdt als gevolg van het coronavirus, gelden de normale voorwaarden. Er gelden geen speciale regels of uitzonderingen bij overlijden als gevolg van dit virus.
Hieronder ziet u een overzicht van de onderdelen in het DELA UitvaartPlan in tijden van corona. Zoals u ziet, zijn de meeste diensten ongewijzigd. Voor de zaken die nu niet kunnen of die anders gaan, bieden we waar mogelijk een alternatief.
Meer toelichting over wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd vindt u hier.
Overzicht onderdelen DELA UitvaartPlan in tijden van corona
Onderdelen DELA UitvaartPlan |
Hoe gaat dat nu? |
Beschikbaar alternatief |
Vervoer overledene naar uitvaartcentrum |
Ongewijzigd |
|
Regelen formaliteiten |
Ongewijzigd |
|
Regelgesprek met nabestaande(n) |
Via videobellen |
|
Rouwkaarten |
Ongewijzigd |
|
Verzorging overledene |
Verzorgen in een uitvaartcentrum, niet thuis. Na de verzorging thuis opbaren is wel mogelijk. |
|
Kist |
Ongewijzigd |
|
Opbaring |
Thuisopbaring en opbaring in een DELA-locatie is mogelijk. Opbaring in zorginstelling: afhankelijk van de regels van de instelling. |
|
Rouwbezoek |
Maximaal 6 gasten tegelijk vanwege 1,5 meter afstand |
|
Rouwvervoer |
Ongewijzigd |
|
Aula, dienst |
Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn verschilt per locatie. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen |
Rijdend de laatste groet brengen op 20 locaties (drive through-condoleance) Extra: Livestream om op afstand mee te kijken + 1 USB-stick met video-opname (95 euro) |
Ondersteunende DELA-medewerkers |
Ongewijzigd |
|
Cremeren/begraven |
Ongewijzigd |
|
Vrij besteedbaar bedrag |
Ongewijzigd |
|
Asbus ophalen |
Maximaal 2 personen |
|
Asverstrooiing |
Maximaal 2 personen, excl. kinderen en personeel |
|
Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten
Onderdelen |
Hoe gaat dat nu? |
Beschikbaar alternatief |
Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart |
Aantal personen in overeg |
|
Horecavoorzieningen |
Aangepast horeca-aanbod |
|
Grafsteen |
Ongewijzigd |
|
Rouwbloemen bij uitvaart |
Ongewijzigd |
|
Herinneringsproducten |
Ongewijzigd |
|
Als een verzekerde overlijdt als gevolg van het coronavirus, dan is die verzekerd van een uitvaart in Nederland, of van een geldbedrag. Het maakt hierbij niet uit waar ter wereld het overlijden plaatsvindt. Het vervoer van de overledene vanuit het buitenland is niet altijd mee verzekerd.
Hiervoor geldt:
- Is het negatieve reisadvies bij het begin van de reis bekend? Dan is het vervoer van de overledene terug naar Nederland niet verzekerd.
- Kwam er een negatief reisadvies tijdens het verblijf in het buitenland? Dan is het vervoer naar Nederland wél verzekerd.
Over Mijn DELA
Maak makkelijk en snel een Mijn DELA-account aan via dela.nl/registratie. Het aanmelden gaat als volgt:
- Vul het registratieformulier in;
- U ontvangt een e-mail met een activatielink;
- Klik op de activatielink. U heeft nu toegang tot Mijn DELA.
Heeft u al een account? Dan kunt u inloggen via dela.nl/login.
en een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.
Uw polis is drie werkdagen na het ingaan van uw verzekering zichtbaar in Mijn DELA.
Let op: Uw polis is niet zichtbaar in Mijn DELA als:
- u wel verzekerd bent, maar niet de polishouder bent van de polis;
- u een uitvaartverzekering afgesloten heeft via een tussenpersoon.
Ik heb een andere vraag
Wij helpen u graag snel en zo duidelijk mogelijk. Heeft u nog een vraag of tip? Dan staan hier enkele handige contactmogelijkheden.
- Stel uw vraag via onze chat rechtsonder op deze pagina.
- Stel uw vraag via onze service-pagina.
- Vul dit formulier in als u door een medewerker teruggebeld wilt worden.
Tip!
Laat uw naasten weten dat u een uitvaartverzekering afgesloten heeft. Het is een fijne gedachte voor u en uw naasten dat ze later geen zorgen hebbenover hoge uitvaartkosten en het regelen van een persoonlijk afscheid.