Veelgestelde vragen over uw nieuwe polis

De drie meestgestelde vragen over uw nieuwe polis

Waar ben ik voor verzekerd?

Uw DELA UitvaartPlan bestaat uit een Geldverzekering. Bij een overlijden betalen wij de kosten van de uitvaart tot en met het bedrag waarvoor u bent verzekerd  (vrij te besteden bedrag). Verzorgt DELA de uitvaart niet? Dan keren wij het bedrag uit aan degene(n) die daar recht op heeft, de begunstigde(n) van de verzekering. Met dat bedrag kunnen zij (een deel van) de uitvaart betalen.  

Waarom krijg ik een nieuwe polis?
Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaartverzekering. Er staat op waarvoor u verzekerd bent, wie er verzekerd zijn en wat uw nieuwe premie is vanaf 1 januari 2020.
Kan ik mijn polis digitaal ontvangen?

Meestal kunt u uw nieuwe polis ook digitaal ontvangen. Heeft u een Mijn DELA-account? Dan kunt u na het inloggen bij 'Mijn contactvoorkeuren' aangeven dat u uw polis voortaan graag digitaal wilt ontvangen. Heeft u nog geen Mijn DELA-account? Dan maakt u makkelijk een Mijn DELA-account aan.

Let op! U kunt uw nieuwe polis niet digitaal ontvangen als u uw verzekering heeft afgesloten via een onafhankelijk financieel adviseur. U kunt uw polis dan ook niet bekijken of aanpassen in Mijn DELA.

Over uw verzekering

Waarom is de premie aangepast?

De premie stijgt op 1 januari 2020 met 3,02%. U betaalt meer premie omdat de kosten van een uitvaart stijgen. Uw premie zou dit jaar eigenlijk met 3,95% moeten stijgen. Met de winstdelingsregeling die bij uw verzekering hoort, zorgen wij ervoor dat uw nieuwe premie minder stijgt.

Waarom is het verzekerd bedrag (vrij te besteden bedrag) aangepast?

Wij verhogen het bedrag waarvoor u verzekerd bent (vrij te besteden bedrag) op 1 januari 2020. Dit doen wij omdat de kosten van een uitvaart stijgen. Het bedrag waarvoor u bent verzekerd (vrij te besteden bedrag) stijgt automatisch mee. Uw uitvaartverzekering is hierdoor waardevast.

Waarom stijgen de uitvaartkosten?

Een uitvaart wordt duurder, omdat de kosten van bijvoorbeeld een graf of een uitvaartkist stijgen. Met de uitvaartkostenwijzer kunt u berekenen wat een uitvaart ongeveer kost.

Veelgestelde vragen over corona en uw DELA-verzekering

Heeft een overlijden als gevolg van het coronavirus gevolgen voor mijn verzekering?

DELA UitvaartPlan

Met een DELA UitvaartPlan bent u verzekerd van een uitvaart. Dit geldt ook bij een overlijden als gevolg van het coronavirus. Bij het regelen van de uitvaart volgen we de instructies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), zoals hierboven is uitgelegd.

DELA LeefdoorPlan

Als de verzekerde met een DELA LeefdoorPlan overlijdt als gevolg van het coronavirus, gelden de normale voorwaarden. Er gelden geen speciale regels of uitzonderingen bij overlijden als gevolg van dit virus.

Zijn er alternatieven voor zaken die wel in het verzekerd pakket zitten maar die nu vanwege corona niet kunnen doorgaan?

Hieronder ziet u een overzicht van de onderdelen in het DELA UitvaartPlan in tijden van corona. Zoals u ziet, zijn de meeste diensten ongewijzigd. Voor de zaken die nu niet kunnen of die anders gaan, bieden we waar mogelijk een alternatief.

Meer toelichting over wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd vindt u hier

Overzicht onderdelen DELA UitvaartPlan in tijden van corona

Onderdelen DELA UitvaartPlan
in diensten

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Vervoer overledene naar uitvaartcentrum

Ongewijzigd

 

Regelen formaliteiten

Ongewijzigd

 

Regelgesprek met nabestaande(n)

Thuis, op een DELA-locatie of online via videobellen

 

Rouwkaarten

Ongewijzigd

 

Verzorging overledene

Ongewijzigd

 

Kist

Ongewijzigd

 

Opbaring

Thuisopbaring: ongewijzigd

Opbaring in zorginstelling: afhankelijk van de regels van de instelling.

 

 

 

Rouwbezoek

Minder gasten mogelijk door 1,5 meter afstand houden

 

Rouwvervoer

Ongewijzigd

 

Aula, dienst

Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn verschilt per locatie. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.

Rijdend de laatste groet brengen op 20 locaties (drive through-condoleance)

Herinneringsbijeenkomst op later moment voor alle nabestaanden

Extra: Livestream om op afstand mee te kijken + USB-stick met video-opname (€ 95)

Foto-/videopresentatie in aula

Ongewijzigd

 

Ondersteunende DELA-medewerkers

Ongewijzigd

 

Cremeren/begraven

Ongewijzigd

 

Vrij besteedbaar bedrag
(minimaal 634 euro)

Ongewijzigd

Asbus ophalen

Ongewijzigd

Asbus thuis laten bezorgen is mogelijk

Asverstrooiing

Ongewijzigd

 

 

Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten

Onderdelen

Hoe gaat dat nu?

Beschikbaar alternatief

Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart

Vanaf 2 juni mogelijk onder voorwaarden
(aantal personen in overleg, aangepast horeca-aanbod)

 

Horecavoorzieningen

Vanaf 2 juni mogelijk voor informeel samenzijn na afloop

 

Grafsteen

Ongewijzigd

 

Rouwbloemen bij uitvaart

Ongewijzigd

 

Herinneringsproducten

Ongewijzigd

 

Zijn er gevolgen voor mijn DELA UitvaartPlan bij overlijden aan corona in het buitenland?

Als een verzekerde overlijdt als gevolg van het coronavirus, dan is die verzekerd van een uitvaart in Nederland, of van een geldbedrag. Het maakt hierbij niet uit waar ter wereld het overlijden plaatsvindt. Het vervoer van de overledene vanuit het buitenland is niet altijd mee verzekerd.

Hiervoor geldt:

  • Is het negatieve reisadvies bij het begin van de reis bekend? Dan is het vervoer van de overledene terug naar Nederland niet verzekerd.
  • Kwam er een negatief reisadvies tijdens het verblijf in het buitenland? Dan is het vervoer naar Nederland wél verzekerd.

Veelgestelde vragen van de Rijksoverheid

Richtlijnen RIVM voor de Uitvaartbranche

Over uw verzekering aanpassen

Wie mag de verzekering aanpassen?

Alleen de verzekeringnemer mag de verzekering aanpassen. Dit kan via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna wijzigt u makkelijk uw verzekering.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u u uw verzekering via uw financieel adviseur laten aanpassen. U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Hoe kan ik mijn partner meeverzekeren?

U kunt uw partner meeverzekeren door hem of haar op uw polis bij te schrijven via Mijn DELA. Bijschrijven op de polis kan tot een leeftijd van 75 jaar. Wij stellen daarbij een paar gezondheidsvragen.

Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw partner makkelijk bij op uw polis.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u het meeverzekeren van uw partner via uw financieel adviseur regelen.  U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken?

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een nieuw bedrag van minimaal € 634 te verzekeren. Voor het premievrij maken, betaalt u € 90. Deze kosten verrekenen we met de waarde van de verzekering.

Maakt u uw verzekering premievrij? Dan betaalt u geen premie meer. U blijft wel verzekerd, maar voor een lager bedrag. Bij een overlijden keren wij het bedrag van de Geldverzekering uit aan degene(n) die daar recht op heeft, de begunstigde(n). Let op! Dit bedrag is mogelijk niet genoeg voor uw uitvaartwensen.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan stopzetten (afkopen)?
De einddatum van de verzekering is de datum van overlijden van een verzekerde. U kunt uw verzekering eerder stopzetten. We noemen dit afkopen. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaartkosten. De eventuele afkoopwaarde maken we over naar uw rekening. De afkoopwaarde is de waarde van uw verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij gedeeltelijke afkoop zijn de afkoopkosten € 90. 

Over Mijn DELA

Hoe vraag ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken via dela.nl/registratie. U vult daar de volgende gegevens in:

  • Geboortedatum (van de verzekeringnemer)
  • Polisnummer
  • E-mailadres
  • Een eigen wachtwoord

U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten.

Let op! Heeft u uw verzekering(en) gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u geen Mijn DELA-account aanmaken. U kunt uw verzekering(en)  bekijken en/of aanpassen via uw onafhankelijk financieel adviseur.

Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Waar kan ik die opvragen?

Had u voor 26 maart 2015 al een Mijn DELA-account? Dan is uw e-mailadres uw gebruikersnaam.
Bent u uw inloggegevens vergeten? Dan kunt u de inloggegevens opvragen.    

Waar staat mijn nieuwe polis in Mijn DELA?

Zodra u in Mijn DELA bent ingelogd, vindt u de nieuwe polis van uw uitvaartverzekering bij 'Belangrijke documenten'.

Andere vragen

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?

Ja, tijdens de zwangerschap is uw baby automatisch meeverzekerd. Uw baby is dan verzekerd voor het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering), als DELA de uitvaart regelt en verzorgt. Dat geldt ook bij een zwangerschap van minder dan 24 weken.

Na de geboorte heeft u 60 dagen de tijd om uw kind op uw polis bij te schrijven.  Dit regelt u makkelijk en snel via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw kind makkelijk bij op uw polis.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u het meeverzekeren van uw kind via uw financieel adviseur regelen. U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Zijn kinderen automatisch meeverzekerd?

Kinderen zijn tot en met twee maanden na de geboorte automatisch meeverzekerd voor het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering). Het is dus belangrijk dat u uw kind(eren) op tijd op uw polis bijschrijft. Wij stellen daarbij soms een paar gezondheidsvragen.

Het bijschrijven van uw kind regelt u makkelijk en snel via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw kind makkelijk bij op uw polis.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u het meeverzekeren van uw kind via uw financieel adviseur regelen.  U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Waar kan ik de wensen voor een uitvaart invullen?

U kunt uw uitvaartwensen invullen in Mijn uitvaartwensen. Bij een overlijden is dit een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of opslaan op uw computer.

Hoe kan ik mijn uitvaartwensen veranderen?

Voor het aanpassen van uw uitvaartwensen gaat u naar Mijn DELA. Ga daar naar 'Mijn Uitvaartwensen' om uw wensen aan te passen. Bij een overlijden is 'Mijn Uitvaartwensen' een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of opslaan op uw computer.

Staat uw vraag er niet bij?

Stel uw vraag aan ons. Wij helpen u graag!