Vragen over uw nieuwe polis

De meestgestelde vragen op dit moment

Waar ben ik voor verzekerd?

Met het DELA UitvaartPlan regelt en verzorgt DELA uw uitvaart. Deze uitvaartverzekering bestaat uit een Dienstenverzekering en een Geldverzekering. Met de Dienstenverzekering bent u verzekerd voor een basispakket aan uitvaartdiensten. Met de Geldverzekering heeft u een vrij te besteden bedrag voor extra wensen. Bijvoorbeeld een luxe uitvaartkist. Bekijk ook hieronder ons YouTube-filmpje. Daarin geven we antwoord op de meestgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan.

Wat verandert er in de voorwaarden?
Vanaf 1 januari 2024 vervalt de mogelijkheid om een vooruitkering aan te vragen. Lees hier meer over de aanpassing in de algemene voorwaarden. 
Waarom stijgen de uitvaartkosten?

In het DELA UitvaartPlan zit een Dienstenverzekering. Daarmee bent u verzekerd van een basispakket aan uitvaartdiensten. De prijzen van de onderdelen van dit pakket veranderen elk jaar. De uitvaartkosten voor 2024 stijgen onder andere doordat de vervoerskosten, graf -en crematiekosten en personeelskosten zijn gestegen.

 

Waarom krijg ik een nieuwe polis?
Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaartverzekering. Er staat op wie er verzekerd zijn en waarvoor u verzekerd bent vanaf 1 januari 2024.
Waar kan ik aangeven hoe ik mijn polis wil ontvangen?
Heeft u een Mijn DELA-account? Dan kunt u na het inloggen via 'Mijn gegevens' bij 'Mijn contactvoorkeuren' aangeven hoe u uw nieuwe polis voortaan wilt ontvangen: digitaal via Mijn DELA of per post. Heeft u nog geen Mijn DELA-account? Maak dan makkelijk een Mijn DELA-account aan.

Let op! U kunt uw nieuwe polis niet digitaal ontvangen als u uw verzekering heeft afgesloten via een financieel adviseur. U kunt uw polis dan ook niet bekijken of aanpassen in Mijn DELA. Wilt u uw verzekering of gegevens aanpassen? Dat kan via uw adviseur. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis. 
Waarom staan er twee verschillende datums in mijn polis en brief?

Het kan zijn dat u op de polis een andere ingangsdatum ziet staan dan in de brief. Bijvoorbeeld: in de brief ziet u de nieuwe premie vanaf 1 januari 2023 en op de polis ziet u een andere ingangsdatum. De twee datums verschillen van elkaar, omdat uw distributiekosten gaan vervallen (bijvoorbeeld vanaf 1 juli 2023). Uw distributiekosten zijn afbetaald en uw premie is daarom aangepast.

Over uw verzekering

Hoe zit het met mijn verzekering als coƶperatie DELA de uitvaart niet verzorgt?

Nabestaanden kiezen soms voor een andere uitvaartondernemer dan DELA. Bij het DELA UitvaartPlan Basis, Plus of Flexibel ontvangen ze dan in plaats van onze diensten een beperkte vergoeding. Voor 2024 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.673. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.953 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 720 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 720 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.953.

Als je nu al weet dat een andere uitvaartverzorger dan DELA de uitvaart gaat verzorgen, dan kun je beter kiezen voor een DELA UitvaartPlan Geld. Het bedrag dat je met een DELA UitvaartPlan Geld verzekert, keren we volledig uit.

Waarom is de waarde van de verzekering aangepast?
Wij verhogen de verzekerde waarde van uw verzekering op 1 januari 2024 zodat u altijd kunt rekenen op het uitvaartdienstenpakket dat u heeft verzekerd. Dit doen wij omdat, de kosten van een uitvaart stijgen. De verzekerde waarde van uw verzekering stijgt automatisch mee met de uitvaartkosten. Uw uitvaartverzekering is hierdoor waardevast.
Wat is het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering)?
Het vrij te besteden bedrag is het bedrag waarvoor u bent verzekerd voor uitvaartwensen die niet in het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering) zitten. U kunt dit bedrag gebruiken voor extra wensen, zoals een koffietafel, een luxe kist, bloemen of andere persoonlijke wensen. Op uw polis ziet u hoe hoog uw vrij te besteden bedrag is. Veranderen uw wensen? Dan kunt u een extra bedrag verzekeren. Hiervoor betaalt u premie. 

Wilt u een extra bedrag verzekeren? Regel het makkelijk via een terugbelverzoek met onze klantenservice.

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het vrij te besteden bedrag via uw adviseur laten aanpassen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis. 
Hoe hoog is het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering)?
U bepaalt zelf welk bedrag u verzekert (het vrij te besteden bedrag). Het minimale bedrag is € 720 in 2024. Op uw polis ziet u hoe hoog uw vrij te besteden bedrag is. Veranderen uw wensen? Dan kunt u een extra bedrag verzekeren. Hiervoor betaalt u premie. 

Wilt u een extra bedrag verzekeren? Regel het makkelijk via een terugbelverzoek met onze klantenservice. 

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het vrij te besteden bedrag via uw adviseur laten aanpassen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis. 

Over uw verzekering aanpassen

Wie mag de verzekering aanpassen?

Alleen de verzekeringnemer mag de verzekering aanpassen. Dat is degene die de verzekering heeft afgesloten. 

U past uw verzekering makkelijk en snel aan via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna wijzigt u makkelijk uw verzekering.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u u uw verzekering via uw financieel adviseur laten aanpassen. U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Kan ik het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering) stopzetten?

Nee, dat kan niet. Het vrij te besteden bedrag is een vast onderdeel van uw uitvaartverzekering. Dit bedrag is voor extra uitvaartwensen, zoals een koffietafel, een luxe kist of andere persoonlijke wensen. U ziet op uw polis hoe hoog het vrij te besteden bedrag is. Wordt het bedrag na een overlijden niet of slechts voor een deel gebruikt? Dan keren wij (de rest van) het vrij te besteden bedrag uit aan degene(n) die daar recht op heeft: de begunstigde(n).

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan stopzetten (afkopen)?

De einddatum van de verzekering is de datum van overlijden van een verzekerde. U kunt de verzekering eerder stopzetten. We noemen dit afkopen. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaartkosten. De eventuele afkoopwaarde maken we over naar uw rekening. De afkoopwaarde is de waarde van uw verzekering min de afkoopkosten van € 150. Koopt u alleen uw Diensten- óf Geldverzekering af, dan betaalt u hiervoor € 90. 

U kunt opzeggen per premievervaldatum. Dit is de datum waarop de premie moet worden betaald. Het verzoek om de verzekering op te zeggen moeten wij een maand voor de premievervaldatum hebben binnengekregen. Bijvoorbeeld: u betaalt elk jaar de premie op 1 juli, dan hebben wij het verzoek tot opzegging uiterlijk 1 juni nodig. 

Let op: zet u de hele verzekering stop? Dan bent u niet langer verzekerd voor een uitvaart. Dit betekent dat u de kosten van een uitvaart zelf moet betalen.

 

Over Mijn DELA

Hoe vraag ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken. Dat is degene die de verzekering heeft afgesloten. 

U maakt een Mijn DELA-account aan via Mijn DELA. Vult u daar uw gegevens in en klik op 'account aanmaken'. U ontvangt een e-mail met een link om uw account te activeren. Kies een wachtwoord en vul uw mobiele nummer in. Daarna vult u de persoonlijke code in, die u ontvangt per sms. Uw account is aangemaakt. 

Let op! Heeft u uw verzekering(en) afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u geen Mijn DELA-account aanmaken. U kunt uw verzekering(en) bekijken en/of aanpassen via uw adviseur. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis.
Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Waar kan ik die opvragen?

Had u voor 26 maart 2015 al een Mijn DELA-account? Dan is uw e-mailadres uw gebruikersnaam.
Bent u uw inloggegevens vergeten? Dan kunt u hier de inloggegevens opvragen.    

Hoe werkt inloggen in Mijn DELA?

Mijn DELA is extra beveiligd met inloggen in twee stappen: 

1. U logt eerst in met uw e-mailadres en wachtwoord. Het nieuwe wachtwoord bestaat uit minimaal 12 karakters. Zo is uw wachtwoord veilig en sterk.
2. Als extra beveiliging vult u een persoonlijke code in die u via sms ontvangt. Hiervoor hebben we uw mobiele nummer nodig.

Lees hier meer informatie over inloggen in twee stappen

 
Waar staat mijn nieuwe polis in Mijn DELA?

Zodra u in Mijn DELA bent ingelogd, vindt u de nieuwe polis van uw uitvaartverzekering bij 'Belangrijke documenten'.

Andere vragen

Waar kan ik mijn uitvaartwensen invullen?

U kunt uw uitvaartwensen invullen in 'Mijn uitvaartwensen'. Dit is een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen bewaren in Mijn DELA. Of printen of opslaan op uw computer.

Hoe kan ik mijn uitvaartwensen aanpassen?

Voor het aanpassen van uw uitvaartwensen gaat u naar Mijn DELA. Daar gaat u naar 'Mijn uitvaartwensen' en geeft u door wat u wilt aanpassen.

'Mijn uitvaartwensen' is een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of opslaan op uw computer.

Staat uw vraag er niet bij?

Stel uw vraag aan ons. Wij helpen u graag!