Premie betalen en betalingsachterstand

Het kan gebeuren dat je een keer te laat bent met betalen of dat er net niet genoeg geld op je rekening staat op het moment dat DELA de premie wil afschrijven. Wij helpen je graag bij het overmaken van de premie of het oplossen van je betalingsachterstand. Wil je je gegevens aanpassen? Dit kan onderaan deze pagina.

Chat met onze medewerkers

Veelgestelde vragen en antwoorden over een betalingsachterstand

Waarom krijg ik een betalingsherinnering?

Er zijn een aantal redenen waarom je een betalingsherinnering van ons ontvangt:

  • Is de incasso mislukt? Dan wordt de incasso automatisch omgezet naar handmatige betaling. Meestal gebeurt dit als je niet genoeg op je rekening had staan op het moment van incasso. Is dat niet het geval? Neem dan contact op met je bank om na te gaan waarom de betaling niet lukt.
  • Heb je betaald na de datum die op de betalingsherinnering staat? Dan is dat kans groot dan je betaling en de herinneringsbrief elkaar hebben gekruist. Je hoeft niet nog een keer te betalen.
  • Heb je betaald vóór de datum die op de betalingsherinnering staat? Dan is de betaling niet goed verwerkt. Neem contact met ons op via e-mail of via tel. 040 260 16 36 en geef je polisnummer en betaalgegevens door. Wij kijken dan na wat er is gebeurd.
  • Heb je op dit moment niet genoeg op je rekening om te betalen? Bel dan onze klantenservice via tel. 040 260 16 36 om te bekijken of we een betalingsregeling kunnen afspreken.
Kan ik een betalingsregeling afspreken?

Je kunt samen met één van de medewerkers van onze Klantenservice bekijken of je een betaalafspraak kunt maken. Bel hiervoor naar 040 260 16 36.

Ik betaal per maand, maar op mijn factuur staat ineens een hoger bedrag. Hoe kan dit?

Betalen per maand is alleen mogelijk via automatische incasso. Omdat je betaalwijze is omgezet naar handmatig betalen, betaal je nu per kwartaal. Via Mijn DELA kun je dit aanpassen naar automatische incasso. Je kunt ook aangeven dat je dan weer per maand wilt betalen.


Wanneer moet ik mijn achterstand betaald hebben?
De datum waarop je op zijn laatst moet betalen staat op de factuur.
Wat als ik mijn betalingsregeling niet kan nakomen?
Kun je je betalingsregeling niet nakomen? Dan moeten wij de verzekering stopzetten. En ben je niet meer verzekerd voor je uitvaart.
Wanneer wordt de automatische betaling van mijn rekening afgeschreven?

Wij schrijven de premie rond de 25e van de maand van je rekening af. Je betaalt een periode vooruit.

Je betaalt per maand
De afschrijving is rond de 25e van iedere maand
Je betaalt per kwartaal
De afschrijving is rond de 25e van maart, juni, september en december
Je betaalt per half jaar
De afschrijving is rond de 25e van juni en december
Je betaalt per jaar
De afschrijving is rond de 25e van december
Kan ik mijn verzekering opzeggen als ik een betalingsachterstand heb?
Ja, je kunt je verzekering opzeggen als je een betalingsachterstand hebt. Je bent dan niet meer verzekerd voor je uitvaart. Als er een opgebouwde waarde is, dan wordt het openstaande bedrag daar eerst vanaf gehaald. Het bedrag wat over is, wordt verrekend met de kosten voor het opzeggen van de verzekering.
Wat gebeurt er met de opgebouwde waarde als mijn verzekering wordt stopgezet?
Onze Klantenservice kan je vertellen of je waarde hebt opgebouwd tijdens de verzekerde periode. Als er een opgebouwde waarde is, dan wordt de openstaande premieachterstand daar eerst vanaf gehaald. Het bedrag wat over is, wordt verrekend met de kosten voor het stopzetten van de verzekering. 

Is de waarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken we dit bedrag over naar je rekening. Je bent dan niet meer verzekerd voor je uitvaart.
 
Kan ik de uitvaartverzekering afkopen of stoppen?

De verzekering loopt totdat je overlijdt. Wil je de verzekering eerder stoppen? Hierbij geldt een termijn van ten minste een maand om dit te regelen. Je krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA berekent de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 150 afkoopkosten (€ 90 als je de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken we dit bedrag over naar je rekening. Je bent dan niet meer verzekerd voor je uitvaart.

Hoe lang moet ik premie betalen?
Je kunt kiezen: betalen tot aan je overlijden of betalen tot in het jaar dat je 65 wordt. In het laatste geval is de premie hoger, maar je hoeft na de aangegeven datum op de polis geen premie meer te betalen. Je bent in beide gevallen je hele leven lang verzekerd.
Ik kan voor mijn betaling kiezen voor een AcceptEmail. Wat is een AcceptEmail?

Een AcceptEmail is een digitaal betaalverzoek die je per e-mail ontvangt. Lees hier meer over AcceptEmail. Door middel van de betaalknop in een AcceptEmail kun je snel, veilig en gemakkelijk betalen. Vanuit de e-mail kun je meteen met bijvoorbeeld iDeal betalen. Tijdens het betalen zie je wie de begunstigde is en aan wie je het bedrag betaalt. De gekleurde status bovenin de e-mail laat zien of je al betaald heeft.

 

Betalen via AcceptEmail

Als je betaald hebt via een AcceptEmail, dan kleurt de betaalstatus (strook bovenaan de e-mail) direct van blauw naar groen. Zo weet je dat je betaald hebt en DELA ook. Heel overzichtelijk en duidelijk. Ben je te laat met betalen? Dan kleurt de strook van blauw naar rood. Bij de volgende betaalperiode krijg je dan een AcceptEmail met de nieuwe premie en met de achterstand.

 

 

 

 

Ik heb een e-mail over mijn betaling via AcceptEmail ontvangen. Is dit een e-mail van coöperatie DELA?

Ja, dat klopt. Je hebt e-mail ontvangen met een digitaal betaalverzoek, een AcceptEmail. Dit is de (nieuwe) manier van premie betalen. Geen papieren facturen meer. Maar makkelijk en snel betalen via een e-mail. Door middel van de betaalknop in de e-mail kun je direct de premie overmaken aan DELA.

 

 

 

Ik wil liever via automatische incasso betalen. Kan dit?
Wil je liever via automatische incasso betalen? Dit kun je makkelijk doen in Mijn DELA. Op deze servicepagina kun je inloggen en je wijziging doorgeven.
Ik ben gebeld over mijn betalingsachterstand. Ik herkende het telefoonnummer niet. Was dit DELA?

Je bent gebeld over je betaalachterstand. Door drukte bij de medewerkers van onze Klantenservice belt een externe partij namens DELA. Het telefoonnummer waardoor je wordt gebeld is 040 249 10 70.