• Klantenservice 040 260 16 36 Ma t/m vrij van 8.00 tot 20.00 uur.
  • Intermediair

Column: Klanten verwachten en verdienen een volledig advies

Door Vera Gommans - Het is de mantra van de moderne maatschappij, de wereld verandert. Bijzonder? Niet echt! De wereld verandert al zo lang als ze bestaat. Van organisaties, bedrijven en de mensen die er werken, wordt veel flexibiliteit en inventiviteit gevraagd. Want zeg nou eerlijk, anticiperen op de toekomst zorgt voor minder verrassingen en maakt je als adviseur sterker.

Toch leert de ervaring dat er één ding is wat nooit verandert. In al die jaren dat ik werkzaam ben als adviseur, is en blijft de klant koning. Die staat voor mij altijd centraal. Dit houdt in dat u een volledig advies geeft en ervoor zorgt dat ‘alle risico’s’ van je klant in kaart zijn gebracht.

Het in kaart brengen van de persoonlijke situatie van je klant is een must. Goed luisteren, inlevingsvermogen hebben en de juiste vragen stellen geven een goed beeld van wat je klant nodig heeft. Dat betekent dus ook dat je het met je klant ook altijd hebt over een uitvaartverzekering in een adviesgesprek. Noem mij dan maar een ‘ouderwetse adviseur’ maar een uitvaart hoort nou eenmaal bij het leven! Ik hoor dat diverse adviseurs de dialoog over uitvaartverzekeringen niet altijd aangaan in een adviesgesprek. Ik vermoed dat dit onder andere komt omdat het wettelijk niet verplicht is, het onderwerp soms lastig aankaarten is, het relatief veel werk en tijd kost terwijl de winstmarge uiteindelijk klein is op een uitvaartverzekering.

Voor mij hoort het bij de plicht/taak van een adviseur om je klant ervan bewust te maken, hoe belangrijk het is om ook over je uitvaart na te denken. Over het algemeen sluit je een uitvaartverzekering ook niet alleen af voor jezelf, maar juist voor je dierbare familie en vrienden. Je wilt toch geen probleem achterlaten! Het is niet altijd gemakkelijk om erover te beginnen met je klant, maar het is wel iets wat je bespreekbaar moet maken. Je dient als adviseur inzichtelijk te maken welke risico’s er zijn en je klant te adviseren hoe hij/zij deze risico’s zo goed mogelijk kan afdekken en op welke manieren dat dit mogelijk is.

Gelukkig zijn de klanten zich tegenwoordig bewuster van hun risico’s. Toch zie ik vaak dat de ‘uitvaartverzekering’ vergeten wordt. Mocht u het toevallig zijn vergeten, uw klant ontvangt een aparte rekening voor advies. Dat betekent ook dat een klant in vergelijking met vroeger veel beter beslagen ten ijs komt. Ze verwachten van jou een hoogwaardig en kwalitatief advies. Daar zit mijn toegevoegde waarde als adviseur. Voor mij is dat altijd zo geweest en dat mag nooit veranderen. Bij geen enkele adviseur. Dus schoenmaker blijf bij je leest. Ben de adviseur die je graag wilt zijn, behandel je klant zoals je zelf behandeld wilt worden en bied een volledig advies. Een advies met een uitvaartverzekering!

Je advies is pas volledig, als er ook naar de ‘laatste’ verzekering van het leven is gekeken!