• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 

Veilig opsturen van uw documenten

Bij DELA vragen we u soms om documenten naar ons op te sturen. Bijvoorbeeld een kopie van uw identiteitsbewijs, bankpas of een akte van overlijden. Het is belangrijk dat u de documenten waar we om vragen op een veilige manier naar ons opstuurt. Hier staan namelijk persoonlijke gegevens op.

 

Wanneer kunnen we u bijvoorbeeld vragen documenten naar ons op te sturen?

  • Bij het afsluiten van een verzekering als we uw identiteit moeten controleren.
  • Bij een overlijden, als we het verzekerd bedrag van een uitvaart- of overlijdensrisicoverzekering uitkeren.
  • Bij een overlijden, als we het bedrag van een depositofonds uitkeren.
  • Als u eerder stopt met uw verzekering en we de afkoopwaarde uitkeren.
  • Als de einddatum van de spaarverzekering is bereikt en we het eindbedrag uitkeren.

Gebruik de KopieID-app van de Rijksoverheid

De Rijksoverheid heeft een handige gratis app: KopieID. De app is beschikbaar voor iOS in de Apple App Store en voor Android in de Google Play Store. Hiermee maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. U kunt deze app ook gebruiken voor een kopie van uw bankpas of andere documenten waar persoonlijke gegevens in staan.

Hoe werkt de KopieID-app?

  1. Via de app maakt u een foto van het document.
  2. Bij uw identiteitsbewijs maakt u uw pasfoto en burgerservicenummer (BSN) onzichtbaar.
  3. U geeft aan voor wie de kopie is: DELA. En waarvoor de kopie is, bijvoorbeeld: ‘uitkering overlijdensrisicoverzekering’. 
  4. Daarna kunt u de kopie via de app direct e-mailen naar ons. Of eerst naar uzelf, als u meer documenten moet opsturen. U kunt de kopieën dan in een keer tegelijk naar ons e-mailen. Het is wel belangrijk dat u dit vanuit een beveiligde omgeving doet. Hiervoor bent u zelf verantwoordelijk. 
Tip: Stuurt u een kopie van uw identiteitsbewijs per e-mail? Verwijder het verzonden bericht daarna uit uw mailbox. Zo voorkomt u misbruik van uw identiteitsbewijs, bijvoorbeeld als iemand anders toegang tot uw mailbox heeft.

 

Maakt u geen gebruik van de KopieID-app?

Schrijf dan op de kopie:

  • dat het een ‘Kopie bestemd voor DELA’ is;
  • waarvoor de kopie is;
  • de datum waarop u de kopie heeft gemaakt.

Let op: Stuurt u een kopie van uw identiteitsbewijs? Maak dan uw pasfoto en burgerservicenummer (BSN) zwart, zodat die niet zichtbaar zijn.

De documenten kunt u per post naar ons opsturen. Of maak een scan of foto van de documenten en e-mail deze naar ons vanuit een beveiligde omgeving. Hiervoor bent u zelf verantwoordelijk.

 

Veelgestelde vragen over de controle

Hoe gaat DELA om met mijn gegevens?
U kunt er zeker van zijn dat wij zeer zorgvuldig met uw gegevens omgaan. Wij geven uw gegevens niet aan derden en gebruiken deze alleen voor de controle van uw gegevens. Wij houden ons strikt aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Meer informatie leest u op dela.nl/privacy-statement.
Waarom hebben jullie een kopie bankpas nodig?
  • Op deze manier kunnen wij bij het afsluiten van een verzekering uw identiteit controleren. Als verzekeraar zijn wij namelijk verplicht een klantonderzoek uit te voeren. 
  • Bij het uitkeren van een verzekering vragen we ook om een kopie bankpas. Dat doen we, zodat we weten naar welk bankrekeningnummer we de uitkering kunnen overmaken. 
 

Chat met onze medewerkers