Veelgestelde vragen over uw nieuwe polis

De twee meest gestelde vragen over de polis voor 2020

Waar ben ik voor verzekerd?

Uw DELA UitvaartPlan bestaat uit een Geldverzekering. Bij een overlijden betalen wij de kosten van de uitvaart tot en met het bedrag waarvoor u bent verzekerd (vrij te besteden bedrag). Verzorgt DELA de uitvaart niet? Omdat u bijvoorbeeld bent aangesloten bij een uitvaartvereniging? Dan keren wij bij overlijden het bedrag uit aan degene(n) die daar recht op heeft, de begunstigde(n) van de verzekering. Met dat bedrag kunnen zij (een deel van) de uitvaart betalen.

Waarom krijg ik een nieuwe polis?

Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaarverzekering. Er staat op waar u voor verzekerd bent, wie er verzekerd zijn en wat uw verzekerd bedrag
(vrij te besteden bedrag) is vanaf 1 januari 2020. 

Over uw verzekering

Waarom stijgen de uitvaartkosten?

Een uitvaart wordt duurder, omdat de kosten van bijvoorbeeld een graf of een uitvaartkist stijgen. Met de uitvaartkostenwijzer kunt u berekenen wat een uitvaart ongeveer kost.

Ik heb een verzekering met indexering. Waarom moet ik meer premie betalen?

U heeft een uitvaartverzekering met indexering. Dit betekent dat de waarde van uw verzekering automatisch meestijgt met de uitvaartkosten. Hierdoor is uw uitvaartverzekering waardevast. U betaalt meer premie omdat de uitvaartkosten stijgen. Op uw polis ziet u uw nieuwe premie vanaf 1 januari 2020.

Ik heb een verzekering zonder indexering. Waarom is het verzekerd bedrag aangepast?

Op 1 januari 2020 voegen wij winstdeling toe aan uw uitvaartverzekering. Op uw polis leest u wat dit betekent voor het bedrag waarvoor u bent verzekerd (vrij te besteden bedrag).

 

De kosten van een uitvaart in Nederland stijgen. In 2020 stijgen de uitvaartkosten bij DELA met gemiddeld 2,09%. U heeft een uitvaartverzekering zonder indexering. Dit betekent dat de waarde van uw verzekering niet automatisch meestijgt met de uitvaartkosten. Controleer daarom regelmatig of uw verzekering nog past bij uw uitvaartwensen.

Over uw verzekering aanpassen

Wie mag de verzekering aanpassen?

Alleen de verzekeringnemer mag de verzekering aanpassen. Dit kan via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna past u makkelijk uw verzekering aan.

 

Let op! Is uw verzekering een voortzetting van een Monumentenverzekering met twee verzekerden bij Algemeen Belang? En wilt u uw verzekering aanpassen? Onze Klantenservice helpt u graag verder. Regel hier een terugbelverzoek.

Hoe kan ik mijn partner meeverzekeren?

U kunt uw partner meeverzekeren door hem of haar op uw polis bij te schrijven via Mijn DELA. Bijschrijven op de polis kan tot een leeftijd van 75 jaar. Wij stellen daarbij een paar gezondheidsvragen.

Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw partner makkelijk bij op uw polis.

Let op! Is uw verzekering een voortzetting van een Monumentenverzekering met twee verzekerden bij Algemeen Belang? En wilt u uw partner meeverzekeren? Onze klantenservice helpt u graag verder. Regel hier een terugbelverzoek.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken?

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een nieuw bedrag van minimaal € 634 te verzekeren. Voor het premievrij maken, betaalt u € 90. Deze kosten verrekenen we met de waarde van de verzekering.

 

Maakt u uw verzekering premievrij? Dan betaalt u geen premie meer. U blijft wel verzekerd, maar voor een lager bedrag. Bij een overlijden keren wij het bedrag van de Geldverzekering uit aan degene(n) die daar recht op heeft, de begunstigde(n). Let op! Dit bedrag is mogelijk niet genoeg voor uw uitvaartwensen.

 

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan stopzetten (afkopen) ?

De einddatum van de verzekering is de datum van overlijden van een verzekerde. U kunt de verzekering eerder stopzetten. We noemen dit afkopen. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaartkosten. De eventuele afkoopwaarde maken we over naar uw rekening. De afkoopwaarde is de waarde van uw verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij gedeeltelijke afkoop zijn de afkoopkosten € 90.

Over Mijn DELA

Hoe vraag ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken via www.dela.nl/registratie. U vult daar de volgende gegevens in:
- Geboortedatum (van de verzekeringnemer)
- Polisnummer
- E-mailadres
- Een eigen wachtwoord

U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten.

Let op! Is uw verzekering een voortzetting van een Monumentenverzekering met twee verzekerden bij Algemeen Belang? Dan kunt u geen Mijn DELA-account aanmaken. Wilt u uw verzekering aanpassen? U regelt het makkelijk via een terugbelverzoek met onze Klantenservice.

Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Waar kan ik die opvragen?

Had u voor 26 maart 2015 al een Mijn DELA-account? Dan is uw e-mailadres uw gebruikersnaam.
Bent u uw inloggegevens vergeten? Dan kunt u de inloggegevens opvragen.    

Andere vragen

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?

Ja, tijdens de zwangerschap is uw baby automatisch meeverzekerd. Uw baby is dan verzekerd voor het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering), als DELA de uitvaart regelt en verzorgt. Dat geldt ook bij een zwangerschap van minder dan 24 weken.

 

Na de geboorte heeft u 60 dagen de tijd om uw kind op uw polis bij te schrijven. Dit regelt u makkelijk en snel via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw kind makkelijk bij op uw polis.

 

Let op! Is uw verzekering een voortzetting van een Monumentenverzekering met twee verzekerden bij Algemeen Belang? Dan kunt u geen Mijn DELA-account aanmaken. Wilt u uw kind meeverzekeren? U regelt het makkelijk via een terugbelverzoek met onze Klantenservice.

Zijn kinderen automatisch meeverzekerd?

Kinderen zijn tot en met twee maanden na de geboorte automatisch meeverzekerd voor het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering). Het is dus belangrijk dat u uw kind(eren) op tijd op uw polis bijschrijft. Wij stellen daarbij soms een paar gezondheidsvragen.

 

Het bijschrijven van uw kind regelt u makkelijk en snel via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw kind makkelijk bij op uw polis.

 

Let op! Is uw verzekering een voortzetting van een Monumentenverzekering met twee verzekerden bij Algemeen Belang? Dan kunt u geen Mijn DELA-account aanmaken. Wilt u uw kind meeverzekeren? U regelt het makkelijk via een terugbelverzoek met onze Klantenservice. 

Waar kan ik de wensen voor een uitvaart invullen?

U kunt uw uitvaartwensen invullen in Mijn uitvaartwensen. Bij een overlijden is dit een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of opslaan op uw computer.

Staat uw vraag er niet bij?

Stel uw vraag aan ons. Wij helpen u graag!