Veelgestelde vragen over uw nieuwe polis

De drie meest gestelde vragen

Waar ben ik voor verzekerd?

U heeft een DELA UitvaartPlan Geldverzekering. Bij een overlijden betalen wij de kosten van de uitvaart tot en met het verzekerd bedrag. Verzorgt DELA de uitvaart niet? Dan keren wij het verzekerd bedrag uit aan de begunstigde(n) van de verzekering. Met dat bedrag kunnen de nabestaanden (een deel van) de uitvaart betalen. Op uw polis ziet u het verzekerd bedrag staan.

Waarom krijg ik een nieuwe polis?

Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaartverzekering. Er staat op waar u voor verzekerd bent, wie er verzekerd zijn en wat het nieuwe verzekerd bedrag is vanaf 1 januari 2019.

Kan ik mijn polis digitaal ontvangen?

Meestal kunt u uw nieuwe polis ook digitaal ontvangen. Heeft u een Mijn DELA-account? Dan kunt u na het inloggen bij contactvoorkeuren aangeven dat u uw polis voortaan graag digitaal wilt ontvangen. Heeft u nog geen Mijn DELA-account? Dan kunt u een Mijn DELA-account aanmaken op www.dela.nl/registratie.

Over uw verzekering

Waarom is het verzekerd bedrag aangepast?

Op 1 januari 2019 voegen wij winstdeling toe aan uw verzekering. Op uw polis leest u wat dit betekent voor het verzekerd bedrag. Dit jaar stijgen de uitvaartkosten bij DELA met gemiddeld 1,90%. Het verzekerd bedrag van uw verzekering stijgt niet automatisch mee met de stijging van de uitvaartkosten. Wij raden u aan om regelmatig te controleren of uw verzekering nog past bij uw uitvaartwensen.

Waarom stijgen de uitvaartkosten?

Een uitvaart wordt duurder doordat de uitvaartkosten stijgen. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van een graf of een uitvaartkist. Met de uitvaartkostenwijzer kunt u berekenen wat een uitvaart ongeveer kost.

Over uw verzekering wijzigen

Hoe kan ik mijn partner meeverzekeren?

U kunt uw partner meeverzekeren door hem of haar op uw polis bij te schrijven via Mijn DELA. Bijschrijven op de polis kan tot een leeftijd van 75 jaar. Wij stellen daarbij een paar gezondheidsvragen. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging van uw account. Daarna schrijft u uw partner eenvoudig bij.

Wilt u dit niet digitaal regelen? Bel ons dan alstublieft.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken?

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een nieuw bedrag van minimaal € 621 te verzekeren. Maakt u uw verzekering premievrij? Dan loopt uw verzekering door met een lager verzekerd bedrag en u betaalt dan geen premie meer. Bij een overlijden krijgen nabestaanden minder geld om de uitvaartkosten te betalen. De eenmalige kosten om uw verzekering premievrij te maken zijn € 90. Let op!  Een aanvraag om de verzekering premievrij te maken kan alleen door de verzekeringnemer worden gedaan.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

De verzekering loopt levenslang. Wilt u de verzekering eerder stoppen? Dan bepalen wij de afkoopwaarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 150 afkoopkosten (€ 90 als u de verzekering gedeeltelijk stopzet). Is de poliswaarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken wij het bedrag dat overblijft over naar uw rekening. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaartkosten.  Let op! De afkoop van de verzekering kan alleen door de verzekeringnemer worden aangevraagd.

Andere vragen

Hoe vraag ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken. U vraagt het aan via  www.dela.nl/registratie. Wij vragen u dan om de volgende gegevens in te vullen:

  • Geboortedatum
  • Polisnummer
  • E-mailadres
  • Een eigen wachtwoord

U ontvangt via e-mail een bevestiging dat u een account heeft aangemaakt.

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?

Ja, uw baby is automatisch verzekerd voor de basisdiensten als DELA de uitvaart regelt en verzorgt. Ook bij minder dan 24 weken zwangerschap is uw baby automatisch met u en/of uw partner meeverzekerd. Na de geboorte blijft uw kindje maximaal 60 dagen automatisch meeverzekerd. Het is daarom belangrijk om uw kindje op tijd aan te melden bij DELA. Dit doet u door uw kindje bij te laten schrijven op uw polis.

Zijn kinderen automatisch meeverzekerd?

Nee, kinderen ouder dan twee maanden zijn niet automatisch meeverzekerd. Het is belangrijk om uw kind(eren) op tijd aan te melden bij DELA. Dit doet u door uw kind(eren) via Mijn DELA bij te schrijven op uw polis. Wij stellen daarbij soms een paar gezondheidsvragen. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging van uw account. Daarna schrijft u uw kind(eren) eenvoudig bij.

Wilt u dit niet digitaal regelen? Bel ons <linkto: www.dela.nl/contact> dan alstublieft.

Waar kan ik de wensen voor een uitvaart vastleggen?

U kunt uw uitvaartwensen invullen in Mijn uitvaartwensen. Bij een overlijden is dit een praktisch leidraad voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of bewaren als pdf.

Hoe kan ik mijn uitvaartwensen veranderen?

Heeft u uw uitvaartwensen opgeschreven in Mijn uitvaartwensen en wilt u ze aanpassen? Dat kan via Mijn DELA. Bij een overlijden is Mijn Uitvaartwensen een praktische leidraad voor uw nabestaanden. Print uw wensen en bewaar ze bij uw verzekeringspapieren. U kunt ze ook opslaan als pdf-bestand in uw administratie.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!