Veelgestelde vragen over uw nieuwe polis

De meestgestelde vragen over uw nieuwe polis

Waar ben ik voor verzekerd?

Met het DELA UitvaartPlan regelt en verzorgt DELA uw uitvaart. Deze uitvaartverzekering bestaat uit een Dienstenverzekering en een Geldverzekering. Met de Dienstenverzekering bent u verzekerd van een basispakket aan uitvaartdiensten. Met de Geldverzekering heeft u een vrij te besteden bedrag voor extra wensen. Bijvoorbeeld een luxe uitvaartkist. Bekijk ook hieronder ons YouTube-filmpje. Daarin leggen wij u precies uit hoe het zit. 

Waarom stijgen de uitvaartkosten?
In het DELA UitvaartPlan zit een Dienstenverzekering. Daarmee bent u verzekerd van een basispakket aan uitvaartdiensten. De prijzen van de onderdelen van dit pakket veranderen elk jaar. De uitvaartkosten voor 2022 stijgen onder andere doordat de grafkosten, rouwvervoer, personeelskosten en portokosten zijn gestegen. 
Waarom krijg ik een nieuwe polis?

Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaartverzekering. Er staat op waarvoor u verzekerd bent, wie er verzekerd zijn en wat uw nieuwe premie is vanaf 1 januari 2022.

Waar kan ik aangeven hoe ik mijn polis wil ontvangen?

Heeft u een Mijn DELA-account? Dan kunt u na het inloggen via 'Mijn gegevens' bij 'Mijn contactvoorkeuren' aangeven hoe u uw nieuwe polis voortaan wilt ontvangen: digitaal via Mijn DELA of per post. Heeft u nog geen Mijn DELA-account? Maak dan makkelijk een Mijn DELA-account aan.

Let op! U kunt uw nieuwe polis niet digitaal ontvangen als u uw verzekering heeft afgesloten via een financieel adviseur. U kunt uw polis dan ook niet bekijken of aanpassen in Mijn DELA. Wilt u uw verzekering of gegevens aanpassen? Dat kan via uw adviseur. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis. 

Hoe werkt de nieuwe manier van inloggen in Mijn DELA?

We hebben Mijn DELA extra beveiligd met inloggen in twee stappen. 

1. U logt eerst in met uw e-mailadres en wachtwoord. Het nieuwe wachtwoord bestaat uit minimaal 12 karakters. Zo is uw wachtwoord veilig en sterk.
2. Als extra beveiliging vult u een persoonlijke code in die u via sms ontvangt. Hiervoor hebben we uw mobiele nummer nodig.

Lees hier meer informatie over de nieuwe manier van inloggen  

 

Over uw verzekering

Waarom is de premie aangepast?

De premie stijgt op 1 januari 2022 met 3,46 %. U betaalt meer premie omdat de kosten van een uitvaart stijgen. Uw premie zou dit jaar eigenlijk met 3,49 % moeten stijgen. Met de winstdelingsregeling die bij uw verzekering hoort, zorgen wij ervoor dat uw nieuwe premie minder stijgt.

Hoe werkt winstdeling?
Uw verzekering heeft een winstdelingsregeling. Onze dekkingsgraad bepaalt of het verantwoord is om winst met u te kunnen delen. U leest hier meer over winstdeling. 
Wat is het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering)?

Het vrij te besteden bedrag is het bedrag waarvoor u bent verzekerd voor uitvaartwensen die niet in het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering) zitten. U kunt dit bedrag gebruiken voor extra wensen, zoals een koffietafel, een luxe kist, bloemen of andere persoonlijke wensen. Op uw polis ziet u hoe hoog uw vrij te besteden bedrag  is. Veranderen uw wensen? Dan kunt u het bedrag aanpassen via Mijn DELA. In 2022 is het minimale vrij te besteden bedrag € 662.

Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten.

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het vrij te besteden bedrag via uw adviseur laten aanpassen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis.

Hoe hoog is het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering)?
U bepaalt zelf welk bedrag u verzekert (het vrij te besteden bedrag). Het minimale bedrag is € 662 in 2022. Op uw polis ziet u hoe hoog uw vrij te besteden bedrag is. 

Veranderen uw uitvaartwensen? Dan kunt u dit bedrag aanpassen via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna kunt u het vrij te besteden bedrag makkelijk aanpassen.

Let op!
Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het vrij te besteden bedrag via uw adviseur laten aanpassen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis.

Over uw verzekering aanpassen

Wie mag de verzekering aanpassen?
Alleen de verzekeringnemer mag de verzekering aanpassen. Dat is degene die de verzekering heeft afgesloten.

U kunt uw verzekering via Mijn DELA aanpassen. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna wijzigt u makkelijk uw verzekering.

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u uw verzekering via uw adviseur laten aanpassen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis.
 
Hoe kan ik mijn partner meeverzekeren?
U kunt uw partner meeverzekeren door hem of haar op uw polis bij te schrijven via Mijn DELA. Bijschrijven op de polis kan tot een leeftijd van 75 jaar. Wij stellen daarbij een paar gezondheidsvragen. 

Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw partner makkelijk bij op uw polis.

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het meeverzekeren van uw partner via uw adviseur regelen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis.
Kan ik het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering) stopzetten?
Nee, dat kan niet. Het vrij te besteden bedrag is een vast onderdeel van uw uitvaartverzekering. Dit bedrag is voor extra uitvaartwensen, zoals een koffietafel, een luxe kist of andere persoonlijke wensen. U ziet op uw polis hoe hoog het vrij te besteden bedrag is. Wordt het bedrag na een overlijden niet of slechts voor een deel gebruikt? Dan keren wij (de rest van) het vrij te besteden bedrag uit aan degene(n) die daar recht op heeft: de begunstigde(n).

Wilt u het vrij te besteden bedrag aanpassen? Ga dan naar Mijn DELA. Het minimale bedrag is € 662 in 2022.  

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het vrij te besteden bedrag via uw adviseur laten aanpassen. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis. 
Kan ik mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken?
U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een nieuw bedrag van minimaal € 662 te verzekeren. Wij zetten uw Dienstenverzekering dan om in een premievrije Geldverzekering. U betaalt dan geen premie meer en u bent niet meer verzekerd voor een basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering). Bij een overlijden keren wij het bedrag van de Geldverzekering uit aan degene(n) die daar recht op heeft: de begunstigde(n). Let op! Dit bedrag is mogelijk niet genoeg voor uw uitvaartwensen. 

Voor het premievrij maken, betaalt u € 90. Deze kosten verrekenen we met de waarde van de verzekering. 
 
Kan ik mijn DELA UitvaartPlan stopzetten (afkopen)?

De einddatum van de verzekering is de datum van overlijden van een verzekerde. U kunt de verzekering eerder stopzetten. We noemen dit afkopen. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaartkosten. De eventuele afkoopwaarde maken we over naar uw rekening. De afkoopwaarde is de waarde van uw verzekering min de afkoopkosten van € 150. Bij gedeeltelijke afkoop zijn de afkoopkosten € 90.

Over Mijn DELA

Hoe vraag ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken. Dat is degene die de verzekering heeft afgesloten.

U maakt een Mijn DELA-account aan via www.dela.nl/registratie. U vult daar de uw gegevens in en klikt op account aanmaken. U ontvangt een e-mail met een link om uw account te activeren. Kies een wachtwoord en vul uw mobiele nummer in. Daarna vult u de persoonlijke code in, die u ontvangt per sms. Uw account is aangemaakt. 

Let op! Heeft u uw verzekering(en) afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u geen Mijn DELA-account aanmaken. U kunt uw verzekering(en) bekijken en/of aanpassen via uw adviseur. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis. 

Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Waar kan ik die opvragen?

Had u voor 26 maart 2015 al een Mijn DELA-account? Dan is uw e-mailadres uw gebruikersnaam.

Bent u uw inloggegevens vergeten? Dan kunt u hier de inloggegevens opvragen.

Waar staat mijn nieuwe polis in Mijn DELA?

Zodra u in Mijn DELA bent ingelogd, vindt u de nieuwe polis van uw uitvaartverzekering bij 'Belangrijke documenten'.

Andere vragen

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?
Ja, tijdens de zwangerschap is uw baby automatisch meeverzekerd. Uw baby is dan verzekerd voor het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering), als DELA de uitvaart regelt en verzorgt. Dat geldt ook bij een zwangerschap van minder dan 24 weken. 

Na de geboorte heeft u 60 dagen de tijd om uw kindje op uw polis bij te schrijven. Dit regelt u makkelijk en snel via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw kindje makkelijk bij op uw polis.

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het meeverzekeren van uw kindje via uw adviseur regelen. U vindt zijn/haar contactgegevens op uw nieuwe polis.
Zijn kinderen automatisch meeverzekerd?
Kinderen zijn tot en met twee maanden na de geboorte automatisch meeverzekerd voor het basispakket aan uitvaartdiensten (Dienstenverzekering). Het is dus belangrijk dat u uw kind(eren) op tijd op uw polis bijschrijft. Wij stellen daarbij soms een paar gezondheidsvragen. 

Het bijschrijven van uw kind(eren) regelt u makkelijk en snel via Mijn DELA. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging met daarin een link om uw account te starten. Daarna schrijft u uw kind(eren) makkelijk bij op uw polis.

Let op! Heeft u uw verzekering afgesloten via een financieel adviseur? Dan kunt u het meeverzekeren van uw kind(eren) via uw adviseur regelen. U vindt zijn/haar contactgegevens op uw nieuwe polis.
Waar kan ik mijn uitvaartwensen invullen?
U kunt uw uitvaartwensen invullen in 'Mijn uitvaartwensen'. Dit is een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen bewaren in Mijn DELA. Printen of opslaan op uw computer is ook mogelijk.
Hoe kan ik mijn uitvaartwensen aanpassen?
Voor het aanpassen van uw uitvaartwensen gaat u naar Mijn DELA. Daar gaat u naar 'Mijn uitvaartwensen' en geeft u door wat u wilt aanpassen.

'Mijn uitvaartwensen' is een praktisch hulpmiddel voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of opslaan op uw computer.

Staat uw vraag er niet bij?

Stel uw vraag aan ons. Wij helpen u graag!