Veelgestelde vragen over uw nieuwe polis

De drie meest gestelde vragen over uw polis voor 2019

Waar ben ik voor verzekerd?

Met het DELA UitvaartPlan regelt en verzorgt DELA uw uitvaart. Op uw polis staat wat het pakket aan uitvaartdiensten is en wat het vrij te besteden bedrag is. Bekijk ook ons YouTube filmpje. Daarin leggen wij u precies uit hoe het zit.

Waarom krijg ik een nieuwe polis?

Met de nieuwe polis informeren wij u over uw uitvaartverzekering. Er staat op waarvoor u verzekerd bent, wie er verzekerd zijn en wat de nieuwe premie is vanaf 1 januari 2019.

Kan ik mijn polis digitaal ontvangen?

Meestal kunt u uw nieuwe polis digitaal ontvangen. Heeft u een Mijn DELA-account? Dan geeft u na het inloggen bij 'contactvoorkeuren' aan dat u uw polis voortaan graag digitaal wilt ontvangen. Heeft u nog geen Mijn DELA-account? Dan maakt u eenvoudig een Mijn DELA-account aan via www.dela.nl/registratie.

Let op! U kunt uw nieuwe polis niet digitaal ontvangen als u uw verzekering heeft afgesloten via een onafhankelijk financieel adviseur. U kunt uw polis dan ook niet bekijken in Mijn DELA.

Over uw verzekering

Waarom is de premie aangepast?

De premie stijgt op 1 januari 2019 met 2,47%. U betaalt meer premie omdat de kosten van een uitvaart in Nederland stijgen. Uw premie zou dit jaar eigenlijk met 3,49% moeten stijgen. Met de winstdelingsregeling die bij uw verzekering hoort, zorgen wij ervoor dat uw nieuwe premie minder stijgt.

Wat is het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering)?

Het vrij te besteden bedrag is een bedrag voor uitvaartwensen die niet in het pakket aan uitvaartdiensten zitten. U kunt dit bedrag gebruiken voor aanvullende wensen, zoals bijvoorbeeld een koffietafel, een luxe kist, bloemen of andere persoonlijke wensen. Op uw polis ziet u hoog het vrij te besteden bedrag nu is. Veranderen uw wensen? Dan past u het bedrag aan via Mijn DELA.

Hoe hoog is het vrij te besteden bedrag (Geldverzekering)?

U bepaalt zelf het vrij te besteden bedrag. Het minimale bedrag is € 621 in 2019. Op uw polis ziet u hoe hoog het vrij te besteden bedrag nu is. Veranderen uw uitvaartwensen? Dan past u dit bedrag aan via Mijn DELA.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan regelt u het aanpassen van het vrij te besteden bedrag via uw financieel adviseur. U vindt zijn of haar contactgegevens op uw nieuwe polis.

Waarom stijgen de uitvaartkosten?
Met het DELA UitvaartPlan regelt en verzorgt DELA uw uitvaart. Op uw polis staat wat het pakket aan uitvaartdiensten is. De prijzen van de onderdelen van dit pakket veranderen elk jaar. Een aantal onderdelen wordt goedkoper, een aantal onderdelen wordt duurder. De gemiddelde uitvaartkosten voor 2019 stijgen doordat de grafkosten, de uitvaartkist en de portokosten zijn gestegen.

Over uw verzekering wijzigen

Hoe kan ik mijn partner meeverzekeren?

U kunt uw partner meeverzekeren door hem of haar op uw polis bij te schrijven via Mijn DELA. Bijschrijven op de polis kan tot een leeftijd van 75 jaar. Wij stellen daarbij een paar gezondheidsvragen. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging van uw account. Daarna schrijft u uw partner eenvoudig bij.

Wilt u dit niet digitaal regelen? Bel ons dan alstublieft.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan regelt u het meeverzekeren van uw partner via uw financieel adviseur. U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Kan ik het vrij te besteden bedrag (geldverzekering) stopzetten?

Nee, dat kan niet. Het vrij te besteden bedrag hoort bij uw uitvaartverzekering. Dit bedrag is voor aanvullende uitvaartwensen, zoals bijvoorbeeld een koffietafel, een luxe kist of andere persoonlijke wensen. U ziet op uw polis hoe hoog het vrij te besteden bedrag nu is. Wordt het bedrag na een overlijden niet of slechts voor een deel gebruikt? Dan keren wij (de rest van) het vrij te besteden bedrag uit aan de begunstigde(n).

Wilt u het vrij te besteden bedrag aanpassen? Ga dan naar Mijn DELA. Het minimale bedrag is € 621.

Let op! Heeft u uw verzekering gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan regelt u het aanpassen van het vrij te besteden bedrag via uw financieel adviseur. U vindt de contactgegevens van uw financieel adviseur op uw nieuwe polis.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken?

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een nieuw bedrag van minimaal € 621 te verzekeren. Wij zetten dan uw Dienstenverzekering om in een premievrije Geldverzekering. U betaalt dan geen premie meer en u bent dan niet meer verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten. Bij een overlijden krijgen de nabestaanden een geldbedrag uitgekeerd. Houdt u er rekening mee dat dit bedrag mogelijk niet genoeg is voor uw uitvaartwensen.  Let op!  Een aanvraag om de verzekering premievrij te maken kan alleen door de verzekeringnemer worden gedaan.

Kan ik mijn DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

De verzekering loopt levenslang. Wilt u de verzekering eerder stoppen? Dan bepalen wij de afkoopwaarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 150 afkoopkosten (€ 90 als u de verzekering gedeeltelijk stopzet). Is de poliswaarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken wij het bedrag dat overblijft over naar uw rekening. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaartkosten. Let op! De afkoop van de verzekering kan alleen door de verzekeringnemer worden aangevraagd.

Andere vragen

Hoe vraag ik een Mijn DELA-account aan?

Alleen de verzekeringnemer kan een Mijn DELA-account aanmaken. U vraagt het aan via www.dela.nl/registratie. Wij vragen u dan om de volgende gegevens in te vullen:

  • Geboortedatum (van de verzekeringnemer)
  • Polisnummer
  • E-mailadres
  • Een eigen wachtwoord

U ontvangt via e-mail een bevestiging dat u een account heeft aangemaakt.

Let op! Heeft u uw verzekering(en) gesloten via een onafhankelijk financieel adviseur? Dan kunt u uw verzekering(en) niet digitaal bekijken en/of aanpassen.

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?

Ja, uw baby is automatisch verzekerd voor de basisdiensten als DELA de uitvaart regelt en verzorgt. Ook bij minder dan 24 weken zwangerschap is uw baby automatisch met u en/of uw partner meeverzekerd. Na de geboorte blijft uw kindje maximaal 60 dagen automatisch meeverzekerd. Het is daarom belangrijk om uw kindje op tijd aan te melden bij DELA. Dit doet u door uw kindje bij te laten schrijven op uw polis.

Zijn kinderen automatisch meeverzekerd?

Nee, kinderen ouder dan twee maanden zijn niet automatisch meeverzekerd. Het is belangrijk om uw kind(eren) op tijd aan te melden bij DELA. Dit doet u door uw kind(eren) via Mijn DELA bij te schrijven op uw polis. Wij stellen daarbij soms een paar gezondheidsvragen. Heeft u geen Mijn DELA? Maak dan eerst een account aan. U ontvangt een e-mailbevestiging van uw account. Daarna schrijft u uw kind(eren) eenvoudig bij. Wilt u dit niet digitaal regelen? Bel ons dan alstublieft.

Waar kan ik de wensen voor een uitvaart vastleggen?

U kunt uw uitvaartwensen invullen in Mijn uitvaartwensen. Bij een overlijden is dit een praktisch leidraad voor uw nabestaanden. U kunt uw wensen printen of bewaren als pdf.

Hoe kan ik mijn uitvaartwensen veranderen?

Heeft u uw uitvaartwensen opgeschreven in Mijn Uitvaartwensen en wilt u ze aanpassen? Dat kan via Mijn DELA. Bij een overlijden is Mijn Uitvaartwensen een praktische leidraad voor uw nabestaanden. Print uw wensen en bewaar ze bij uw verzekeringspapieren. U kunt ze ook opslaan als pdf-bestand in uw administratie.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!