• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Uitvaart regelen - stappenplan

In een intens verdrietige periode moet je in een korte tijd veel keuzes maken. Keuzes die je niet eerder hebt gemaakt, en ook maar één keer kan maken. Je wilt dus zeker weten dat je goede beslissingen neemt en daarbij niks vergeet. Om je te helpen hebben wij een handig stappenplan gemaakt. Als geen ander weten wij namelijk wat er bij het regelen van een uitvaart komt kijken. Stap voor stap leiden wij je door de verdrietige dagen voor de uitvaart. Zodat je weet wat er op je af gaat komen. En dat geeft rust.

Download het stappenplan als pdf

Uitvaart regelen - stappenplan

Dag 1: het overlijden

Informeer je huisarts

Informeer de huisarts bij een overlijden thuis. Bij een overlijden in het verpleeg-, verzorgings- of ziekenhuis wordt de behandelend arts automatisch geïnformeerd. De arts stelt de verklaring van overlijden op.

Overlijdt je dierbare tijdens een vakantie in het buitenland? Informeer dan de alarmcentrale van de reisverzekering.

Informeer je omgeving

Licht familie en vrienden in over het overlijden.

Bel de uitvaartverzorger

Een uitvaartverzorger helpt om de uitvaart samen met jou vorm te geven. Zodat je afscheid kunt nemen op een manier die bij jou en je overleden dierbare past. Het kiezen van een uitvaartverzorger is dan ook een belangrijk moment. Zaken die je kunnen helpen in het maken van je keuze:

  • Uitvaartverzekering: Heeft je overleden dierbare een uitvaartverzekering? Kijk dan of dit een verzekering in diensten (natura) is of een geldverzekering. Bij een dienstenverzekering is er afgesproken dat de uitvaart wordt geregeld door de uitvaartverzekeraar. Kies je voor een andere uitvaartverzorger? Dan krijg je een beperkte vergoeding en loop je bijvoorbeeld het inkoopvoordeel van de verzekeraar mis. Heeft je overleden dierbare een uitvaartverzekering in geld of geen uitvaartverzekering? Dan ben je helemaal vrij in je keuze.
  • Geen uitvaartverzekering: Heeft de overledene geen verzekering, ook dan kunt u het overlijden melden bij DELA en door ons de uitvaart laten regelen. Bekijk hier wat de mogelijkheden zijn.
  • Wensenboekje: wellicht heeft je overleden dierbare al bij leven de keuze gemaakt voor een uitvaartverzorger. Een logische plek om dit in te noteren is een wensenboekje. Het wensenboekje wordt vaak bij de uitvaartpolis of andere belangrijke papieren bewaard.
  • Familie en kennissenkring: Informeer in je omgeving naar ervaringen met een uitvaartverzorger. Dit kan je helpen in het maken van je keuze.
  • Keurmerk Uitvaartzorg: steeds meer uitvaartondernemers beschikken over het Keurmerk Uitvaartzorg. Het keurmerk helpt je bij het kiezen van een uitvaartondernemer die kwaliteit biedt.
  • Uitvaartkosten: Vergelijk de uitvaartkosten van verschillende partijen met elkaar. Klik hier voor een overzicht van de prijzen van DELA.

Wil je de uitvaart door een lokale uitvaartverzorger van DELA laten verzorgen? Dan maak je een goede keuze. DELA verzorgt namelijk al meer dan 75 jaar uitvaarten voor zowel leden als niet leden. Nabestaanden waarderen de dienstverlening met een 9,1. Bel 0800 – 955 66 55 (gratis) om het overlijden te melden. Wij maken dan direct een afspraak voor je met de uitvaartverzorger.

Voorbereiden op gesprek met uitvaartverzorger

Om je voor te bereiden op het gesprek met de uitvaartverzorger kun je alvast nadenken over:

  • Uitvaartwensen: Heeft je overleden dierbare een wensenboekje gemaakt voor zijn uitvaart? Of is er een voorbespreking geweest waar de uitvaartwensen zijn besproken? Het wensenboekje wordt vaak bewaard bij de uitvaartpolis of andere belangrijke papieren.
  • Donorcodicil: Is er een donorcodicil? Je huisarts kan je hierbij helpen.
  • Opbaring: Waar wil je dat je overleden dierbare wordt opgebaard? Dat kan thuis of in een uitvaartcentrum. Sommige uitvaartcentra van DELA beschikken over 24-uurs kamers. Een plek waar je 24 uur per dag naar toe kan om bij je overleden dierbare te zijn. In sommige gevallen is een thuisopbaring niet mogelijk. Lees verder.
  • Verzorging: Na overlijden wordt je dierbare verzorgd en aangekleed. Je kunt daarbij aanwezig zijn en/of hierbij helpen. Leg persoonlijke spullen klaar voor de verzorging en opbaring van je overleden dierbare. Denk bijvoorbeeld aan kleding, bril, kunstgebit, sieraden en een foto van je dierbare. Lees verder.
  • Adressen verzamelen: Maak een lijst van namen en/of adressen om een inschatting te maken van het aantal rouwbrieven dat je wilt versturen. Zo verzamel je ook alvast de adressen voor het schrijven van de enveloppen.
  • Identiteitsbewijzen: Leg de identiteitsbewijzen van je overleden dierbare en de opdrachtgever van de uitvaart klaar.
  • Trouwboekje: Leg eventueel het trouwboekje van de overledene klaar.

Dag 2 – 4: het regelen van de uitvaart

Formaliteiten
Bij overlijden moet er aangifte worden gedaan bij de Burgerlijke Stand in de gemeenten van overlijden. Dit doet de uitvaartverzorger. Er wordt dan een akte van overlijden opgemaakt. Een uittreksel van deze akte is nodig om allerlei formele zaken te kunnen regelen. Bijvoorbeeld bij de bank of verzekeringsmaatschappij.
Begraven of cremeren
Wil je dat je overleden dierbare wordt begraven of gecremeerd? Steeds vaker kiezen mensen voor cremeren. Maar misschien vind je het juist fijn om een mooie plek te hebben om naar toe te gaan. Lees verder.
De locatie van de afscheidsdienst
Waar wil je dat de afscheidsdienst plaatsvindt? De dienst kan plaatsvinden in een uitvaartcentrum of een kerk. Maar je kunt ook kiezen voor een andere locatie. Een plek waar je dierbare graag kwam of die bij jou en je overleden dierbare past. Zoals een theater, restaurant of natuurgebied. Je uitvaartverzorger adviseert je welke locatie geschikt is voor het afscheid en regelt dag en tijdstip van het afscheid bij de locatie. Lees verder.
Rouwbezoek
Samen met de uitvaartverzorger bepaal je of en wanneer het rouwbezoek is. Misschien wil je wel geen rouwbezoek of alleen op gezette tijden. Je uitvaartverzorger regelt het precies zoals je wilt. Lees verder.
Rouwdrukwerk
Met een rouwbrief, een rouwkaart en/of een rouwadvertentie maak je het overlijden van je dierbare algemeen bekend. Samen met de uitvaartverzorger stel je het rouwdrukwerk op. De uitvaartverzorger beschikt over voorbeelden ter inspiratie. Lees verder.
De kist
Er zijn veel verschillende mogelijkheden als het aankomt op de kist. DELA heeft een uitgebreid assortiment. Ook bieden wij de mogelijkheid om te kiezen voor een milieuvriendelijke kist of om de kist nog zelf te beschilderen. Lees verder.
De bloemen
De uitvaartverzorger kan je helpen bij het bestellen van bloemen en linten. Uiteraard kun je ook zelf naar een bloemist gaan. Lees verder.
Vervoer
Het vervoer van de overledene naar de afscheidslocatie wordt geregeld door de uitvaartverzorger. Wil je een of meer volgauto’s? Of wil je de rouwauto een bepaalde route laten rijden? Alles kan. Lees verder.
Invulling afscheidsdienst
Tijdens de afscheidsdienst is in principe alles mogelijk. Van ingetogen en kleinschalig tot uitbundig en kleurrijk. Wil je vooral (live)muziek, geef je (kleine) kinderen een rol in de ceremonie of zijn er veel sprekers tijdens de dienst? Het samenstellen van de afscheidsdienst kun je samen met je naasten, een voorganger of een woorddienstbegeleider doen. Lees verder.
Condoleance en samenzijn na afloop
Wat gebeurt er na de afscheidsdienst? Het kan fijn zijn om met de aanwezigen in een informele sfeer rustig na te praten en herinneringen op te halen. In onze vestigingen is hiervoor alles aanwezig. Uiteraard kun je ook kiezen voor een andere locatie. Met de uitvaartverzorger bespreek je de locatie, welke hapjes en drankjes worden geserveerd en wie worden uitgenodigd voor het samenzijn na afloop van de dienst. Lees verder.
Herinneringsproducten
Wij helpen je graag om herinneringen levend te houden met speciale producten. Na de uitvaart kun je hier in alle rust over nadenken. Wil je een sieraad met een vingerafdruk van je overleden dierbare? Of twijfel je daarover? Bespreek het met je uitvaartverzorger. Lees verder.
Uitvaartkosten
Je uitvaartverzorger informeert je over de financiële consequenties van je keuzes. Is er een uitvaartverzekering? Dan vertelt de uitvaartverzorger wat er wel en niet is gedekt in de verzekering. Na afloop van het gesprek met de uitvaartverzorger ontvang je een voorlopige kostenopgave. Zodat je niet voor onverwachtse kosten komt te staan. Lees verder.

Dag 5: de dag van de uitvaart

Aankomst afscheidsdienst
Na aankomst begeleiden wij jou en andere nabestaanden naar binnen. Voor de familie en andere directe nabestaanden is er vaak een aparte ontvangstkamer op de afscheidslocatie. Je bespreekt van tevoren met de uitvaartverzorger hoe je de binnenkomst op de afscheidslocatie geregeld wilt hebben.
Het laatste afscheid
Met je uitvaartverzorger bespreek je hoe je het moment van het laatste afscheid van je overleden dierbare wilt laten verlopen.
Crematie
Bij een crematie mag je - als je dat wilt - de overledene begeleiden naar de ovenruimte. Je kunt ook aanwezig zijn bij de invoer in de oven.
Begrafenis
In het geval van een begrafenis brengen we de overledene naar de eventuele afscheidsbijeenkomst bij de begraafplaats. Daar wordt vaak nog een laatste woord van afscheid gehouden. Met je uitvaartverzorger stem je af waar op de begraafplaats afscheid wordt genomen en wie daarbij aanwezig zijn. Ook bespreek je of je bij het dalen van de kist aanwezig wilt zijn.
Na afloop
Na de begrafenis of crematie zorgt de uitvaartverzorger ervoor dat je de akte van overlijden en persoonlijke aandenkens terugkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan de condoleancemap, linten, kaarten of het kruisje.

Na de uitvaart

Asbestemming of grafsteen
Na de uitvaart heb je tijd om te bedenken wat er met het as of het graf van je dierbare moet gebeuren. Lees verder.
Herinneren
Wij helpen je graag om herinneringen levend te houden met speciale producten en bijzondere herinneringsbijeenkomsten.
Nabestaandenzorg
Een kosteloos en standaard onderdeel van alle uitvaarten die DELA regelt is nabestaandenzorg. Na de uitvaart neemt een consulent van nabestaandenzorg binnen 2 tot 5 werkdagen contact met je op. De consulenten van nabestaandenzorg bieden je praktische en financiële hulp en emotionele ondersteuning. Lees verder.

Chat met onze medewerkers