• Overlijden melden 0800 955 66 55 -gratis- 24 uur per dag

Waar geef je een overlijden aan?

Wanneer een dierbare overlijdt, zijn er allerlei instanties die op de hoogte gesteld moeten worden. Misschien vind je het lastig om na zo’n ingrijpende gebeurtenis het overzicht te houden. Daarom hebben we de eerste stappen na een overlijden op een rij gezet.

Een dierbare is overleden. Waar moet je dit melden?

Er gelden bepaalde wettelijke verplichtingen als iemand komt te overlijden. Allereerst moet je een overlijden melden bij de gemeente waar de overledene woonde. Dit kan alleen met een Verklaring van overlijden van een arts. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met de huisarts of de behandelend arts van een ziekenhuis of verpleeghuis.

Uitvaart

Meld het overlijden ook direct bij de uitvaartverzorger. De uitvaartverzorger regelt bijvoorbeeld ook dat het lichaam van de overledene wordt opgehaald. Ook is het van belang om de uitvaart snel te regelen. In Nederland is het verplicht om een overledene binnen zes werkdagen te begraven of cremeren, maar niet eerder dan 36 uur na het overlijden.

Wil je de uitvaart laten verzorgen door DELA? Meld het overlijden dan via het telefoonnummer 0800 - 955 66 55 55 (of via het nummer 0031 40 - 260 16 73 als je vanuit het buitenland belt). We helpen je graag in deze moeilijke tijd en nemen jou en de andere nabestaanden zoveel mogelijk zorgen uit handen. Zo kunnen jullie je richten op het rouwproces.

Akte van overlijden

De uitvaartverzorger kan vervolgens de Akte van overlijden voor je opvragen bij de gemeente, maar je kunt dit ook zelf doen. De gemeente zal het overlijden doorgeven aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank. Het is verstandig om kopieën te maken van de Akte van overlijden, zodat je instanties kunt informeren over het overlijden.

Is een naaste in het buitenland overleden? Dan gelden er andere regels. Neem in ieder geval zo snel mogelijk contact op met de ambassade, het consulaat of het ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van de Rijksoverheid vind je hier meer informatie over.

De bank

Neem na het overlijden ook contact op met de bank van de overledene om te overleggen wat er moet gebeuren met zijn of haar bankrekening(en). Soms is het wenselijk om de tegoeden die op naam van de overledene staan te blokkeren, maar dat is afhankelijk van de situatie.

Ben je erfgenaam van de overledene? Dan kan het zijn dat je een verklaring van erfrecht van een notaris nodig hebt om weer toegang te krijgen tot de geblokkeerde rekening. Informeer bij de bank of deze verklaring nodig is.

Overige instanties

Er zijn nog veel meer organisaties die je na een overlijden moet inlichten. Denk bijvoorbeeld aan de werkgever(s) van de overledene, de hypotheekverstrekker, verzekeraars en pensioen- en beleggingsfondsen. Minder urgent is bijvoorbeeld het opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen. Deze checklist bevat de belangrijkste punten.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Laat je dan bijstaan door familieleden of vrienden. Als lid van DELA kun je ook een beroep doen op onze nabestaandenzorg. We bieden je graag een helpende hand.

Chat met onze medewerkers