Informatie over uitvaarten en het coronavirus
21 december 2020
Uiteraard doen wij alles volgens de regels van het RIVM. Op deze pagina staat de laatste informatie over onze dienstverlening in coronatijd en vindt u antwoorden op de veelgestelde vragen.
Meer over een uitvaart in coronatijd
Hieronder vindt u antwoord op de vragen die wij het vaakst krijgen over uitvaarten in coronatijd. Daarnaast hebben we twee pagina's met specifieke informatie:
Op beide pagina's vindt u ook een overzicht van de alternatieven voor onderdelen van onze uitvaartverzekering, het DELA UitvaartPlan.
Veelgestelde vragen over corona en uitvaarten
De avondklok geldt niet voor een rouwbezoek of het bijwonen van een uitvaart. We adviseren u de rouwkaart mee te nemen tijdens uw bezoek zodat u kunt aantonen waarom u op straat bent.
Het regelgesprek vindt plaats via videobellen en online. Ook het bespreken van de afscheidsdienst doen wij via videobellen. Hiervoor gebruiken we Microsoft Teams (download hier de instructie). Als hier geen mogelijkheid toe is, kunnen we alternatieven aanbieden. Het videobellen werkt in de praktijk naar tevredenheid. We kunnen hetzelfde voor de nabestaanden betekenen als altijd.
Wij bieden enkele mooie alternatieven om zoveel mogelijk van de uitvaart mee te maken. Uw dierbare mag thuis worden opgebaard en er zijn mogelijkheden om via internet op afstand toch bij de uitvaart te zijn. Soms is het zelfs mogelijk om de uitvaart enkele dagen uit te stellen, wat net genoeg kan zijn om er toch bij te kunnen zijn.
Heeft u een 24-uurskamers gereserveerd? Dan tekent u bij de sleuteloverdracht u een document waarin u akkoord gaat met de huisregels over o.a. anderhalve meter afstand houden en het maximum aantal personen dat tegelijk aanwezig is.
In bijna al onze crematoria en uitvaartcentra is het mogelijk om de uitvaart via een beveiligde livestream uit te zenden, zodat genodigden er op afstand toch bij kunnen zijn. Kijk bij de veelgestelde vragen over livestreaming op welke locaties livestreaming mogelijk is. Via een beveiligde link kunnen zij meekijken naar de afscheidsdienst in onze aula. Dit kost 95 euro. Dit is inclusief één usb-stick met de opname van de livestream. Zo kunnen de nabestaanden de video-opname delen met anderen. Opname op een usb-stick zonder livestream is ook mogelijk.
Ook is het op 20 van onze locaties mogelijk om een rijdende laatste groet te brengen (drive-through condoleance). Genodigden kunnen dan in hun eigen auto langs de kist rijden om op die manier een laatste groet te brengen aan de overledene. Locaties die voldoende ruimte en doorstroommogelijkheden voor auto’s hebben, zijn hiervoor geschikt. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen.
Ja, dat kan zeker, zelfs met de kist open. Vanuit het oogpunt van besmetting is er geen bezwaar om thuis op te baren. U mag uw dierbare gewoon aanraken, maar u moet daarna wel goed uw handen wassen of handalcohol gebruiken.
Wij wijzen u voor de volledigheid op de adviezen van de rijksoverheid voor thuisopbaring:
- Volg de regels van het RIVM met betrekking tot het aantal mensen dat u thuis ontvangt.
- Vraag uw bezoek of ze geen koorts of verkoudheid hebben.
- Houd 1,5 meter afstand.
- Kinderen tot 12 jaar hoeven geen afstand te houden.
- Mensen die tot uw huishouden behoren, hoeven onderling geen afstand te houden maar wel tot anderen.
U kunt natuurlijk wel op afstand helpen door vooraf met uw uitvaartverzorger te bespreken welke kleding uw dierbare aan krijgt, hoe zijn of haar haar moet zitten, of er wel of geen make-up gebruikt mag worden, enzovoorts. Het helpt als u een goed lijkende foto klaarlegt die bij de verzorging gebruikt kan worden als voorbeeld. Zo zorgen we er toch samen voor dat uw dierbare eruit ziet hoe u dat wilt.
Kiest u voor het uitstrooien van de as van uw dierbare? U kunt de as verstrooien op het strooiveld bij het crematorium. Hierbij geldt ook, net als bij de afscheidsdienst, dat het aantal aanwezigen per locatie verschilt. Kinderen tot 12 jaar en uitvaartpersoneel worden niet meegeteld.
Maximaal 2 personen mogen naar binnen om de as op te halen.
Wilt u de as liever ergens anders verstrooien, bijvoorbeeld in zee of op een plek waar uw dierbare graag kwam? Vergeet dan niet om eerst toestemming te vragen aan de eigenaar van de grond.
Wij hebben hiervoor drie andere manieren van condoleren bedacht: door de eigen hand op het hart te leggen, de handen ineen te vouwen voor de borst of met beide handen een handkus te geven. Bij het regelen van de uitvaart zal de DELA-medewerker dit onderwerp met de nabestaanden bespreken. Zij kunnen ervoor kiezen dat aan het eind van een afscheidsdienst de DELA-medewerker deze manieren van condoleren onder de aandacht brengt.
Staat uw vraag er niet bij? Stel deze dan aan onze Nabestaandendesk via nabestaandendesk@dela.org of bel ons op 040 260 14 50.
Bent u een uitvaartondernemer en wilt u specifieke informatie over DELA-locaties? Bekijk dan het informatieblad.
Veelgestelde vragen over corona en uw DELA-verzekering
DELA UitvaartPlan
Met een DELA UitvaartPlan bent u verzekerd van een uitvaart. Dit geldt ook bij een overlijden als gevolg van het coronavirus. Bij het regelen van de uitvaart volgen we de instructies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), zoals hierboven is uitgelegd.
DELA LeefdoorPlan
Als de verzekerde met een DELA LeefdoorPlan overlijdt als gevolg van het coronavirus, gelden de normale voorwaarden. Er gelden geen speciale regels of uitzonderingen bij overlijden als gevolg van dit virus.
Hieronder ziet u een overzicht van de onderdelen in het DELA UitvaartPlan in tijden van corona. Zoals u ziet, zijn de meeste diensten ongewijzigd. Voor de zaken die nu niet kunnen of die anders gaan, bieden we waar mogelijk een alternatief.
Meer toelichting over wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd vindt u hier.
Overzicht onderdelen DELA UitvaartPlan in tijden van corona
Onderdelen DELA UitvaartPlan |
Hoe gaat dat nu? |
Beschikbaar alternatief |
Vervoer overledene naar uitvaartcentrum |
Ongewijzigd |
|
Regelen formaliteiten |
Ongewijzigd |
|
Regelgesprek met nabestaande(n) |
Via videobellen |
|
Rouwkaarten |
Ongewijzigd |
|
Verzorging overledene |
Verzorgen in een uitvaartcentrum, niet thuis. Na de verzorging thuis opbaren is wel mogelijk. |
|
Kist |
Ongewijzigd |
|
Opbaring |
Thuisopbaring en opbaring in een DELA-locatie is mogelijk. Opbaring in zorginstelling: afhankelijk van de regels van de instelling. |
|
Rouwbezoek |
Maximaal 6 gasten tegelijk vanwege 1,5 meter afstand |
|
Rouwvervoer |
Ongewijzigd |
|
Aula, dienst |
Het aantal personen dat bij de dienst aanwezig kan zijn verschilt per locatie. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen |
Rijdend de laatste groet brengen op 20 locaties (drive through-condoleance) Extra: Livestream om op afstand mee te kijken + 1 USB-stick met video-opname (95 euro) |
Ondersteunende DELA-medewerkers |
Ongewijzigd |
|
Cremeren/begraven |
Ongewijzigd |
|
Vrij besteedbaar bedrag |
Ongewijzigd |
|
Asbus ophalen |
Maximaal 2 personen |
|
Asverstrooiing |
Het aantal personen dat bij het uitstrooien aanwezig kan zijn verschilt per locatie. Uw uitvaartverzorger kan hier meer over vertellen. |
|
Overzicht veranderingen die niet in het verzekerd pakket zitten
Onderdelen |
Hoe gaat dat nu? |
Beschikbaar alternatief |
Informeel samenzijn met gasten na de uitvaart |
Aantal personen in overeg |
|
Horecavoorzieningen |
Aangepast horeca-aanbod |
|
Grafsteen |
Ongewijzigd |
|
Rouwbloemen bij uitvaart |
Ongewijzigd |
|
Herinneringsproducten |
Ongewijzigd |
|
Als een verzekerde overlijdt als gevolg van het coronavirus, dan is die verzekerd van een uitvaart in Nederland, of van een geldbedrag. Het maakt hierbij niet uit waar ter wereld het overlijden plaatsvindt. Het vervoer van de overledene vanuit het buitenland is niet altijd mee verzekerd.
Hiervoor geldt:
- Is het negatieve reisadvies bij het begin van de reis bekend? Dan is het vervoer van de overledene terug naar Nederland niet verzekerd.
- Kwam er een negatief reisadvies tijdens het verblijf in het buitenland? Dan is het vervoer naar Nederland wél verzekerd.
Veelgestelde vragen over de kosten van een uitvaart
Zorg goed voor elkaar. Op afstand, toch dichtbij.






Laatste nieuws
-
jan212021
Horecamedewerkers helpen bij condoleances
‘Medewerkers blijven aan het werk; kwalitatieve bijdrage aan condoleances’
Uitvaarten en condoleances hebben op onderdelen een uitzonderingspositie in de Nederlandse coronamaatregelen. Dat is waardevol voor wie er mee te maken krijgt, maar vraagt ook menskracht om dat waar te maken. Daarom ondersteunen horecamedewerkers van een aantal Van der Valk Hotels tijdelijk bij coöperatie DELA.
-
jan152021
Extra koelcapaciteit op diverse plaatsen in Nederland
Tijdelijke voorzieningen om waardig afscheid te kunnen waarborgen
Deze week is bij het DELA-uitvaartcentrum aan de Schipleidelaan in Oldenzaal een extra koelunit geplaatst. Het uitvaartcentrum heeft behoefte aan extra koelcapaciteit mede als gevolg van de coronacrisis. Vanwege deze grote toename is er tijdelijk extra koelcapaciteit toegevoegd, waardoor DELA een waardig afscheid kan blijven realiseren.
-
dec212020
Informatie over uitvaarten en het coronavirus
-
dec212020
Uitvaarten tijdens de coronatijd: aanpassingen en extra diensten
Een overzicht van wat er anders gaat bij uitvaarten in coronatijd
Afscheid nemen van een overleden dierbare kan maar één keer. Wij realiseren ons dat de dienstverlening nu soms anders verloopt dan nabestaanden voor ogen hebben. Ook krijgen we soms vragen over de kosten van een uitvaart in coronatijd. Op deze pagina geven we een overzicht.