• Klantenservice 040 260 16 36 Ma t/m vrij van 8.00 tot 20.00 uur.
  • Intermediair

Column: Serviceproviders groeien ook in 2016

Armand Baas Becking sprak met InFinance over zijn visie op de intermediaire adviesmarkt. Ook in 2016 worden stappen gezet in de digitalisering van bemiddeling van verzekeringen en hypotheken. Klanten willen steeds minder vaak betalen voor administratieve handelingen die ze op een eenvoudige wijze ook zelf kunnen doen.

De schaalvergroting in onze branche zet door. Kleine partijen gaan op in grote. Daarnaast worden portefeuilles samengevoegd. Dit zien we bijvoorbeeld bij een aantal serviceproviders. Hierdoor zijn ze in staat om investeringen te doen in automatisering en digitalisering, die de meeste zelfstandige kantoren niet kunnen opbrengen. Ik verwacht dan ook dat de serviceproviders in 2016 zullen groeien.

Zelfoverschatting van eigen kennis en kunde

Digitalisering geeft de adviseur de ruimte om zijn advies en dienstverlening op andere wijze in te vullen. Niet iedere klant ziet door de digitale bomen het bos, dus daar kan de adviseur hem bij helpen. Onderzoek bevestigt dat de klant geen rationele beslisser is. Er is zelfs sprake van zelfoverschatting van eigen kennis en kunde. De nodige ratio kan een deskundig adviseur aanreiken, zoals bij complexe financiële vraagstukken als pensioen of hypotheek, maar ook voor producten als overlijdensrisico of uitvaart als onderdeel van een integraal advies.

Millennials

Ook de nieuwe generatie, de zogenaamde millennials, weet haar weg te vinden naar de onafhankelijk financieel adviseur. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van HDN en SIVI toont aan dat de digitale generatie zich weliswaar oriënteert op het net, maar hulp zoekt bij het daadwerkelijk afsluiten van complexe financiële producten. Dat zijn in eerste instantie dan misschien de ouders, maar die verwijzen graag door naar hun vertrouwenspersoon in financiële kwesties.

Het loont als adviseurs zich gaan verdiepen in de behoeften van deze nieuwe generatie klanten. In dat licht verwacht ik nog een verdergaande ontwikkeling in 2016 van financiële diensten via de mobiele platformen.