Frans zorgt voor uitvaartvervoer: ‘Het tonen van respect is voor ons belangrijk’

‘Rust uitstralen, is cruciaal,’ zegt Frans, senior medewerker team Breda. Hij is samen met zijn team verantwoordelijk voor DELA Uitvaartvervoer. Na een sterfgeval komt Frans met een collega als eerste namens DELA bij nabestaanden aan huis. ‘In het verleden kreeg ik wel eens de vraag of ik haast had als ik de mensen staand te woord stond. Dat moet anders, besefte ik me. Nu neem ik de tijd en ga zitten als we de mensen informeren over de vervolgstappen, ook als er nog drie andere meldingen in mijn telefoon staan. Mensen zullen er niets van merken als we het druk hebben en zo hoort het ook. Indien nodig wordt een ander team opgeroepen.’

In goede handen

Oog voor detail, dat typeert Frans. Hij begon in 1980 als automonteur en onderhield ook de auto’s van een taxibedrijf in Breda. Na verloop van tijd nam hij ook taxiritten op zich. Daar zaten ook ritten voor coöperatie DELA tussen en zo kwam Frans in aanraking met de wereld van uitvaartvervoer. ‘De eerste keer maakte diepe indruk op mij, ik was pas 21 jaar. Ik keek de kunst af van collega’s en zag al snel verbeterpunten, zoals een onhandig geparkeerde auto. We zijn de ambassadeurs van DELA. Wat ik wil meegeven, is dat hun dierbare bij ons in goede handen is. Eerlijkheid is dan ook heel belangrijk. Als ik het antwoord op een vraag niet weet, zeg ik dat. Ik geef de vraag dan door aan de uitvaartverzorger. Die is verantwoordelijk voor de inhoudelijke begeleiding van de uitvaart.’

Ken je ons online wensenboekje al? Je kunt eenvoudig aangeven hoe jouw afscheid eruit moet komen te zien. Je nabestaanden zien dan in een oogopslag welke zaken er moeten worden geregeld. Je kunt er voor kiezen om je uitvaartwensen te verzekeren, maar ook zonder verzekering kun je DELA een uitvaart laten regelen naar wens. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Bekijk de mogelijkheden voor het regelen van een uitvaart zonder verzekering of bekijk de de uitvaartverzekering van DELA.

Familie ondersteunen

‘Het is een mooi beroep, al maken we ook schrijnende gebeurtenissen mee. Zo kwam ik bij een gezin dat hun dochtertje na 39,5 week zwangerschap had verloren. Dat is voor mij ook slikken. De ouders wilden het kindje graag zo lang mogelijk bij zich houden, dag en nacht. Ze vroegen daarom om twee koelinstallaties. Ik heb hen toen op thanatopraxie ofwel lichte balseming gewezen. Deze mogelijkheid bestaat sinds een aantal jaar en een voordeel is dat je geen koeling nodig hebt. Deze optie sloot precies aan bij hun wens. Het was fijn om de familie op die manier te kunnen ondersteunen en hun grote verdriet een klein beetje te verlichten.’ 

Na een aangrijpende ervaring kan Frans terecht bij zijn collega’s. ‘We letten goed op elkaar. Als iemand van ons zich anders gedraagt dan praten we daar samen over. Onze manager Ludo organiseert regelmatig een koffie-uurtje. Dan kunnen alles van ons afpraten. Ook ons rugzakje is wel eens vol.’ 

Voldoening

‘Bij een overbrenging van het huisadres naar het uitvaartcentrum loopt een van ons voor het voertuig uit. Daarover krijgen we regelmatig complimenten. Het tonen van respect voor overledenen en de nabestaanden is voor ons belangrijk. Het zegt mij veel als mensen, ondanks hun verdriet, ons bedanken. Dat geeft veel voldoening. Ik mag dit werk nog tien jaar doen en zal het jammer vinden als ik moet stoppen.’

Stappenplan: van overlijden tot na de uitvaart

Een afscheid regelen, hoe doet je dat? Om je te helpen hebben wij een handig stappenplan gemaakt. Stap voor stap leiden we je door de intense dagen rondom een afscheid. Zodat je weet wat er op je af gaat komen. En dat geeft rust.