Hoe laat je je wachtwoorden veilig achter voor je nabestaanden?

Heb jij er al over nagedacht wat je digitaal achterlaat als je er niet meer? Door de toename van computer- en internetgebruik groeit ons digitale bezit. Waarschijnlijk heb jij ook een flink aantal accounts en digitale bestanden waartoe jij alleen toegang hebt. Als het goed is, bescherm je die online gegevens met meerdere wachtwoorden en inlogcodes die voor anderen geheim blijven. Maar hoe moet dat als jij er straks niet meer bent? Hoe komen jouw nabestaanden dan bij jouw bestanden? In dit artikel geven we 4 manieren om jouw wachtwoorden aan je naasten door te kunnen geven.

Handige checklist

Download de handige checklist en ga aan de slag met het in kaart brengen van al jouw online activiteiten. 

Voor nabestaanden is het vaak een ingewikkelde klus om toegang te krijgen tot digitale gegevens wanneer een dierbaren is overleden. In de wet is hiervoor nog niets geregeld. Het is daarom verstandig om nu alvast na te denken over wat jij wil dat met jouw digitaal nalatenschap moet gebeuren, en hoe je jouw wachtwoorden aan je naasten kunt doorgeven. We vroegen Brenno de Winter (onderzoeksjournalist, schrijver en expert op het gebied van ICT-veiligheid en privacy) welke opties er zijn en wat de voor- en nadelen per optie zijn.

Opschrijven in een notitieboekje

Je kunt je wachtwoorden met de bijbehorende profielen, toepassingen of diensten opschrijven in een notitieboekje. Dat boekje bewaar je op een veilige plaats waar niemand bij kan. Als je dat wil, kun je iemand die je vertrouwt vertellen waar hij of zij dat boekje na jouw overlijden kan vinden. Je kunt de plaats ook beschrijven in een testament. Dit is een makkelijke manier om je online gegevens bij te houden en door te geven. Toch kleven er ook risico’s aan.

Brenno: ‘Deze manier lijkt makkelijk, maar is behoorlijk onveilig. Iemand die kwaad wil, kan namelijk eenvoudig achter je wachtwoorden komen. Daarbij verandert iedereen weleens zijn inloggegevens. Het is een hele klus om alles in dat boekje bij te houden.’

Opschrijven in een online document

Binnen clouddiensten, zoals Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox en iCloud van Apple, is het tegenwoordig mogelijk om een online document aan te maken waarin je je wachtwoorden en pincodes kunt bijhouden. Zodra je inloggegevens veranderen, pas je het aan in je document. Je hebt via ieder apparaat, zoals je smartphone, tablet of computer toegang tot je gegevens. Dit is een 'redelijk' veilige manier. Maar volgens Brenno niet volledig veilig, zie hieronder.

Brenno: ‘Dit is geen veilige manier. Alles wat je ‘in de cloud’ bewaart, kan worden buitgemaakt door hackers. Door je wachtwoorden digitaal te bewaren, maak je het hen makkelijker dan nodig is.’

In een testament bij een notaris

Als je je inloggegevens in een testament laat opnemen, weet je in ieder geval zeker dat ze veilig zijn totdat je bent overleden. De inhoud van het document wordt pas bekendgemaakt wanneer jij er niet meer bent. In een testament kun je ook iemand aanwijzen die met jouw wachtwoorden en inlogcodes toegang mag krijgen tot je accounts en apparaten. Dit is een zeer veilige manier, maar wel omslachtig en het kost geld.

Brenno: ‘Dit is wat mij betreft de meest veilige mogelijkheid. Denk goed na over wie je wachtwoorden mag gebruiken na jouw overlijden. Heb je er bijvoorbeeld voor gekozen dat je partner mag beslissen over je profielen en bestanden, wijzig dan je testament op het moment dat je relatie eindigt. Tip: gebruik voor je belangrijkste accounts, profielen en apparaten één e-mailadres om in te loggen. Als jouw rechtmatige erfgenaam kan inloggen op je e-mailadres, is het voor hem of haar ook mogelijk om bij je andere accounts te kiezen voor de optie ‘wachtwoord vergeten’, ‘nieuw wachtwoord aanvragen’ of ‘wachtwoord resetten’. Doordat hij toegang heeft tot jouw e-mailadres, krijgt hij of zij een mailtje waarmee een nieuw wachtwoord kan worden aangemaakt. Daarmee kan diegene inloggen op je accounts.’

Hoe laat je je wachtwoorden veilig achter voor je nabestaanden?
Tip
Gebruik voor je belangrijkste accounts, profielen en apparaten één e-mailadres om in te loggen.

Je wachtwoorden bewaren in een digitale kluis

Een laatste optie is het bewaren van je wachtwoorden in een digitale kluis. In zo’n kluis sla je je wachtwoorden op en kun je iemand aanwijzen die na jouw overlijden toegang mag krijgen tot de gegevens in je kluis. Diegene kan dan met een overlijdensakte en identiteitsbewijs jouw inloggegevens opvragen en zo toegang krijgen tot je digitale bestanden en profielen.

Brenno: ‘Hoewel dit soort tools steeds veiliger worden, ben ik hier niet zo’n voorstander van. In een digitale kluis bewaar je je gegevens online. Dat betekent dat je wachtwoorden kwetsbaar zijn voor misbruik. Daarnaast moet je goed opletten of je de maker van de kluis jouw gegevens wel kunt toevertrouwen. Soms is het namelijk zo dat de maker de gegevens die jij in je digitale kluis zet, mag gebruiken voor marketingdoeleinden, zoals advertenties. Ook kan het zijn dat in de voorwaarden staat dat de maker van de kluis jouw gegevens mag doorgeven aan de overheid, zoals aan de belastingdienst of politie, als daar om wordt gevraagd. Lees daarom altijd de algemene voorwaarden goed door.’

 

Wil je tips voor het aanmaken van een veilig wachtwoord of wil je meer weten over online privacy en digitaal nalatenschap en weten wat ons in de toekomst op dit gebied te wachten staat? Lees dan hier het interview met Brenno de Winter.

Aan de slag!

Met onze checklist digitaal nalatenschap breng je je digitale nalatenschap op orde. De checklist bevat een stappenplan, invulvelden en belangrijke tips en tricks zodat jouw nabestaanden geen lastige keuzes hoeven te maken over jouw online accounts. Download de checklist en ga aan de slag met het in kaart brengen van al jouw online activiteiten.