• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 

Veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over het DELA UitvaartPlan, de uitvaartverzekering van DELA. De vragen zijn onderverdeeld in vragen over de verzekering en vragen over de premie.

Veelgestelde vragen bij klantenservice op dit moment

Waar ben ik voor verzekerd?

Het DELA UitvaartPlan sluit je af als jij jezelf wil verzekeren voor de kosten en verzorging van jouw uitvaart. Het Uitvaartplan bestaat uit diensten en een vrij te besteden geldbedrag. Of je kiest voor alleen een geldbedrag. 

Met het dienstenpakket zijn de belangrijkste zaken van een uitvaart verzekerd. Uiteraard kunnen nabestaanden hiervan afwijken. Wil je bijvoorbeeld een bijzondere uitvaartkist of een koets om de overledene te vervoeren? Dan is dat altijd mogelijk. Het kan wel zijn dat hier extra kosten aan zijn verbonden.

Wil je precies weten waarvoor je verzekerd bent? Je kunt jouw verzekering inzien in Mijn DELA, of bekijk onze algemene voorwaarden.

Ik kan voor mijn betaling kiezen voor een AcceptEmail. Wat is een AcceptEmail?

Een AcceptEmail is een digitaal betaalverzoek die je per e-mail ontvangt. Lees meer over AcceptEmail op de website van AcceptEmail. Door middel van de betaalknop in een AcceptEmail kan je snel, veilig en gemakkelijk betalen. Vanuit de e-mail betaal je meteen via IDEAL. Tijdens het betalen zie je wie de begunstigde is en aan wie je het bedrag betaalt. De gekleurde status bovenin de e-mail laat zien of je al betaald hebt.

Hoe betaal je via AcceptEmail?

Als je betaald hebt via een AcceptEmail, dan kleurt de betaalstatus (strook bovenaan de e-mail) direct van blauw naar groen. Zo weet jij dat je betaald hebt en DELA ook. Heel overzichtelijk en duidelijk. Ben je te laat met betalen? Dan kleurt de strook van blauw naar rood. Bij de volgende betaalperiode krijg je dan een AcceptEmail met de nieuwe premie en met de achterstand. Bekijk meer informatie betalen via AcceptEmail.

Of bekijk deze video.
Ik wil liever via automatische incasso betalen. Kan dit?
Wil je liever via automatische incasso betalen? Dit kun je eenvoudig doen in Mijn DELA. Op deze servicepagina kun je inloggen in Mijn DELA. Daar kun je de wijziging doorgeven.
Ik ben verhuisd en wil mijn nieuwe adres aan DELA doorgeven. Hoe doe ik dit?

Wil je een adreswijziging aan ons doorgeven? Geef je nieuwe gegevens door via Mijn DELA.

Log direct in, of maak een nieuw account aan.

Chat met onze medewerkers

Over het DELA UitvaartPlan

Ik woon in het buitenland en wil de uitvaart in mijn woonland laten plaatsvinden. Wat vergoedt DELA vanuit mijn DELA UitvaartPlan in Diensten?
Woon je in een ander land dan Nederland of België? En kiezen nabestaanden voor een uitvaart in het woonland? Dan kiezen je nabestaanden zelf ter plaatse een uitvaartondernemer. DELA regelt en verzorgt namelijk alleen uitvaarten in Nederland en onder bepaalde voorwaarden ook in België. Voor de uitvaart in een ander land dan Nederland of België keren wij een vergoeding uit. We keren uit nadat we uitvaartnota’s hebben ontvangen. Op basis van de nota's keren we een vergoeding uit tot maximaal € 4.273 (2024). Daarbovenop komt het bedrag uit de aanvullende Geldverzekering. Deze uitkering kunnen nabestaanden gebruiken om de kosten van een begrafenis of crematie geheel of gedeeltelijk te betalen.
Ik heb al een uitvaartverzekering ergens anders. Kan ik deze overbrengen naar DELA?

Je kunt de waarde van je huidige verzekering gebruiken voor een verzekering bij DELA. Het gaat dan om een DELA UitvaartPlan tegen Koopsom, DELA CoöperatiespaarPlan of het DELA Depositofonds. Kies je voor een DELA UitvaartPlan met premiebetaling? Dan gebruiken wij de waarde als vooruitbetaalde premie.

Wil je de waarde van een andere verzekeraar naar DELA overmaken? Neem hierover dan contact op met de verzekeraar waar jouw verzekering nu loopt en doe een verzoek tot kapitaaloverdracht. Je geeft dan aan de waarde jouw verzekering te willen overmaken naar DELA. De contactpersoon van jouw huidige verzekeraar verstuurt een overdrachtsformulier PSK (Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten) naar DELA. Op basis van het overdrachtsformulier bekijken we welk product van DELA het meest geschikt is. Het overdrachtsformulier PSK kan jouw contactpersoon mailen naar dverzekeren@dela.org.

Verder hebben wij onderstaande gegevens nodig:

  • Naam
  • Adres en woonplaats
  • E-mailadres en telefoonnummer
  • Geboortedatum
  • BSN-nummer

Zodra wij deze gegevens hebben ontvangen, krijgt je van ons een offerte.

Enkele verzekeraars zijn niet aangesloten bij het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten. In dat geval kun je vragen om de waarde van jouw verzekering naar jouw eigen rekening over te maken. Daarna kun je het bedrag naar DELA overmaken.

Ik wil de waarde van mijn uitvaartverzekering ergens anders onderbrengen. Kan dat?

Je kunt de afkoopwaarde van jouw DELA UitvaartPlan laten overmaken naar een andere verzekering. Wil je het kapitaal overbrengen naar een andere financiële instelling? Laat ons dit dan schriftelijk weten. Wij ontvangen graag het volgende van jou:

1. Brief met handtekening met daarin jouw verzoek tot waardeoverdracht. Vermeld hierbij jouw polisnummer;

2. Kopie van jouw identiteitsbewijs;

3. Kopie van de offerte van de financiële instelling waar je het kapitaal wilt onderbrengen.

Mag DELA de voorwaarden wijzigen?

Het DELA UitvaartPlan heeft een en bloc bepaling. Dat betekent dat wij jouw uitvaartverzekering kunnen aanpassen. Het bestuur van DELA mag de manier waarop de premie wordt berekend en de voorwaarden veranderen. De leden van DELA moeten dat wel eerst goedkeuren. Dat gebeurt met een ledenbesluit tijdens de Algemene Vergadering van DELA. Veranderen we de premie of de voorwaarden? Dan vertellen we je dat vooraf in een brief en via het ledenmagazine Kroniek.

Wanneer kan DELA de voorwaarden veranderen?

De voorwaarden kunnen bijvoorbeeld veranderen om het uitvaartdienstenpakket bij de tijd te houden. Zo ging een uitvaart vroeger bijvoorbeeld altijd met een koets. Nu gebruiken we een rouwauto. Dat kan doordat in de voorwaarden een en bloc bepaling staat. Het aanpassen van de voorwaarden doen we niet zomaar. Dat vindt alleen plaats met instemming van de Algemene Vergadering (hierin zijn de leden van coöperatie DELA vertegenwoordigd). Uiteraard ontvang je bij een verandering een brief en lees je hierover meer in het ledenmagazine Kroniek. 

De reden voor verandering van premie en voorwaarden is altijd: samen ervoor zorgen dat nabestaanden te allen tijde kunnen rekenen op een goed verzekerde uitvaart.

Het DELA UitvaartPlan is waardevast en indexeert. Wat houdt dat in?

Het DELA UitvaartPlan is een waardevaste verzekering. De waarde van uw DELA UitvaartPlan stijgt automatisch mee als de uitvaartkosten stijgen. Voor een uitvaart die nu bijvoorbeeld € 8.000 kost, betaal je over 30 jaar al snel € 15.700*. De premie passen we hier jaarlijks op aan. Dankzij de winstdeling vanuit de coöperatie beperken we deze premiestijging. Hoeveel kan van jaar tot jaar verschillen. Het voordeel van een waardevaste verzekering is, dat je altijd de afgesproken uitvaart krijgt. Zo neem je jouw nabestaanden veel kosten en zorgen uit handen.

* Toekomstige uitvaartkosten gebaseerd op een jaarlijkse stijging van 2,28%. Dit is de gemiddelde stijging van de uitvaartkosten bij DELA in de afgelopen 10 jaar.

Ik ben zwanger. Is mijn baby meeverzekerd?

Ja, wanneer wij de uitvaart verzorgen, dan is jouw baby automatisch verzekerd voor de basisdiensten. Ook bij minder dan 24 weken zwangerschap. Na de geboorte blijft jouw kindje maximaal 60 dagen automatisch verzekerd voor de basisdiensten.

Zijn mijn kinderen automatisch meeverzekerd?

Nee, jouw kinderen zijn niet automatisch meeverzekerd.

Tot 60 dagen na de geboorte is jouw kind wel automatisch verzekerd voor de basisdiensten. Na deze periode zijn jouw kinderen niet meer automatisch verzekerd. Daarom is het belangrijk om jouw kinderen tijdig aan te melden. Meld jouw zoon of dochter daarom, als je dat wenst, zo snel mogelijk bij ons aan. Bijschrijven kan via het wijzigingsformulier, of eenvoudig via Mijn DELA. Heb je nog geen Mijn DELA? Maak dan hier een account aan.

Meer informatie over kinderen en jouw uitvaartverzekering.

Tot welke leeftijd kan een kind op mijn polis meeverzekerd zijn?

Voor kinderen geldt een lage kinderpremie. De kinderpremie is een risicopremie. Dat betekent dat er geen waarde in de verzekering wordt opgebouwd. De kinderpremie geldt tot 25 jaar. Daarna geldt een hogere volwassenenpremie. Je ontvangt hierover te zijner tijd bericht. Jouw kind mag altijd bij jou op de polis blijven staan, ook als ze niet meer thuis wonen. Meer informatie over kinderen en jouw uitvaartverzekering.

Kan ik als grootouder ook een DELA UitvaartPlan afsluiten voor mijn kleinkind?

Ja dat kan. Heb je als grootouder zelf ook een uitvaartverzekering, dan kan je ervoor kiezen om jouw kleinkind voor de gunstige kinderpremie mee te verzekeren. Maar je kunt ook voor jouw kleinkind een zelfstandige uitvaartverzekering afsluiten, de polis bouwt dan meteen waarde op. Deze premie is dan wel hoger, maar loopt dan wel levenslang door. Lees meer informatie over kinderen en het DELA UitvaartPlan

Ik wil mijn kind op een eigen polis laten zetten. Hoe doe ik dat?

Wil je een zelfstandige polis voor jouw kind? Je kunt jouw kind op een zelfstandige uitvaartverzekering overschrijven. Als jouw kind jonger is dan 25 jaar, dan verandert de premie van een kinderpremie in een volwassenpremie. Als jouw kind 25 jaar of ouder is, dan heeft het geen gevolgen voor de premie. Direct een zelfstandige polis aanvragen voor jouw kind.

Kan ik me verzekeren voor een uitvaart in het buitenland?

Wil je een uitvaart in het buitenland? Dan is het DELA UitvaartPlan in geld de beste keuze. Nabestaanden ontvangen bij jouw overlijden een geldbedrag waarmee het vervoer en de overige kosten van de uitvaart in het buitenland kunnen worden betaald.

Waarom stelt DELA gezondheidsvragen? en/of waarom moet ik een gezondheidsverklaring invullen bij het afsluiten van een DELA UitvaartPlan?

Wij doen dit om het verzekerd risico in te schatten. Op die manier kunnen we de premie zo laag mogelijk houden. Een gezondheidsverklaring hoef je alleen in te vullen als je een van de twee medische vragen met JA hebt beantwoord. Meer informatie over medische acceptatie

Hoe zit het met mijn verzekering als coöperatie DELA de uitvaart niet verzorgt?

Nabestaanden kiezen soms voor een andere uitvaartondernemer dan DELA. Bij het DELA UitvaartPlan Basis, Plus of Flexibel ontvangen ze dan in plaats van onze diensten een beperkte vergoeding. Voor 2024 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.673. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.953 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 720 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 720 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.953.

Als je nu al weet dat een andere uitvaartverzorger dan DELA de uitvaart gaat verzorgen, dan kun je beter kiezen voor een DELA UitvaartPlan Geld. Het bedrag dat je met een DELA UitvaartPlan Geld verzekert, keren we volledig uit.

Kan ik het DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

De verzekering loopt totdat je overlijdt. Wil je de verzekering eerder stoppen? Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. Je krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 150 afkoopkosten (€ 90 als je de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken we dit bedrag over naar jouw rekening. Je bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaart.

Wat gebeurt er met het geld dat eventueel overblijft na de uitvaart?
Blijft na de uitvaart een deel van het verzekerde vrij te besteden bedrag over? Dan keren we het resterende bedrag aan de nabestaanden uit.
Hoe werkt het met de afhandeling van de uitvaartverzekering?

UitvaartPlan in diensten, coöperatie DELA verzorgt de uitvaart

  • Na de melding neemt een van onze uitvaartverzorgers contact met je op om de uitvaart te regelen.
  • De belangrijkste basisdiensten zijn verzekerd. Daarnaast is er een meeverzekerd vrij te besteden geldbedrag van minimaal € 720. Dit bedrag heeft de verzekerde zelf gekozen.
  • Wij verrekenen de kosten van de uitvaart direct met de verzekering.
  • Na de uitvaart ontvang je een overzicht van de gemaakte en verzekerde kosten. Het kan zijn dat je moet bijbetalen, maar het kan ook zijn dat er geld overblijft. Dat maken we over.

UitvaartPlan in diensten, een andere uitvaartondernemer verzorgt de uitvaart

  • Na de melding vragen wij je een aantal papieren toe te sturen:
    • Akte van overlijden
    • Een kopie van de uitvaartnota
    • Eventueel een akte van cessie

Omdat DELA de uitvaart niet verzorgt, ontvang je een vergoeding in ruil voor het dienstenpakket. Voor 2024 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.673. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.953 voor de Dienstenverzekering en minimaal
€ 720 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 720 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.953.

UitvaartPlan in geld, coöperatie DELA verzorgt de uitvaart

  • Na de melding neemt een van onze uitvaartverzorgers contact met je op om de uitvaart te regelen.
  • Wij verrekenen de kosten van de uitvaart direct met de verzekering.
  • Na de uitvaart ontvang je een overzicht van de gemaakte en verzekerde kosten. Het kan zijn dat je moet bijbetalen, maar het kan ook zijn dat er geld overblijft. Dat maken we over.

UitvaartPlan in geld, een andere uitvaartondernemer verzorgt de uitvaart

  • Na de melding vragen wij je een aantal papieren toe te sturen:
    • Akte van overlijden
    • Een kopie van de uitvaartnota
    • Eventueel een akte van cessie
  • Zodra we de papieren hebben ontvangen, maken we het bedrag van de verzekering over aan de begunstigde of (bij een akte van cessie) aan de uitvaartondernemer.
  • De verdere verzorging van de uitvaart en de afhandeling van de eindrekening regel je zelf met de uitvaartondernemer.
Is kapitaaloverdracht mogelijk?

Je kunt de waarde van jouw huidige verzekering gebruiken voor een verzekering bij DELA. Het gaat dan om een DELA UitvaartPlan tegen Koopsom, een DELA CoöperatiespaarPlan of het DELA Depositofonds. Kies je voor een  DELA UitvaarPlan met premiebetaling? Dan gebruiken wij de waarde als vooruitbetaalde premie.

Wil je de waarde van een andere verzekeraar naar DELA overmaken? Neem hierover contact op met de verzekeraar waar jouw verzekering nu loopt en doe een verzoek tot kapitaaloverdracht. Je geeft dan aan de waarde van jouw verzekering te willen overmaken naar DELA. De contactpersoon van jouw huidige verzekeraar verstuurt een overdrachtsformulier PSK (Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten) naar DELA. Op basis van het overdrachtsformulier bekijken wij welk product van DELA het meest geschikt is. Het overdrachtsformulier PSK kan jouw contactpersoon mailen naar dverzekeren@dela.org.

Verder hebben wij onderstaande gegevens nodig:

  • Naam
  • Adres en woonplaats
  • E-mailadres en telefoonnummer
  • Geboortedatum
  • BSN-nummer

Zodra wij bovenstaande gegevens hebben ontvangen, krijg je van ons een offerte.

Enkele verzekeraars zijn niet aangesloten bij het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten. In dat geval kun je vragen om de waarde van jouw verzekering naar jouw eigen rekening over te maken. Daarna kun je het bedrag naar DELA overmaken.

Wat vergoedt coöperatie DELA maximaal wanneer sprake is van herstelkosten?

Je kunt te maken krijgen met herstelkosten wanneer je via een tussenpersoon een DELA verzekering hebt afgesloten. Herstelkosten zijn kosten die een tussenpersoon maakt doordat een verzekeraar een fout heeft gemaakt. Vanaf 1 januari 2013 mogen verzekeraars deze kosten niet meer rechtstreeks aan een tussenpersoon vergoeden. Daarom heeft het Verbond van Verzekeraars hiervoor een regeling ontwikkeld. De regeling komt er op neer dat in geval van herstelkosten, DELA de herstelkosten rechtstreeks aan de klant betaalt. De klant kan hiermee de rekening van de adviseur betalen. DELA vergoedt maximaal € 300 voor herstelkosten.

Over de premie

Waarom krijg ik bij het stopzetten van de verzekering niet alle betaalde premie terug?

Het doel van van een uitvaartverzekering is om ervoor te zorgen dat bij een overlijden een uitvaart geregeld kan worden. Als u besluit om de verzekering toch stop te zetten,dan krijgt u niet alle betaalde premie terug. Dat komt omdat u vanaf de eerste dag van de verzekering wel verzekerd bent geweest voor uw uitvaart.

Waarom brengt DELA € 150 afkoopkosten in rekening?

Als u de uitvaartverzekering eerder stopzet, maken we kosten. We willen als coöperatie voorkomen dat de leden die bij ons verzekerd zijn, worden benadeeld. Daarom brengen we afkoopkosten in rekening.

Waarom ontvang ik een betalingsherinnering?

U ontvangt een betalingsherinnering omdat u uw premie (nog) niet heeft betaald. Bij de herinnering zit een factuur. Op deze factuur staat de datum waarop de laatste betalingen bij DELA zijn verwerkt.

Heeft u een betaling gedaan voor deze datum? Dan is uw betaling niet goed verwerkt. Neem contact op met DELA en geef uw polisnummer en betaalgegevens door.

Betaalt u via automatische incasso? Dan is uw incasso mislukt. Hierdoor is uw betaalwijze omgezet naar handmatig betalen. Neem contact op met uw bank om na te gaan wat de reden is.

Heeft u het volledige bedrag overgemaakt na deze datum?  Dan hebben de betaling en de herinneringsbrief elkaar waarschijnlijk gekruist. U hoeft uw betaling dan niet nog een keer te doen.

Kan ik premie betalen via mijn buitenlandse bankrekening?
Ja dat is mogelijk. DELA incasseert vanaf alle IBAN-rekeningnummers.
Maakt u zelf de premie over via internetbankieren? Ook dat kan vanaf alle IBAN-rekeningnummers. U kunt dit overmaken naar NL09RABO0303577010 en BIC-code: RABONL2U.
Naar welk rekeningnummer moet ik mijn premie overmaken?
DELA heeft sinds augustus 2015 een andere huisbankier: De Rabobank.
U kunt de premie voor het DELA UitvaartPlan overmaken naar: NL09RABO0303577010

Vermeld uw polisnummer in de omschrijving.
Heeft u uw polis afgesloten bij een tussenpersoon?
Maak dan uw premie over naar: NL78RABO0303577029
Ik betaal per maand, maar op mijn factuur staat ineens een hoger bedrag. Hoe kan dit?
Een betaling per maand is alleen mogelijk via automatische incasso. Omdat uw betaalwijze is omgezet naar handmatig betalen, betaalt u nu per kwartaal. 


Kan ik een betalingsregeling afspreken?
Het is onder bepaalde omstandigheden mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.
Wanneer moet ik mijn betaalachterstand voldaan hebben?
De datum waarop uw betaling voldaan moet zijn staat aangegeven op de factuur.
Wat als ik mijn betalingsregeling niet kan nakomen?
Kunt u uw betalingsregeling niet nakomen? Dan wordt de verzekering beëindigd. En bent u niet meer verzekerd voor uw uitvaart.
Wanneer vindt automatische incasso plaats?
Heeft u gekozen voor automatische incasso bij uw aanvraag van het Dela UitvaartPlan? Dan vindt de incasso plaats rond de 25e van elke maand.
Kan ik mijn verzekering opzeggen als ik een betalingsachterstand heb?
Ja, u kunt uw verzekering opzeggen als u een betalingsachterstand heeft. U bent dan niet meer verzekerd voor een uitvaart.
Als mijn verzekering wordt beëindigd. Wat gebeurt er dan met mijn opgebouwde waarde?
De klantenservice kan u vertellen of u waarde heeft opgebouwd tijdens de verzekerde periode. Als er een opgebouwde waarde is, dan wordt de openstaande premieachterstand daar eerst vanaf gehaald. Het bedrag wat over is wordt verrekend met de kosten voor het beëindigen van de verzekering.
Kan ik het DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

De verzekering loopt totdat u overlijdt. Wilt u de verzekering eerder stoppen? Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. U krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde min € 150 afkoopkosten (€ 90 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde hoger dan de afkoopkosten? Dan maken we dit bedrag over naar uw rekening. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaart.

Hoe lang moet ik premie betalen?
U kunt kiezen: betalen tot aan uw overlijden of betalen tot in het jaar dat u 65 wordt. In het laatste geval is de premie hoger, maar u hoeft na de aangegeven datum op de polis geen premie meer te betalen. U bent in beide gevallen uw hele leven lang verzekerd.
Hoe wordt de fiscale waarde van mijn DELA UitvaartPlan bepaald?
De fiscale waarde van uw DELA UitvaartPlan is de waarde die u krijgt als u de verzekering eerder stopt. Ook wel afkoopwaarde genoemd. Wij bepalen de waarde van uw verzekering op basis van uw leeftijd, het verzekerd bedrag, hoeveel premie u heeft betaald en hoe lang u deze premie heeft betaald. Ook houden wij bij de waardebepaling rekening met de rentestand van dit moment, toekomstige winstdeling en de ontwikkeling van de levensverwachting. Dit doen we volgens de Europese regels (Solvency 2) die aangeven hoe we de waarde van onze verzekeringsverplichtingen moeten bepalen.
Wanneer informeert DELA mij over de fiscale waarde van mijn DELA UitvaartPlan?

Wij informeren u alleen over de fiscale waarde van uw uitvaartverzekering als:

  • het verzekerd bedrag per verzekerde hoger is dan of gelijk is aan € 7.913 (2023) (in 2024 is € 8.665);
    én
  • als de totale fiscale waarde van uw verzekering hoger is dan of gelijk is aan € 7.913 (2023) (in 2024 is € 8.665). 

U krijgt dan uiterlijk begin maart een brief of e-mail met de fiscale waarde van uw verzekering. Deze brief heeft u nodig bij uw belastingaangifte.

Wat zijn de gevolgen voor mijn jaarlijkse belastingaangifte als ik een DELA UitvaartPlan heb?

Uw DELA UitvaartPlan valt in box 3 ‘sparen en beleggen’. De waarde die u opgeeft is de fiscale waarde. Deze waarde is niet het bedrag waarvoor u bent verzekerd. Tijdens de looptijd van uw DELA UitvaartPlan bouwt uw verzekering waarde op. De fiscale waarde is gelijk aan de waarde die u krijgt als u de verzekering eerder stopt (afkoopwaarde).

U hoeft de fiscale waarde van uw DELA UitvaartPlan alleen op te geven als: 

  • het verzekerd bedrag per verzekerde hoger is dan of gelijk is aan € 7.913 (2023) (in 2024 is dit € 8.665);
    én
  • als de totale fiscale waarde van uw verzekering hoger is dan of gelijk is aan € 7.913 (2023) (in 2024 is dit € 8.665). 

Als dat het geval is, dan krijgt u van ons een brief of e-mail met de fiscale waarde van uw uitvaartverzekering. Dat doen we ieder jaar uiterlijk begin maart. Heeft u meer uitvaartverzekeringen? Tel dan de fiscale waarde van alle uitvaartverzekeringen bij elkaar op om te zien of u boven die grens van € 7.913 (2023) (in 2024 is dit € 8.665) uitkomt.

 
Hoeveel stijgt de premie per jaar?

Hoeveel de premie jaarlijks stijgt, hangt af van de inflatie van de uitvaartkosten. Ook de hoogte van de winstdeling speelt een rol. Coöperatie DELA streeft er naar om de premiestijging niet hoger te laten zijn dan de stijging van de uitvaartkosten. Stijgen de uitvaartkosten in een jaar bijvoorbeeld met 2%? Dan stijgt de premie in principe ook met 2%. Of dat elk jaar lukt, hangt af van onze coöperatiewinstdeling. We lichten dit toe:

Coöperatiewinstdeling
Om het UitvaartPlan waardevast te houden, moet de premie reken technisch gezien, met meer dan 2% stijgen. Het verschil tussen de 2% en de premie die eigenlijk nodig is, betalen we uit de unieke coöperatiewinstdeling. Coöperatie DELA bekijkt jaarlijks of de kapitaal positie voldoende is om volledige of gedeeltelijke winstdeling toe te kennen.

Hoe groot de winstdeling is, hangt af van de dekkingsgraad. Wanneer de dekkingsgraad 210% of hoger is dan volgt een volledige winstdeling. Bij een dekkingsgraad tussen 120% en 210% is er een gedeeltelijke winstdeling en onder de 120% is er geen winstdeling. Het is ook mogelijk dat er geen winstdeling is en de premie extra wordt verhoogd. Dat is het geval als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad lager is dan 120%. Dan neemt DELA een premiemaatregel.

Wanneer kan DELA de premie veranderen?

DELA kan, naast de jaarlijkse indexering, de premie veranderen als de rente onder de 1% duikt én de dekkingsgraad van DELA lager is dan 120%. Zo is het met de Algemene Vergadering afgesproken. Jaarlijks in mei/juni bepaalt het bestuur van DELA of de premie van het jaar daarop daadwerkelijk wordt verhoogd.

Op deze manier kunnen de leden van DELA altijd rekenen op wat is toegezegd: nu en in de toekomst.

Ik wil mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken, kan dat?

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een bedrag van minimaal € 720 te verzekeren. We zetten de Dienstenverzekering dan om in een premievrije Geldverzekering. U bent dan niet meer verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten. Bij een overlijden krijgen de nabestaanden een geldbedrag uitgekeerd.

Ik kan voor mijn betaling kiezen voor een AcceptEmail. Wat is een AcceptEmail?

Een AcceptEmail is een digitale acceptgiro die u per e-mail ontvangt. Lees hier meer over AcceptEmail. Door middel van de betaalknop in een AcceptEmail kunt u snel, veilig en eenvoudig betalen. Vanuit de e-mail kunt u rechtstreeks met bijvoorbeeld iDeal betalen. Tijdens het betalen is het altijd duidelijk wie de begunstigde is en aan wie u welk bedrag betaalt. De gekleurde status laat zien of u al betaald heeft. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost niets.

 

Ik heb een e-mail over mijn betaling via AcceptEmail ontvangen. Is dit een e-mail van coöperatie DELA?

U ontvangt voortaan e-mails van coöperatie DELA over uw betalingen en betalingsachterstanden via AcceptEmail. Door middel van de betaalknop in een AcceptEmail kunt u snel, veilig en eenvoudig betalen. Makkelijk, goed voor het milieu en het kost niets.

 

Wat gebeurt er als ik de premie niet meer betaal?
Heeft u uw premie niet op tijd betaald? Dan krijgt u binnen tien weken na de datum waarop de premie betaald moet worden een brief van ons. Hierin vragen wij u om de premie alsnog binnen 14 dagen te betalen. Is de premie zes maanden na de datum waarop u premie had moeten betalen, nog niet betaald? Dan hangt het van de waarde van uw verzekering af wat er gebeurt. Is de waarde van uw verzekering genoeg om de verzekering premievrij door te laten lopen? Dan maken we de verzekering premievrij. U bent dan voor een lager bedrag verzekerd. Is de waarde van uw verzekering te laag om de verzekering premievrij door te laten te lopen? Dan stopt de verzekering. U bent dan niet meer verzekerd voor de uitvaart. 
Wat gebeurt er als mijn verzekering is gestopt omdat de premie te laat is betaald?
U kunt ons vragen om de polis weer in te laten gaan (verzekering herstellen). Dat kan alleen als 
- het korter dan een jaar is geleden dat de polis is gestopt; 
- u de niet-betaalde premie plus rente en kosten betaalt;
- alle verzekerden op de verzekering nog leven;
- de polis niet vaker dan twee keer is hersteld.